Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
miamik
- Forumräv
mattebigge skrev:
gick man dit och snackade lite med dom kunde man få en femma eller nåt, det fick man mycket smågodis för på 70-talet..

Minns dom där goda, färglada, avlånga klubborna utan omslag med en vit pinne av papper som kostade tio öre styck! Sist jag såg dom kostade dom 1,50:-
Eehhhh!
Börjar vi bli gamla nu när vi minns hur det var förr...................... (fyller 44 i höst)
"Team Eppi Peppi"
Gör som jag, något dumt! 
Mitsubishi Pajero SWB 2.8 TD Aut. -94
Ska bli expeditionstuket på bilen.
-
macke
- OffroadGeek
mattebigge skrev:miamik skrev:Har lite minnen från när man kunde gå runt bland alkisarna i Farsta centrum och tigga pantflaskor. Gubbarna hade en stor tunna där dom stod och drack utanför tunnelbanan, när man gick fram och tiggde så hjälpte dom till att plocka upp pantflaskorna. Ibland gick vi även hem till gubbarna och tiggde. Dom gubbarna var aldrig farliga utan bara hjälpsamma.
Idag vågar man knappt titta åt fyllisarna för då "muckar man"! Det kanske inte finns fyllisar idag? Det är väl mest knarkare, pundare och blandmissbrukare som det är synd om
Alla ni som säger att det var bättre förr:
Det fanns inga farliga människor då vad jag vet.........................
var precis likadant i Huddinge, dom satt på berget mellan kvarnbergsskolan, och kvarnbergsplan och drack och pundade med kanske..
men man var aldrig rädd för dom konstigt nog..gick man dit och snackade lite med dom kunde man få en femma eller nåt, det fick man mycket smågodis för på 70-talet..

så du är gammal huddingebo?

TGB 13
-
mattebigge
- 4x4xnerd
-
Kontakt:
miamik skrev:mattebigge skrev:
gick man dit och snackade lite med dom kunde man få en femma eller nåt, det fick man mycket smågodis för på 70-talet..

Minns dom där goda, färglada, avlånga klubborna utan omslag med en vit pinne av papper som kostade tio öre styck! Sist jag såg dom kostade dom 1,50:-
Eehhhh!
Börjar vi bli gamla nu när vi minns hur det var förr...................... (fyller 44 i höst)
GUBBE!!

jag fyller bara 43 i vår..
Vi hade sommarställe i Trosa, och jag fick gå ner till bryggan själv och fiska från man var typ 6-7 år..och från man var 10 kunde jag och en kompis ta Jollen med snurra på in till Trosa från Edanö och köpa glass..
lika med isfiske, var alltid ute på isen varje ledig stund..
Tror inte våra föräldrar tyckte om oss mindre, men jag tror dom inte var lika pjoltiga som dagens...
Som att folk inte gillar att mina ungar fått köra cross ,moped, skoter och bil mm här hemma från dom var små..
Men det har gått bra...
Finns det ett öde, så kan man ialla fall inte påverka det..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
-
mattebigge
- 4x4xnerd
-
Kontakt:
macke skrev:mattebigge skrev:miamik skrev:Har lite minnen från när man kunde gå runt bland alkisarna i Farsta centrum och tigga pantflaskor. Gubbarna hade en stor tunna där dom stod och drack utanför tunnelbanan, när man gick fram och tiggde så hjälpte dom till att plocka upp pantflaskorna. Ibland gick vi även hem till gubbarna och tiggde. Dom gubbarna var aldrig farliga utan bara hjälpsamma.
Idag vågar man knappt titta åt fyllisarna för då "muckar man"! Det kanske inte finns fyllisar idag? Det är väl mest knarkare, pundare och blandmissbrukare som det är synd om
Alla ni som säger att det var bättre förr:
Det fanns inga farliga människor då vad jag vet.........................
var precis likadant i Huddinge, dom satt på berget mellan kvarnbergsskolan, och kvarnbergsplan och drack och pundade med kanske..
men man var aldrig rädd för dom konstigt nog..gick man dit och snackade lite med dom kunde man få en femma eller nåt, det fick man mycket smågodis för på 70-talet..

så du är gammal huddingebo?

Japp! Runvägen 6, 3 trappor, från 73-74 till -85, sen flög jag ut ur boet och flaxade till Märsta..
Från -67 till -73 var det Kärrtorp, ett stenkast från Globen..

-
henke_99
- 4x4xnerd
Som en av dom som inte var med förr så är det frågan om man inte önskar att man hade fått vara med då istället... Bortsett från en del kul prylar så vet jag inte om jag direkt ser så mycket positivt i dagens samhälle... (fast en del saker som minskar miljöpåverkan kanske inte är helt fel ändå...)
Jag är född -87 och uppfödd på landet där "själv är bäste dräng" som det heter. Många timmar har ägnats antingen på egen hand eller med brorsan på diverse platser på gården. Tror det finns en god anledning till att jag älskar att köra skogsmaskin på vardagarna och får energi nog till att meka och leka i skogen med bilen på helgerna... Bor för tillfället i en liten lägenhet, vill snarast möjligt få tag på nåt hus så man kan komma ut i naturen igen så att säga...
Jag äger (och har ägt) en bil som är nyare än årsmodell -90, och det är golfen jag har som vinterbil för tillfället...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
miamik
- Forumräv
mattebigge skrev: Tror inte våra föräldrar tyckte om oss mindre, men jag tror dom inte var lika pjoltiga som dagens.....
Har två egna ungar och måste nog erkänna att jag känner mig extremt pjoltig ibland.
Ibland vill man inte att ungarna ska få lika ont som man själv fick ibland......
Mina ungar är 6 och 7 år och dom har redan fått varsin egen kniv att tälja med på landet............................ Pjolt??
Jag har ett talesätt om barnen:
Dom får gärna göra sig illa så länge dom inte skadar sig.................
"Team Eppi Peppi"
Gör som jag, något dumt! 
-
Mathias T
- 4x4xnerd
tja det är ju med lite delade tankar det där,man vill ju kanske inte att ev barn ska utsätta sig för alla dumheter som man själv gjort (typ välta med traktor mm konstigt nog så vart nog en av de mest smärtsamma minnena att vurpa i i ett elstängsel med crosshoj,10 minuter närkontakt med tjurstängselaggregat livar upp

).
Samtidigt så lär man sig mycket när man är uppvuxen på landet

"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
-
Kontakt:
av Lasse Suzican » mån feb 15, 2010 19:55
mattebigge skrev:, men det gick åt mycket plåster..

Hu, ja....
Fan! Morsan köpte plåster i rulle så det vara bara att klippa av så mycket som behövdes. Och det var mycket, och ofta...
Men farsan blev rätt rejält sur när jag kortslöt halva kåken och jag var bara 5-6 år gammal. Var något om att man fick inte bygga en egen dimmer till lamorna...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för
Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
tuffe
- Hemmastadd
härlig tråd

-
mattebigge
- 4x4xnerd
-
Kontakt:
Fick en egen yxa och såg av farfar när jag var 6-7 år..kniv hade jag haft ett par år.
Jag sågade mig i vänsterhanden ett antal ggr, har en massa vita sträck fortfarande, men det var ingen som ojade sig för det, bara att tejpa ihop..
Konstigt nog så högg jag mig bara en gång, och det var i vänster knä, och bara ett litet hål..
fast farfar blev ganska upprörd, när jag gjorde en "egen dörr" in till magasinet, för det var uthyrt till Åke Larsson Bygg, och det fanns en massa roliga saker där, men porten var låst..
Så här kan man hålla på och minnas hur länge som helst!

-
Spjutet
- Guru
-
Kontakt:
Jag fick egen yxa, såg och huggkubbe av farsan när jag va fyra bast. Morsan är nog fortfarande sur för detta, fast det är 30 år sen.
Å inte fan va man bältad när man åkte till kusten. Man låg i skuffen på 145:an å läste serier å räknade bilar.
Å grannarna lärde mig att cykla utan att hålla i styret när jag va 5. Sen skulle man börja köra moppe oxå
Ja, det va kul när man va liten.
Köpte 4-hjuling till tösen när hon fyllde 2
Man kan hålla på att minnas hur länge som helst. Det va iaf mycket jävelskap när man växtte upp

AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Mail: enesberg[A]gmail.com
-
Tony
- Forumräv
Spjutet skrev:Jag fick egen yxa, såg och huggkubbe av farsan när jag va fyra bast. Morsan är nog fortfarande sur för detta, fast det är 30 år sen.
Å inte fan va man bältad när man åkte till kusten. Man låg i skuffen på 145:an å läste serier å räknade bilar.
Å grannarna lärde mig att cykla utan att hålla i styret när jag va 5. Sen skulle man börja köra moppe oxå
Ja, det va kul när man va liten.
Köpte 4-hjuling till tösen när hon fyllde 2
Man kan hålla på att minnas hur länge som helst. Det va iaf mycket jävelskap när man växtte upp

Detta är inget jag har varit med om

Höll mig rätt lungn när jag var liten

Åt minstånde dom första 33åren ( Född -76)

-
Frontera
- Guru
Ja man saknar sin barndom ibland.
Kommer ihåg att jag alltid låg på hatthyllan i min morrmors bubbla när vi var ute och körde.
-
Jeepinger
- Användare
...också utedassens tid. Inte roligt alls att gå på dass i -25 grader när vinden ven utanför dasset. Satt man för länge riskerade man frysa fast, eller fick man blåskatarr. Inte var det någon höjdare att sköta den gemensamma koleldade pannan heller. Bada på vintern gjorde man i en balja i köket, inte heller det en höjdare. Med andra ord skulle inte jag vilja gå tillbaka till standarden förr och då menar jag i allt. Visserligen hade folk jobb och ingen behövde svälta i början på 50 talet, men alla hade inte WC och centralvärme. ALLT VAR INTE BÄTTRE FÖRR. Det är klart när man minns och hamnar i nostalgifällan att allt blir rosenrött. Visst överlevde vi, men många fick också bestående men, som man kanske inte talar vitt och brett om.
Den man älskar aktar man
-
miamik
- Forumräv
Mathias T skrev: 10 minuter närkontakt med tjurstängselaggregat livar upp

).
Tänk!!
Det finns en förklaring till att en del människor är som dom är....................

"Team Eppi Peppi"
Gör som jag, något dumt!