Skulle byta termostat...
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Forumräv
ni fattade inte detta med att det blir lekage
låt mej då fråga vad händer med kokande vatten DET EXPANDERAR
OCH VAD SKER DÅ JO ALLT SOM FINNS RUNT GÅR SÖNDER VID TILLRÄKLIGT HÖGT TRYCK I VATTNET
DÄRFÖR HAR JU EN TERMOSTAT DEN UPPGIFTEN ATT REGLERA TRYCKET OCH VÄRMEN RUNT I MOTORN
DET ÄR INTE SKOJ har ni inte tagit av locket vid hårt kok ngn gång
det smäller till en del va??? just det hoppas ni nu förstår vad jag provad få fram
men ett litet tips om man har problem med termostaten är att avlasta den
om nu bilen går hårt just detta är ju ngt jeep fann på på dom tidiga motorerna såg jag 304 amc 360 amc 390 amc mm
verkade skumt 1st ggn jag såg det men det verkar va just det som det ska reglera trycket om det blir för högt har hört att vissa borrar ett litet hål i termostaten ochså att det ska funka
jag har alldrig provat just det men ngn annan på forumet kanske vet
just detta med för varma motorer e ju inte ngt nytt sen finns ju extra fläktar att montera men då min fråga sug eller tryck vad funkar bäst för våra motorer??? ideer önskas förslag många kör ju inte motorväg som då kyler så hur har ni löst det????
ideer kom igen....
låt mej då fråga vad händer med kokande vatten DET EXPANDERAR
OCH VAD SKER DÅ JO ALLT SOM FINNS RUNT GÅR SÖNDER VID TILLRÄKLIGT HÖGT TRYCK I VATTNET
DÄRFÖR HAR JU EN TERMOSTAT DEN UPPGIFTEN ATT REGLERA TRYCKET OCH VÄRMEN RUNT I MOTORN
DET ÄR INTE SKOJ har ni inte tagit av locket vid hårt kok ngn gång
det smäller till en del va??? just det hoppas ni nu förstår vad jag provad få fram
men ett litet tips om man har problem med termostaten är att avlasta den
om nu bilen går hårt just detta är ju ngt jeep fann på på dom tidiga motorerna såg jag 304 amc 360 amc 390 amc mm
verkade skumt 1st ggn jag såg det men det verkar va just det som det ska reglera trycket om det blir för högt har hört att vissa borrar ett litet hål i termostaten ochså att det ska funka
jag har alldrig provat just det men ngn annan på forumet kanske vet
just detta med för varma motorer e ju inte ngt nytt sen finns ju extra fläktar att montera men då min fråga sug eller tryck vad funkar bäst för våra motorer??? ideer önskas förslag många kör ju inte motorväg som då kyler så hur har ni löst det????
ideer kom igen....
livet börjar med en cheerokee chief
snart e den 16"hög
snart e den 16"hög
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Och just därför har man ett expansionskärl, antingen i kylaren eller vid sidanom....turbomannen skrev: låt mej då fråga vad händer med kokande vatten DET EXPANDERAR
Värme JA, tryck NIX!!!!turbomannen skrev: DÄRFÖR HAR JU EN TERMOSTAT DEN UPPGIFTEN ATT REGLERA TRYCKET OCH VÄRMEN RUNT I MOTORN
Hur skulle en termostat kunna reglera trycket??? Är ju liksom samma tryck på båda sidor om den...
Man ska INTE ta av locket när en motor kokar. Och trycket i kylsystemet regleras i locket... Precis som greven skrev....turbomannen skrev:har ni inte tagit av locket vid hårt kok ngn gång
Avlasta???????turbomannen skrev:men ett litet tips om man har problem med termostaten är att avlasta den
Ja!turbomannen skrev: har hört att vissa borrar ett litet hål i termostaten ochså att det ska funka
För att få bort luft som ligger under termostaten så länge den är stängd.
Vanligt problem att man får inte ur all luft ur motorn när man fyller och så ligger det en luftbubbla under termostaten med följd att den inte blir varm och öppnar, och så kokar motorn....
Jag kör med sugande fläktar på mina bilar...turbomannen skrev:sen finns ju extra fläktar att montera men då min fråga sug eller tryck
Man behöver inte köra motorväg för att få tillräcklig kylning av fartvinden. Generellt så räcker en hastighet på 30-40km/h.turbomannen skrev: många kör ju inte motorväg som då kyler så hur har ni löst det????
På "Damen" är fläktarna steglöst tyristorstyrda. Så fort bilen startas, så startar fläktarna på lågvarv för att sedan stiga ju varmare motorn blir...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Och anledningen till att det händer grejer om man plockar av kylarlocket om bilen kokar har att göra med att övertrycket i kylsystemet höjer vattnets kokpunkt. Mao, vattnet kan bli ex. 110-120 grader innan det kokar. Släpper du då trycket har du helt plötsligt vatten som är 120 grader, med en kokpunkt på 100 grader... Då kan man snacka om ordentlig gasbildning i HELA motorns kylsystem... (fast även övertrycket som blir av varmvattenexpansionen bidrar med lite pys när man lossar locket)
För övrigt, du har som vanligt bra och riktiga svar Lasse
För övrigt, du har som vanligt bra och riktiga svar Lasse

-
- Forumräv
AHAAA det e därför gavlarna ger sej då alltså hmmmm
well låter som ngt att bita i expansionskärlet har ju en fast volym OCH e det tätt där sååå booom!eller ngt annat fel
nåja ni har bra ideer alla det e skoj att läsa detta för nog e det så att en annan inte vet allt men provar lära sej det mesta
men frågar man inte så får man inte veta ngt som ngn sa här på forumet...
men jooo detta med fart mot kyl mm ngn sa ca 30-40km när man kryper på låg vxln då inte fasen har vi ngn hög hastighet då vi prata väl ca 6-15 km ngt sånt eller då blir det ju bra med värme i skog mm detta e vad jag lurar på hur man reglerar värmen bäst då kylning av kyl och motor
fläktar e ju bra men vad ska jag satsa på för storlek ??? 8" 10" 12" 15" eller vad e bäst för ca 6,5liter volym /motor
well låter som ngt att bita i expansionskärlet har ju en fast volym OCH e det tätt där sååå booom!eller ngt annat fel
nåja ni har bra ideer alla det e skoj att läsa detta för nog e det så att en annan inte vet allt men provar lära sej det mesta
men frågar man inte så får man inte veta ngt som ngn sa här på forumet...
men jooo detta med fart mot kyl mm ngn sa ca 30-40km när man kryper på låg vxln då inte fasen har vi ngn hög hastighet då vi prata väl ca 6-15 km ngt sånt eller då blir det ju bra med värme i skog mm detta e vad jag lurar på hur man reglerar värmen bäst då kylning av kyl och motor
fläktar e ju bra men vad ska jag satsa på för storlek ??? 8" 10" 12" 15" eller vad e bäst för ca 6,5liter volym /motor
livet börjar med en cheerokee chief
snart e den 16"hög
snart e den 16"hög
EN som täcker hela kylaren!
Med toristorstyrning alt 2 läges termostyrning från Cittra...
En knapp att stänga av fläkten vid evt badning kopplad via en ilsken varninglampa som visar det för dig så att du inte glömmer att slå på fläkten igen...
En knapp att stänga av fläkten vid evt badning kopplad via en ilsken varninglampa som visar det för dig så att du inte glömmer att slå på fläkten igen...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Den här toristorstyrning som alla pratar om. Innebär det steglöst fläktvarvtal?niva_mats skrev:EN som täcker hela kylaren!
JEPP...

Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Om kylaren spricker på grund av för högt tryck, så är kylarlocket trasigt eller av fel typ, för det sitter en övertrycksventil i det som öppnar och släpper ut trycket. Vanligtvis mellan 0,4-0,8 barturbomannen skrev:AHAAA det e därför gavlarna ger sej då alltså hmmmm
// Lasse