Två klasser
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 228
- Blev medlem: ons apr 06, 2011 21:19
- Kontakt:
Re: Två klasser
Hej hopp.
När jag provade på i Eskilstuna förra året gick det åt helvete. Jag hade vissa synpunkter om slingans utformning mot vad inbjudan sa. Den var knappt genomförbart för en stor bil, Calle-fas klarade av slingan och det beror troligen på duktig förare och att bilen klarar av att boxas med. Jag körde inte för att vinna utan att genomföra och att jag trodde det skulle vara kul. Bilen gick sönder när jag var tvungen att vinscha runt en sten, bilen lagades men kändes inte lönt att fortsätta och det var INTE kul. Om det är en eller två klasser skiter jag personligen i för det är proven som skall vara avgörande och dom väljer man själv. Blir det en human slinga i år tänker jag ta revansch, inte för att vinna utan för att genomföra. Skall det vara en ny klass anser jag att det vara för dom som vill prova på, en prova på klass. Men arrangören måste vara realistisk "bil kontra bana" när dom tar emot anmälningar av dom nya, så var inte fallet men det är min personliga uppfattning och jag är en sur gammal gubbe.
Munken
När jag provade på i Eskilstuna förra året gick det åt helvete. Jag hade vissa synpunkter om slingans utformning mot vad inbjudan sa. Den var knappt genomförbart för en stor bil, Calle-fas klarade av slingan och det beror troligen på duktig förare och att bilen klarar av att boxas med. Jag körde inte för att vinna utan att genomföra och att jag trodde det skulle vara kul. Bilen gick sönder när jag var tvungen att vinscha runt en sten, bilen lagades men kändes inte lönt att fortsätta och det var INTE kul. Om det är en eller två klasser skiter jag personligen i för det är proven som skall vara avgörande och dom väljer man själv. Blir det en human slinga i år tänker jag ta revansch, inte för att vinna utan för att genomföra. Skall det vara en ny klass anser jag att det vara för dom som vill prova på, en prova på klass. Men arrangören måste vara realistisk "bil kontra bana" när dom tar emot anmälningar av dom nya, så var inte fallet men det är min personliga uppfattning och jag är en sur gammal gubbe.
Munken
Senast redigerad av dalaoffroad den mån feb 04, 2013 15:39, redigerad totalt 1 gånger.
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Två klasser
Klart du ska va med Munken!
Ser fram emot att träffa er från Dalarna i Gröndal igen!
Och Danne "alla tävlingar" ja vi får se vad plånboken säger. Framförallt när vi är låsta vid att hjula oss runt i vårt land. Men Sthlm är inom bekvämt avstånd både att hjula och i värsta fall även behöva hämta bilen med lastbil eller annat fordon.
Så två tävlingar borde kunna bokas, som jag ser det!
Tjohej från mig!
Ser fram emot att träffa er från Dalarna i Gröndal igen!
Och Danne "alla tävlingar" ja vi får se vad plånboken säger. Framförallt när vi är låsta vid att hjula oss runt i vårt land. Men Sthlm är inom bekvämt avstånd både att hjula och i värsta fall även behöva hämta bilen med lastbil eller annat fordon.
Så två tävlingar borde kunna bokas, som jag ser det!
Tjohej från mig!
"Allt som är riktigt kul är antingen onyttigt/farligt eller dyrt"
En Pajero MK1 kort, med nått grovmönstrat.
En Pajero MK1 kort, med nått grovmönstrat.
Re: Två klasser
Gott att höra, man skall inte ge upp första gången!!dalaoffroad skrev:Hej hopp.
När jag provade på i Eskilstuna förra året gick det åt helvete. Jag hade vissa synpunkter om slingans utformning mot vad inbjudan sa. Den var knappt genomförbart för en stor bil, Calle-fas klarade av slingan och det beror troligen på duktig förare och att bilen klarar av att boxas med. Jag körde inte för att vinna utan att genomföra och att jag trodde det skulle vara kul. Bilen gick sönder när jag var tvungen att vinscha runt en sten, bilen lagades men kändes inte lönt att fortsätta och det var INTE kul. Om det är en eller två klasser skiter jag personligen i för det är proven som skall vara avgörande och dom väljer man själv. Blir det en human slinga i år tänker jag ta revansch, inte för att vinna utan för att genomföra. Skall det vara en ny klass anser jag att det vara för dom som vill prova på, en prova på klass. Men arrangören måste vara realistisk "bil kontra bana" när dom tar emot anmälningar av dom nya, så var inte fallet men det är min personliga uppfattning.
Munken


Hoppas verkligen att Eskilstuna lyckas lägga en lagom bana iår då! För precis som du säger så är tanken att slingen skall vara genomförbar med istort sätt alla bilar som man kan gissa tänker dyka upp! Däremot är det inte sagt att slingan måste vara lätt, det skall ju vara en utmaning. Men jag tror (Eskilstuna får rätta mig om jag har fel...) att det kommer att läggas en lite enklare slinga iår!? Sen gäller det att hålla huvudet kallt och tänka sig för när man kommer fram till diverse hinder, det mesta går att lösa med vilken bil som helst om man bara tar det lite metodiskt och lugnt och använder sådant man har med sig eller naturen har att erbjuda (stenar/stockar m.m.).
Vad specialproven kommer att erbjuda är en helt annan femma, men de är ju som sagt frivilliga och upp till var och en att bedömma hurvida de är lösbara med ens egen bil!
Som en liten parantes kan nämnas att jag riskerar att inte ha min bil färdig i tid om inte diverse besiktningsorgan har tider i slutet på mars, när min bil har trillat ihop.
Men köra skall vi, reservplanen just nu är att köpa en bil som är besiktigad och har 4x4, vad det blir spelar ingen roll sålänge den är BILLIG (typ 5000kr). Då blir det till att skruva på en winch och låna ett par grovmönstrade däck (om jag inte får på mina egna) och sen är det bara att ut och brumma! Vi kommer att köra i klass1 och skall visa att det går att prestera trots låg budget...(det blir bara lite jobbigare för Calle=min Co-driver....

Givetvis hoppas jag dock att min bil är färdig så jag slipper hasa hem en bil till!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Två klasser
Fel tråd, fel forumsdel tyvärr... får hoppas på din köpes. /Marcus
viewtopic.php?f=13&t=41630" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=13&t=41630" onclick="window.open(this.href);return false;
"Allt som är riktigt kul är antingen onyttigt/farligt eller dyrt"
En Pajero MK1 kort, med nått grovmönstrat.
En Pajero MK1 kort, med nått grovmönstrat.
Re: Två klasser
Ja även jag kör lågbudgetBorkJonas skrev:Gott att höra, man skall inte ge upp första gången!!dalaoffroad skrev:Hej hopp.
När jag provade på i Eskilstuna förra året gick det åt helvete. Jag hade vissa synpunkter om slingans utformning mot vad inbjudan sa. Den var knappt genomförbart för en stor bil, Calle-fas klarade av slingan och det beror troligen på duktig förare och att bilen klarar av att boxas med. Jag körde inte för att vinna utan att genomföra och att jag trodde det skulle vara kul. Bilen gick sönder när jag var tvungen att vinscha runt en sten, bilen lagades men kändes inte lönt att fortsätta och det var INTE kul. Om det är en eller två klasser skiter jag personligen i för det är proven som skall vara avgörande och dom väljer man själv. Blir det en human slinga i år tänker jag ta revansch, inte för att vinna utan för att genomföra. Skall det vara en ny klass anser jag att det vara för dom som vill prova på, en prova på klass. Men arrangören måste vara realistisk "bil kontra bana" när dom tar emot anmälningar av dom nya, så var inte fallet men det är min personliga uppfattning.
Munken![]()
![]()
Hoppas verkligen att Eskilstuna lyckas lägga en lagom bana iår då! För precis som du säger så är tanken att slingen skall vara genomförbar med istort sätt alla bilar som man kan gissa tänker dyka upp! Däremot är det inte sagt att slingan måste vara lätt, det skall ju vara en utmaning. Men jag tror (Eskilstuna får rätta mig om jag har fel...) att det kommer att läggas en lite enklare slinga iår!? Sen gäller det att hålla huvudet kallt och tänka sig för när man kommer fram till diverse hinder, det mesta går att lösa med vilken bil som helst om man bara tar det lite metodiskt och lugnt och använder sådant man har med sig eller naturen har att erbjuda (stenar/stockar m.m.).
Vad specialproven kommer att erbjuda är en helt annan femma, men de är ju som sagt frivilliga och upp till var och en att bedömma hurvida de är lösbara med ens egen bil!
Som en liten parantes kan nämnas att jag riskerar att inte ha min bil färdig i tid om inte diverse besiktningsorgan har tider i slutet på mars, när min bil har trillat ihop.
Men köra skall vi, reservplanen just nu är att köpa en bil som är besiktigad och har 4x4, vad det blir spelar ingen roll sålänge den är BILLIG (typ 5000kr). Då blir det till att skruva på en winch och låna ett par grovmönstrade däck (om jag inte får på mina egna) och sen är det bara att ut och brumma! Vi kommer att köra i klass1 och skall visa att det går att prestera trots låg budget...(det blir bara lite jobbigare för Calle=min Co-driver....)
Givetvis hoppas jag dock att min bil är färdig så jag slipper hasa hem en bil till!


Till dig munken kan jag efter förra söndagens möte meddela att transporten mellan SP kommer att vara av betydligt enklare slag än förra året! Dock med tung högerfot kommer bilen troligen att gå sönder oavsett klass!
Hoppas du kan vara med nu till lördagen, kommer själv att vara där med min Pajero ny förstärkt i nederkant (nytt är sliders och hasisarna från förra året översedda). Förhoppningsvis även med fullt fungerande egenkonstruerad (med vänners tips) ny servoassist installerad på Pajeron nu på fredagen den 15/3 för tester och provkörning 16/3 på Gröndal inför Challenge tävlingen (kör klass 2) den 6-7/4 på Gröndal området!
Munken... Du vet att jag ställer upp för dig i skogen (även bredvid) när du vill!
Vi masar (även de som valt masriket


Så kom hit och kör med Stefan i april, så drar vi några hamburgare


"Allt som är riktigt kul är antingen onyttigt/farligt eller dyrt"
En Pajero MK1 kort, med nått grovmönstrat.
En Pajero MK1 kort, med nått grovmönstrat.
Re: Två klasser
Snooker, Vi skall också ha med oss bilen hem, varför förutsätter du något annat?
Jag tycker du nenedvärderar dig själv! Du har en ganska välbyggd och hyfsat kompetent bil! Den är på intet sätt ett lågbudget bygge.
Jag tycker du nenedvärderar dig själv! Du har en ganska välbyggd och hyfsat kompetent bil! Den är på intet sätt ett lågbudget bygge.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Två klasser
Syftade mer på ditt inlägg att "hasa hem" flera onödiga bilar. Inte menat som en förolämpning från mig, var riktat åt det skämtsamma hållet vid skrivande stund.BorkJonas skrev:Snooker, Vi skall också ha med oss bilen hem, varför förutsätter du något annat?
Jag tycker du nenedvärderar dig själv! Du har en ganska välbyggd och hyfsat kompetent bil! Den är på intet sätt ett lågbudget bygge.
Ha de gott//Snooker
"Allt som är riktigt kul är antingen onyttigt/farligt eller dyrt"
En Pajero MK1 kort, med nått grovmönstrat.
En Pajero MK1 kort, med nått grovmönstrat.
Re: Två klasser
snooker skrev:Syftade mer på ditt inlägg att "hasa hem" flera onödiga bilar. Inte menat som en förolämpning från mig, var riktat åt det skämtsamma hållet vid skrivande stund.BorkJonas skrev:Snooker, Vi skall också ha med oss bilen hem, varför förutsätter du något annat?
Jag tycker du nenedvärderar dig själv! Du har en ganska välbyggd och hyfsat kompetent bil! Den är på intet sätt ett lågbudget bygge.
Ha de gott//Snooker

//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden