Nuttis turbo k5

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » tor sep 04, 2008 22:04

jahapp, nu har jag fått lite gjort igen...har satt 4,56:1 utväxlingen på plats i 14bff axeln och försökt ställa in den lite

här är alla delar bort och putsat ur lite med bromsrengöring

Bild

här e pinjongen på plats med nytt lager

Bild

här e resten av diffen på plats (grundinställt) med en detroit i :smokin:

Bild

så började finjusteringen...då bör man ha en dial indicator

Bild

tyvärr så blev det så mörkt i mitt stora "öppna" garage så jag blev inte alls klar med finjusteringen...men lite grovt fick jag mätt backlashen, och den låg på 0,000-0,005 dvs för stor skillnad där :( ska inte variera mer än 0,002, så är den inte heller riktigt på rätt plats heller. ideal backlash är mellan 0,005 och 0,008 men godkänt mellan 0,003-0,012...så jag får försöka ställa om den lite och mäta pånytt så måste jag klura ut var felet ligger när skillnaden är så stor på backlashen

Bild

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » ons sep 10, 2008 20:50

sådär ja...nu (efter 5 timmar spenderad tid) har jag fått kontroll över inställningen av den nya utväxlingen...problemet hittades när jag mätte kronhjulets baksida mot diffen, där fanns en liten kant att mäta på och det visade att kronhjulet var snett. Så då tog jag lös det och hoppades på att det bara var nåt skit mellan diffen och hjulet, men icke. Däremot fann jag att låslimmet till bultarna hade jag användt rikligt, så det hade flytit in mellan diffen och hjulet. Jag skrapade bort limmet med mattkniv och lag på nytt lim och drog fast. Sen installerade jag diffen igen och mätte backlashen till en skillnad på 0,003 och det är tolererat 0,002 så det får vara bra så, finns inget mer jag kan göra åt saken. Efter att ha målat utväxlingen och testat hit och dit och ställt om backlashen några gånger så fick jag en nöjsamt resultat, så nu är det bara intressant att se hur den låter/verkar när det är på plats.

fick nya delar från http://www.wfoconcepts.com/ crossover styrning till dana60 plus en bromscylinder till 14bff axeln.

Bild

Jimmy6,2
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Jimmy6,2 » ons sep 10, 2008 22:14

Bra jobbat,

Länken till WFO funkar inte för mej.

Jag håller på och kollar på X-over styrning och high steer men jag kommer nog att välja ES2010 leder istället. Glöm inte att du måste byta själva styrservo också när du använder x-over på Chevan annars blir styrningen åt fel håll.

Per
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » ons sep 10, 2008 22:27

Jimmy6,2 skrev:Bra jobbat,

Länken till WFO funkar inte för mej.

Jag håller på och kollar på X-over styrning och high steer men jag kommer nog att välja ES2010 leder istället. Glöm inte att du måste byta själva styrservo också när du använder x-over på Chevan annars blir styrningen åt fel håll.

Per
alltså vilken menar du nu? om du backar några sidor så har jag bild på min sprillans nya styrsnäcka med färdiga uttag för hydro assist, är det den du menar eller nåt annat som jag inte tänkt på?

det verkar vara nåt skummt med WFO sidan, jag kommer till nåt fitness stuff via den :?: WFO hade mycket billigt x-over kit men visst kunde man göra det själv om man har rätta grejjer att ta i händerna (och tid), vilket jag inte har...tid alltså :)

Jimmy6,2
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Jimmy6,2 » ons sep 10, 2008 22:53

Din tråd börjar bli lång.... jag hade glömt att du hade köpt ett PSC servo :rodnar: men ifall nån annan vill bygga om till x-over styrning så måste man ha ett 2x4 servo annars går styrningen åt fel håll.

Per
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » tor sep 11, 2008 17:00

Jimmy6,2 skrev:Din tråd börjar bli lång.... jag hade glömt att du hade köpt ett PSC servo :rodnar: men ifall nån annan vill bygga om till x-over styrning så måste man ha ett 2x4 servo annars går styrningen åt fel håll.

Per
det var nästan det jag tänkte också...men måste fråga så det inte var nåt annat du menade...

nu håller jag på att bygga om laddrören i 3" och 2,5" med intercooler...kommer bilder senare ikväll :rock:

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » tor sep 11, 2008 21:20

sådärja...nu har jag fått intercoolern på plats och byggt laddrören halvvägs.

jag började med att göra ett hål :)

Bild

sen flyttade jag min el-fläkt ca. 5cm bakåt

Bild

sen monterade jag min 20euros intercooler :D

Bild

laddrören blev såhär, det korta kommer att komma från turbon och går i 3" och det långa i 2,5" kommer att gå till tryckkammaren

Bild

sen började jag demontera allt som ska bytas och ändras, här har jag tagit bort min "fågelholk" aka. tryckkammaren

Bild

nytt rör i 2,5" utbytt mot det gamla 2" röret...hatar att svetsa galvaniserade rör, men då plånboken inte räcker till rostfria så räcker den inte

Bild

här slutade jag för idag efter 8h med 30min matpaus...kompressorsidan borttagen som ska byta vinkel och så skulle jag byta packning i oljereturen som har läckt då jag märkte att jag hade glömt packning överhuvudtaget :D

Bild

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » lör sep 13, 2008 12:41

sådär, nu har jag intercoolern på plats och alla laddrör byggda...har satt packningar i min "fågelholk" och dragit runt med "limmar och tätar" massa...så imorgon blir det provkörning :)

Bild

Bild

Bild

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » lör sep 13, 2008 13:33

Skoj skoj skoj.... :D

Väntar på film från provturen sen, vill höra snurrbo vissel... :D
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

henriklarsson1982
Rutinerad

Inlägg av henriklarsson1982 » lör sep 13, 2008 20:43

spännande...var har du föresten hittat schaklarna som syns på bilden?
Har själv oxå men high-jacken ryms inte in i dom så enda nyttan jag har av dom är när man behöver bogseras.....vilket kan hända nu som då :P

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » lör sep 13, 2008 21:24

henriklarsson1982 skrev:spännande...var har du föresten hittat schaklarna som syns på bilden?
Har själv oxå men high-jacken ryms inte in i dom så enda nyttan jag har av dom är när man behöver bogseras.....vilket kan hända nu som då :P
dom är från biltema :lol: där finns dom på båtsektionen, kostade typ 100kr/st

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » ons okt 08, 2008 17:17

för er som har följt med min tråd så kanske undrar ifall jag har dött. Men så är inte fallet, jag har bara cruisat omkring med bilen och njutit över att allt bara fungerar. I min optimistiska tankegång så kom jag på att det var länge sedan jag senast var och lerbadade.

Igår förde jag tanken vidare och ringde 2 polare som kom med med deras bilar och köra till ett ställe i närheten. Skitkul var det...i 2 timmar. Här kommer orsaken till att jag inte har varit ut på lerbadning på länge, för att inget håller då. Jag börjar bli aningen less på allt haveri. Det som hände finns det bild på nedan och bevisar bara att jag måste börja fundera på att byta ut skit 1310 fram- och 1344 bakmellanaxeln. Så där rullar $$$ iväg igen då...Inte nog med det så hade jag inte råd till att köpa mig en D60 framaxel så därför tappade jag inspirationen totalt med axelbytet. Har kommit så långt att jag har alla delar (crossover & hydraulisk assist) utom framaxeln. GM14BFF har jag kommit såpass långt med att jag har ställt in utväxlingen och allt, men jag måste kapa bort bultarna till bromscylindrarna för att få bytt dom sen är det bara att skruva ihop axeln, men ingen inspiration har jag mer. suck.

Bild

Bild
Bild
Bild

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » ons okt 08, 2008 22:36

Det är aldrig kul med haverier. framför allt när samma saker händer gång på gång. Tråkigt att du har tappat inspirationen så totalt. fördelen är ja att du har dom flesta grejerna, så du bara kan fortsätta greja när orken dyker upp igen.

Nutti
Forumräv

Inlägg av Nutti » tor okt 09, 2008 14:01

joo...jag har hållit på alltför intensivt hela sommaren och nu är jag helt less på allt skruvande. Och framför allt alla pengar som man sätter i rullning. Sen när jag har axlarna under får jag antagligen sätta ner en till 1000€ slant i nya mellanaxlar. usch och fy...

på tal om haveri, lade märke till detta idag. karossfästet längst fram har brakat helt

Bild

MrHawk
Moderator
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor okt 09, 2008 16:08

Nutti skrev:men ingen inspiration har jag mer. suck.
Känner igen det där. Har haft några sånna perioder med, va tillomed på väg o sälja zukin o köpa en vanlig bil en gång :shock: Så här i efterhand kan man säga att det va skönt att det inte blev så för inspirationen kom tillbaka efter ett tag.

Pilla med nåt annat ett tag så ska du se att du blir sugen igen sen :D
I aim to misbehave

Skriv svar