Sida 2 av 2

Postat: tis nov 17, 2009 9:44
av J20
Peeter skrev:Har du kollat oljenivån i Automatlådan?
Backen brukar vara det första på min automatlåda som inte fungerar /seg att få i vid låg oljenivå

// Peeter
Jag tycker det är svårt att se nivån på stickan...
Motorn ska vara värm å igång när man kolla den, eller hur.
Men det finns liksom ingen rak olje linjer att se, som i motorn tex.

Men det kanske är en bra första åtgärd att fylla på lite för att se vad som händer.

Postat: tis nov 17, 2009 20:08
av Peeter
Japp

Jag brukar göra så att bilen är igång och sen så har jag fört växelspaken mellan Park-läget till läget längst bort 2 gånger fram och tillbaka innan jag lägger i Park:en.
(Detta för att oljan ska komma in i konvertern.)
Sen kollar jag oljan med motorn igång.

// Peeter

Postat: tis nov 17, 2009 21:42
av mickesthlm
När jag renoverade min låda och fick lite problem så pratade jag med gubbe som e proffs på lådor, Raymon på Alexandra och han lexade upp mig rejält att Crystler lådorna alltid skall stå i N när man kollar oljenivån, i P så håller lådan inte trycket och nivån blir felaktig, men jag fuskar fortfarande med det, men det kan vara intressant att veta om du har problem.

Postat: sön dec 13, 2009 13:19
av J20
Nu har jag kollat länkaget, men det verkar inte vara några problem med det.
Men nu hör jag att motorn sänker varvtalet å dra när jag lägger i backen, men orka liksom inte flytta bilen !?!?!?!?
Är det för lite olja då eller ????
För jag kan fortfarande inte se på stickan någon olje nivå........inte ens i N läget
Å så är man ju lite rädd för att häll i för mycket olja åxå.....för det har man ju hört att det inte är så bra.[/url]

Postat: sön dec 13, 2009 22:52
av mickesthlm
Om du har så lite olja att det inte syns på stickan så kan det definitivt vara därför som lådan inte driver, fyll i 2-3liter minst, tills du ser nivån och testa igen. :D

Postat: sön dec 13, 2009 23:15
av turbomannen
du ska se på min tråd där ser du hur lådan ser ut nerplockad och sen då hur dom olika delarna ser ut inte sååå svårt men det ska vara RENT runt nerplocknings platsen på bilderna ser du hur broms banden sitter med trumman till resp vxl

lycka till

cheerokee chief bigboy83 heter tråden på garage delen

lycka till
e de nåt ring mej

hasse

Postat: mån dec 14, 2009 8:36
av J20
turbomannen skrev:du ska se på min tråd där ser du hur lådan ser ut nerplockad och sen då hur dom olika delarna ser ut inte sååå svårt men det ska vara RENT runt nerplocknings platsen på bilderna ser du hur broms banden sitter med trumman till resp vxl

lycka till

cheerokee chief bigboy83 heter tråden på garage delen

lycka till
e de nåt ring mej

hasse
jag har nog en massas frågor...men vi börja med denna.
Vad gör denna skruven, är det nån justerings skruv till något???
(jag vet inte hur man lägger in bilden ordentligt)

http://s384.photobucket.com/albums/oo28 ... ndplda.jpg

Postat: mån dec 14, 2009 12:41
av mickesthlm
Ser ut som spännskruven till bromsbandet, den är viktigt att den är dragen med ett visst moment och skall sen backas ett halvt varv eller liknande för rätt justering. :D

Postat: mån dec 14, 2009 20:51
av J20
mickesthlm skrev:Ser ut som spännskruven till bromsbandet, den är viktigt att den är dragen med ett visst moment och skall sen backas ett halvt varv eller liknande för rätt justering. :D
Jag fick reda på att spännskruven ska dras med 30 inch pound (stavar man det så)

Postat: tor mar 18, 2010 14:44
av J20
Nu vet jag var problemet är......
För den som vill veta är det en pass bit (ser ut som ett plattjärnsbit) som lossnat från spänn armen till backbandet.allt för att jag inte har skött servicen och spännt den.
man ska inte behöva riva lådan för detta, det ska tydligen gå att lossa axeln till spännarmen ta väck den å montra ihop allt igen med pass biten.

Postat: tor mar 18, 2010 14:44
av J20
Nu vet jag var problemet är......
För den som vill veta är det en pass bit (ser ut som ett plattjärnsbit) som lossnat från spänn armen till backbandet.allt för att jag inte har skött servicen och spännt den.
man ska inte behöva riva lådan för detta, det ska tydligen gå att lossa axeln till spännarmen ta väck den å montra ihop allt igen med pass biten.