Skulle byta termostat...

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » fre jan 02, 2009 14:28

ni fattade inte detta med att det blir lekage

låt mej då fråga vad händer med kokande vatten DET EXPANDERAR

OCH VAD SKER DÅ JO ALLT SOM FINNS RUNT GÅR SÖNDER VID TILLRÄKLIGT HÖGT TRYCK I VATTNET

DÄRFÖR HAR JU EN TERMOSTAT DEN UPPGIFTEN ATT REGLERA TRYCKET OCH VÄRMEN RUNT I MOTORN

DET ÄR INTE SKOJ har ni inte tagit av locket vid hårt kok ngn gång

det smäller till en del va??? just det hoppas ni nu förstår vad jag provad få fram

men ett litet tips om man har problem med termostaten är att avlasta den

om nu bilen går hårt just detta är ju ngt jeep fann på på dom tidiga motorerna såg jag 304 amc 360 amc 390 amc mm

verkade skumt 1st ggn jag såg det men det verkar va just det som det ska reglera trycket om det blir för högt har hört att vissa borrar ett litet hål i termostaten ochså att det ska funka

jag har alldrig provat just det men ngn annan på forumet kanske vet

just detta med för varma motorer e ju inte ngt nytt sen finns ju extra fläktar att montera men då min fråga sug eller tryck vad funkar bäst för våra motorer??? ideer önskas förslag många kör ju inte motorväg som då kyler så hur har ni löst det????


ideer kom igen....
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

Greven
Rutinerad
Inlägg: 397
Blev medlem: tis okt 30, 2007 15:34
Ort: Kallinge

Inlägg av Greven » fre jan 02, 2009 15:38

På min bil utlöser iallafall en övertrycksventil i locket när bilen börjar koka, kanske inte är så på alla bilar?..

Skulle ju va lite lätt obehagligt om värmepaketet sprängdes medans man kör?..Bild

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » fre jan 02, 2009 16:53

turbomannen skrev: låt mej då fråga vad händer med kokande vatten DET EXPANDERAR

OCH VAD SKER DÅ JO ALLT SOM FINNS RUNT GÅR SÖNDER VID TILLRÄKLIGT HÖGT TRYCK I VATTNET
Och just därför har man ett expansionskärl, antingen i kylaren eller vid sidanom....
turbomannen skrev: DÄRFÖR HAR JU EN TERMOSTAT DEN UPPGIFTEN ATT REGLERA TRYCKET OCH VÄRMEN RUNT I MOTORN
Värme JA, tryck NIX!!!!
Hur skulle en termostat kunna reglera trycket??? Är ju liksom samma tryck på båda sidor om den...
turbomannen skrev:har ni inte tagit av locket vid hårt kok ngn gång

det smäller till en del va??? just det hoppas ni nu förstår vad jag provad få fram
Man ska INTE ta av locket när en motor kokar. Och trycket i kylsystemet regleras i locket... Precis som greven skrev....
turbomannen skrev:men ett litet tips om man har problem med termostaten är att avlasta den
Avlasta???????
turbomannen skrev: har hört att vissa borrar ett litet hål i termostaten ochså att det ska funka
Ja!
För att få bort luft som ligger under termostaten så länge den är stängd.
Vanligt problem att man får inte ur all luft ur motorn när man fyller och så ligger det en luftbubbla under termostaten med följd att den inte blir varm och öppnar, och så kokar motorn....
turbomannen skrev:sen finns ju extra fläktar att montera men då min fråga sug eller tryck
Jag kör med sugande fläktar på mina bilar...
turbomannen skrev: många kör ju inte motorväg som då kyler så hur har ni löst det????
Man behöver inte köra motorväg för att få tillräcklig kylning av fartvinden. Generellt så räcker en hastighet på 30-40km/h.
På "Damen" är fläktarna steglöst tyristorstyrda. Så fort bilen startas, så startar fläktarna på lågvarv för att sedan stiga ju varmare motorn blir...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » fre jan 02, 2009 17:32

Och anledningen till att det händer grejer om man plockar av kylarlocket om bilen kokar har att göra med att övertrycket i kylsystemet höjer vattnets kokpunkt. Mao, vattnet kan bli ex. 110-120 grader innan det kokar. Släpper du då trycket har du helt plötsligt vatten som är 120 grader, med en kokpunkt på 100 grader... Då kan man snacka om ordentlig gasbildning i HELA motorns kylsystem... (fast även övertrycket som blir av varmvattenexpansionen bidrar med lite pys när man lossar locket)

För övrigt, du har som vanligt bra och riktiga svar Lasse :)

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » sön jan 04, 2009 1:02

AHAAA det e därför gavlarna ger sej då alltså hmmmm

well låter som ngt att bita i expansionskärlet har ju en fast volym OCH e det tätt där sååå booom!eller ngt annat fel

nåja ni har bra ideer alla det e skoj att läsa detta för nog e det så att en annan inte vet allt men provar lära sej det mesta

men frågar man inte så får man inte veta ngt som ngn sa här på forumet...

men jooo detta med fart mot kyl mm ngn sa ca 30-40km när man kryper på låg vxln då inte fasen har vi ngn hög hastighet då vi prata väl ca 6-15 km ngt sånt eller då blir det ju bra med värme i skog mm detta e vad jag lurar på hur man reglerar värmen bäst då kylning av kyl och motor

fläktar e ju bra men vad ska jag satsa på för storlek ??? 8" 10" 12" 15" eller vad e bäst för ca 6,5liter volym /motor
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

chrizze
Rutinerad
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 12, 2008 21:09
Ort: SKÅNE

Inlägg av chrizze » sön jan 04, 2009 9:45

som vi precis kommit överens om så är det ju termostaten som håller ordning på motortempen, så jag hade satsat på en fläkt med så stor kapasitet som möjligt.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » sön jan 04, 2009 9:52

EN som täcker hela kylaren!
Med toristorstyrning alt 2 läges termostyrning från Cittra...
En knapp att stänga av fläkten vid evt badning kopplad via en ilsken varninglampa som visar det för dig så att du inte glömmer att slå på fläkten igen...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

chrizze
Rutinerad
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 12, 2008 21:09
Ort: SKÅNE

Inlägg av chrizze » sön jan 04, 2009 10:02

niva_mats skrev:EN som täcker hela kylaren!
Med toristorstyrning alt 2 läges termostyrning från Cittra...
En knapp att stänga av fläkten vid evt badning kopplad via en ilsken varninglampa som visar det för dig så att du inte glömmer att slå på fläkten igen...
Den här toristorstyrning som alla pratar om. Innebär det steglöst fläktvarvtal?

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » sön jan 04, 2009 10:15

JEPP...

:D
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

chrizze
Rutinerad
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 12, 2008 21:09
Ort: SKÅNE

Inlägg av chrizze » sön jan 04, 2009 10:21

Låter ju nice.bygger man det själv eller finns det färdiga kit

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön jan 04, 2009 11:28

turbomannen skrev:AHAAA det e därför gavlarna ger sej då alltså hmmmm

well låter som ngt att bita i expansionskärlet har ju en fast volym OCH e det tätt där sååå booom!eller ngt annat fel
Om kylaren spricker på grund av för högt tryck, så är kylarlocket trasigt eller av fel typ, för det sitter en övertrycksventil i det som öppnar och släpper ut trycket. Vanligtvis mellan 0,4-0,8 bar
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Tazz
Rutinerad
Inlägg: 396
Blev medlem: lör jun 17, 2006 19:10
Ort: sjöbo sverige
Kontakt:

Inlägg av Tazz » sön jan 04, 2009 12:13

Volvo 850 har en ganska stor 2 stegs fläkt som funkar fint med
VA sa jag något ?
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000 :P
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis

Skriv svar