Sida 2 av 2
Postat: mån dec 28, 2009 18:59
av henke_99
Grottulf skrev:Vad har du klurat ut ang. originalstyrningen då?
Jag tycker iofs den funkar ypperligt till en originalbil.
Du skrev själv i din byggtråd vad som blev ett problem när du byggde crossover, nämligen att den hellre ville flytta hela axeln i sidled... Så kan ju ha med det att göra, eller kanske besväret med motorbalken... Vem vet...
Postat: mån dec 28, 2009 20:12
av Grottulf
Jaså var det det du tänkte på
Fast det problemet tror jag inte man skulle ha lika mycket med original fjädring.
Det finns ju trots allt de som har bladfjädrar o crossover original, Jeep J20 och IH scout tex.
Men de har antagligen en annan typ av bussning i fjädrarna, som är styvare i sidled.
Fast motorbalken skulle nog vara i vägen i vilket fall, som du säger.
Postat: tor dec 31, 2009 15:23
av ante_green
Eftersom jag är ny inom 4x4 branchen så kanske nån kan förklara vad crossover styrning innnebär och vad som behövs till en sån operattion.
Har sett att de behövs en 2wd styrsnäcka iaf har inte läst så mycket om ämnet.
Och varför klarar man sig inte med orgnalstyrningen?
Postat: tor dec 31, 2009 16:41
av henke_99
Detta är crossoverstyrning
Problemet med originalstyrningen är att staget är så oerhört kort. Så fort axeln fjädrar upp eller ner blir det ju längre mellan fästena för staget. Detta kommer orsaka att hjulen svänger trots att snäckan har samma läge. Det krävs heller inte särskilt lång fjädringsväg för att det snabbt ska bli vääldigt stora vinklar på lederna.
Det blir naturligtvis förändringar på grund av fjädringsrörelsen även om man har crossover, men då staget är kanske 1,5m (?) istället för runt 40 cm blir ju rörelsen betydligt mycket mindre.
Det som behövs för en konvertering är detta. Plus en 2wd styrsnäcka då.
Just detta kitet är till en dana 60, kitet för en 10b/dana44 har en annorlunda styrarm. Till en 10b/dana44 behövs även en särskild sorts "knucklar" som bara satt på vissa äldre dana44. Dom har en platt yta ovanpå runt kulleden, vilken man kan fräsa plan och borra hål i för att kunna fästa styrarmen i sen. Den högra på bilden är en sån man vill ha. Det finns även nyproducerade att köpa i usa, färdiga för att montera armen.

Postat: sön feb 21, 2010 15:52
av ante_green
har skruvart i blazern i helgen och såg då att bladfjädringen fram pekar neråt borde jag inte kunna vända paketet så de blir som ett u uppåt istället för neråt förstår ni?
då borde man ju få några cm i höjning
eller är de så att mina blad är helt slut?
Postat: sön feb 21, 2010 18:55
av Joel
ante_green skrev:har skruvart i blazern i helgen och såg då att bladfjädringen fram pekar neråt borde jag inte kunna vända paketet så de blir som ett u uppåt istället för neråt förstår ni?
då borde man ju få några cm i höjning
eller är de så att mina blad är helt slut?
dina blad är helt slut
Postat: sön feb 21, 2010 19:45
av henke_99
Joel skrev:ante_green skrev:har skruvart i blazern i helgen och såg då att bladfjädringen fram pekar neråt borde jag inte kunna vända paketet så de blir som ett u uppåt istället för neråt förstår ni?
då borde man ju få några cm i höjning
eller är de så att mina blad är helt slut?
dina blad är helt slut
Fel fel fel... Originalbladen fram är böjda åt "fel" håll på chevorna, är likadant på både blazer, suburban och silverado.
Tror inte du kan vända på dom för att få höjning, dom är ju inte gjorda för att sitta på det hållet. Dessutom är dom i princip helt raka obelastade så om det hade funkat skulle dom bli ungefär likadana även på andra hållet... Det är antingen nya höjningsfjädrar eller bakfjäderkonverteringen som diskuterats tidigare som gäller.
Postat: tor feb 25, 2010 21:35
av ante_green
Okey har hittat en karosshöjningssats så de blir den plus 35" däck till att börja med sen fråmåt sommaren när man kan skruva ute så ska de väl bli en 52" konvertering fram plus shackleflip bak
några tips inför karosshöjningen?
Postat: ons okt 20, 2010 22:40
av rovers
Trådlyft på-G Men vad hamnade frakten/tull på när du beställde?
Postat: tor okt 21, 2010 16:46
av Lightbringer
rovers skrev:
Trådlyft på-G Men vad hamnade frakten/tull på när du beställde?
Tyvärr så vet jag inte, fraktade via eskil en massa grejjer, fyllde ett halvt garage

Postat: sön okt 24, 2010 22:53
av ante_green
Nån som vet vart man får tag i hydralkopplingsgrejer är de nytt som gäller?
Och vad måste göras åt lådan?
Postat: mån okt 25, 2010 20:09
av henke_99
ante_green skrev:Nån som vet vart man får tag i hydralkopplingsgrejer är de nytt som gäller?
Och vad måste göras åt lådan?
Får man be om en lite utförligare förklaring på vad du menar? Hydraulgrejer till vad och i vilken situation ska det göras nåt med lådan?
Postat: mån okt 25, 2010 20:41
av Finnpower
precis vad han skriver .
Hydrauliska grejer till kopplingen...
sen att han inte skrev att det ska bli en manuell låda i den är ju en annan femma....
Postat: mån okt 25, 2010 21:21
av henke_99
Finnpower skrev:precis vad han skriver .
Hydrauliska grejer till kopplingen...
sen att han inte skrev att det ska bli en manuell låda i den är ju en annan femma....
Hydraulisk koppling och hydraulkoppling är två helt skilda saker... (fast det ena krävs för att få det andra att funka)

Postat: tis okt 26, 2010 20:23
av ante_green
nå självklart menade jag attbygga ihop en hydralisk koppling till den manuella lådan på blazern min. Fick lite info av Finnpower tackar!
Hör på skrotarna om dom plockat ner nån cheyenne med v6:an och manuell. Där snor du huvudcylinder,slavcylinder+fäste och kopplingspedal med fäste.
Alt försök hitta en kopplingspedal med pedalställ från en äldre modell av cheva.
Då är den mekanisk och du får bygga till ett fäste för huvudcylindern..
I princip kan du använda vilket system som helst tex en gammal saab eller nåt.
Det enda du behöver ha koll på är slaglängden på slavcylindern
Att montera den är bara bygga ett fäste som håller och bulta dit.
Lycka till!