Sida 2 av 2
Postat: tor jan 07, 2010 17:56
av ante_green
Kan jag byta ut knuten inre delen (Vet inte vad de heter) mot en ny så de är fräsch de måste ju finnas att få tag i?
Postat: tor jan 07, 2010 21:50
av henke_99
ante_green skrev:Kan jag byta ut knuten inre delen (Vet inte vad de heter) mot en ny så de är fräsch de måste ju finnas att få tag i?
Hmm menar du knutkorset i drivaxeln? Klart du kan byta det, finns hos Hansen racing. Originalkorsen är tydligen limmade så en dust med värmepistolen underlättar vid byte...
Postat: mån jan 11, 2010 13:15
av ante_green
Jo de är den jag tänker när man ända ska ha isär allt så!
Postat: tis feb 23, 2010 11:14
av ante_green
Jag har tagit mig tid och lagt mig under bilen och snurrat på däcket 2varv och tittat hur mycket axeln till pinjongen snurrar och jag får de till 3varv tittat på laga basen och bildelsbasen men hittar ingen med 3, nåt i utväxling de närmaste är 3,42 och 3,73 :O
Men då har jag skadade knutar när jag har försökt snurra så var inte så lätt och kallt var de också brr :S
Finns de nån utväxling just kring 3 eller tror ni jag har annan utväxling?
Och sen när jag ändå ska byta axel visst blev de 28splines efter nåt åratal och är de lättare att hitta grejer till dom?
Är dom klenare/bättre?
Hade tänkt bytta en komplett axel frihjulsnav och allt.
Postat: tis feb 23, 2010 19:03
av henke_99
Man kan ju kolla utväxlingen på bakaxeln istället om det är lättare. Den ska ju förhoppningsvis vara samma...
Den finns en utväxling som är 3.08. Förmodligen har du det i din bil då.
Det bytte från 28 till 30 splines i framaxeln vid -90. Alla före detta har 28 och det är således en sån man bör leta efter då det pga att dom endast gjordes i 2 år är i princip omöjligt att hitta begagnade 30-splines drivaxlar... Den styrkemässiga skillnaden är försumbar.