Sida 2 av 9
Postat: tis apr 13, 2010 20:12
av henke_99
mhemming4x4 skrev:Utväxling, spårvidd o diffbromsar på vilka årsmodeller hade varit bra o veta me kanske.
Tycker jag.
Mvh Martin
Det kanske kan vara om nån ordnar lite spårvidder, både utväxlingar och diffbromsar var valbara detaljer på dom flesta chevorna...
G20 Cheva -88
Postat: tis apr 13, 2010 23:43
av Wild_Devil
Blev VÄLDIGT fundersam på en Cheva G20 Van som jag såg.
Det var svårt att se bakaxeln pga soppatanken på bilen men jag såg 5st bultar till diffkåpans nedre halva MEN det var även 5 bultade fälgar?!?
Enl ägaren så är bilen en -88 och det är orginal bakaxel...
Dessa axlar var tydeligen enl han jättevanliga och bara skit pga inga inre lagerbanor. Så dom pajjar stup i minuten och Van folk brukar ha extra med sig å byta snabbt å enkelt till ny vid haveriet...
Frågan är ju då..vad är detta för axel igenligen??
Å varför byter dom inte då upp sig till en av dom andra cheva axlarna för
dom lider väl inte av samma konstruktionsfel?!?
Vanen verkar för ny för att ha såna problem och konstigheter..tycker jag iallafall..
Nån som vet nåt om dessa axlar??
Kan försöka klä mig sämre och åka på besök å krypa under å fota/kolla närmare om önskemål finns..
Tack på förhand.
/R
Re: G20 Cheva -88
Postat: ons apr 14, 2010 9:09
av henke_99
Wild_Devil skrev:Blev VÄLDIGT fundersam på en Cheva G20 Van som jag såg.
Det var svårt att se bakaxeln pga soppatanken på bilen men jag såg 5st bultar till diffkåpans nedre halva MEN det var även 5 bultade fälgar?!?
Enl ägaren så är bilen en -88 och det är orginal bakaxel...
Dessa axlar var tydeligen enl han jättevanliga och bara skit pga inga inre lagerbanor. Så dom pajjar stup i minuten och Van folk brukar ha extra med sig å byta snabbt å enkelt till ny vid haveriet...
Frågan är ju då..vad är detta för axel igenligen??
Å varför byter dom inte då upp sig till en av dom andra cheva axlarna för
dom lider väl inte av samma konstruktionsfel?!?
Vanen verkar för ny för att ha såna problem och konstigheter..tycker jag iallafall..
Nån som vet nåt om dessa axlar??
Kan försöka klä mig sämre och åka på besök å krypa under å fota/kolla närmare om önskemål finns..
Tack på förhand.
/R
Snabbt och enkelt svar... Där sitter samma 10b som på alla andra chevorna, bara andra drivaxlar anpassade för 5 hjulbultar.
Dom kassa lagren han har pratat om för dig är hjullagren, dom har som sagt ingen inre lagerbana utan rullarna går direkt mot drivaxeln. Blir lagret dåligt så riskeras det att drivaxeln blir skadad och måste bytas oxå. Men detta är gemensamt för alla chevas stela axlar som inte har avlastade drivaxlar. (alltså bara 14bff som "klarar sig")
Postat: sön apr 25, 2010 15:10
av johanlu
Mycket intressant läsning Henke!
Vet du ngn prisupgift på en 14bff axel samt dana 60 framaxel renoverad och komplett i bra skick.
Det måste väl vara en bra kombination på min subba (tacksam för förslag)
Behövs kanske en annan fördelningslåda också.
Vilken i sådana fall.
Tänkte event behålla subban och byta diverse delar
Postat: sön apr 25, 2010 19:43
av henke_99
johanlu skrev:Mycket intressant läsning Henke!
Vet du ngn prisupgift på en 14bff axel samt dana 60 framaxel renoverad och komplett i bra skick.
Det måste väl vara en bra kombination på min subba (tacksam för förslag)
Behövs kanske en annan fördelningslåda också.
Vilken i sådana fall.
Tänkte event behålla subban och byta diverse delar
Har inga direkta prisuppgifter, men för ett par (d60 och matchande 14bff) som inte är rent dåliga men ändå ej renoverade utan bara demonterande från bil får man nog räkna med ungefär 15000 kr. Ca 10k för bara en framaxel. Går att ha tur o hitta billigare men det är vad man får räkna med. Nästan omöjligt att få tag på en d60 här i sverige, finns mer gott (mindre ont) om dom i usa. Kika på ebay. Alldeles utmärkta axlar att ha på en fullsize cheva...
Viktigt att tänka på dock, det finns två modeller av dana 60. En med "öppna" drivknutar precis som på chevas klenare axlar och en med "stängda" knutar. Den senare sitter på lite nyare dodge (?) och dom ska man akta sig för tydligen.
Funkar nog med fördelningslådan du har, till att börja med i alla fall. en np205 är nästan skottsäker, men är en del meck att få dit.
Postat: mån apr 26, 2010 10:04
av Grottulf
henke_99 skrev:
Viktigt att tänka på dock, det finns två modeller av dana 60. En med "öppna" drivknutar precis som på chevas klenare axlar och en med "stängda" knutar. Den senare sitter på lite nyare dodge (?) och dom ska man akta sig för tydligen.
Det finns fler ändå.
Det är de gamla 70-tals axlarna som har stängda knutar (kommer inte ihåg vilket år som var brytpunkt).
Vad jag har förstått så är drivknutarna på dem inte starkare än Dana44.
De nyare dodge-axlarna (94-) är öppna även dem,
men har vanliga spindelleder som en dana44 el 10bultare i stället för kingpin leder.
Jag tror inte att de är så mycket klenare.
Däremot så är de inte så eftertraktade pga. följande:
vacumstyrd urläggning av drivaxel i stället för frihjulsnav.
Dyra hjullager (man byter hela "navet")
Inga fästen för bladfjädrar.
I och med att det inte är kingpin leder så är det inte lika enkelt med X-over styrning
(vet inte om det går over huvud taget).
De har iofs styrtaget bultat mot parallellstaget "Y-link", men det är inte lika bra.
Postat: mån apr 26, 2010 10:26
av optodsl
Grottulf skrev:
De nyare dodge-axlarna (94-) är öppna även dem,
men har vanliga spindelleder som en dana44 el 10bultare i stället för kingpin leder.
Jag tror inte att de är så mycket klenare.
Däremot så är de inte så eftertraktade pga. följande:
vacumstyrd urläggning av drivaxel i stället för frihjulsnav.
Dyra hjullager (man byter hela "navet")
Inga fästen för bladfjädrar.
I och med att det inte är kingpin leder så är det inte lika enkelt med X-over styrning
(vet inte om det går over huvud taget).
De har iofs styrtaget bultat mot parallellstaget "Y-link", men det är inte lika bra.
precis och det bör avspeglas på priset, de är inte värda 8-10 tusen som en del tycks tro, bara för att de heter Dana60
Postat: mån apr 26, 2010 12:01
av johanlu
Okej bakaxelvalet blir då 14 bff om jag får tag på någon
Men vilken framaxel rekomenderas.
Vill ju ha ngt hållbarare.
Førslag!
Postat: mån apr 26, 2010 16:18
av henke_99
johanlu skrev:Okej bakaxelvalet blir då 14 bff om jag får tag på någon
Men vilken framaxel rekomenderas.
Vill ju ha ngt hållbarare.
Førslag!
En dana 60 från en cheva eller dodge, som ser ut enligt beskrivningen på bilderna i början på tråden.
Tar man en från en cheva så ska den ju passa "bolt on". T.o.m bromsslangarna passar tydligen.
Postat: mån apr 26, 2010 23:04
av struggling
hade lite problem att få till storleken... men tänkte den kanske kunde vara till någon nytta...

Postat: mån aug 09, 2010 15:05
av N-Pettersson
nån som vet va detta är för axel.
GM 01059 2225899 Klumpen tas ut framåt.. ska försäka få upp en bild.

Postat: mån aug 09, 2010 18:56
av Cheva_Power
hur är cheva 12 bult och för 5 bultade fälgar ?
Postat: lör okt 23, 2010 11:28
av ante_green
Kan man byta axlar hejvilt på blazer/suburbans och pickisen utan att modifiera någonting?
Har själv en gm10b framaxel men funderar på att byta mot en kraftigare kommer de kräva hela framvagnen tillhörande den axeln jag tar?
Jag kan ta axlar ifrån en Suburban till min blazer?
MVH
Postat: lör okt 23, 2010 11:54
av henke_99
ante_green skrev:Kan man byta axlar hejvilt på blazer/suburbans och pickisen utan att modifiera någonting?
Har själv en gm10b framaxel men funderar på att byta mot en kraftigare kommer de kräva hela framvagnen tillhörande den axeln jag tar?
MVH
Bara att byta på bäst man vill, finns ju bara en modell av dana 60 till cheva. Det enda som man behöver köpa för att få dit en dana 60 fram är nya u-bultar då original är oerhört korta och därmed inte räcker till tjockare fjäderpaket. (För jag antar att det är en d60 du tänker sätta dit?)
Bak tror jag att det kan variera lite hur brett isär fjäderplattorna sitter, men dom från k20 passar iaf på blazern.
Postat: fre nov 05, 2010 18:22
av Chevrolet_Racing
Hej, jag har en hel del frågor om Dana 60.
Det jag undrar är först och främst är om D60 framaxelm är Fullfloater.
Sen undrar jag även om det går att klämma på 15" fälgar på FullFloater D60 axlar?
Är det den optimala axeln när man ska höja bilen mycket ock sen gällande alla roliga nödvändiga som onödvändiga grejer.
Finns det något konverteringskit så man kan göra D60 till portalaxel om inte finns det något bra alternativ.
Vore great om någon kanske har lust/tid att kanske hitta användbara hemsidor eller ringa mig på 0707 90 04 23.
Tack på för hand!
MVH
Douglas