King cab ala monster cab

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Re: Läs instruktionsboken!

Inlägg av Lasse Suzican » ons mar 17, 2010 10:53

Ackeblack skrev:... ska man sen backa för att ta sats/byta spår så hoppar de ur och sen i igen med en smäll till när man åker framåt...
Så har det aldrig gjort på någon av mina bilar...
Så länge 4WD varit inkopplade, så har naven varit det också, oavsett om man kört framåt eller bakåt...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

rikard.s
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av rikard.s » ons mar 17, 2010 19:12

problemet med aut naven e att dom inte håller
Kör Daihatsu 303 GLT Irok 39,5or

Lian
Användare

Inlägg av Lian » tor mar 18, 2010 0:39

:pop:
-91 Nissan Terrano V6

PelleC
Hemmastadd

Inlägg av PelleC » tor mar 18, 2010 1:43

:pop:

High_North
Användare

Inlägg av High_North » tor mar 18, 2010 7:02

Tack Acke!

Det är precis den där typen av svar man vill ha för at våga fråga mera.
En tillrättavisning om att man är en Idiot och du minsann vet bättre.
Och för mig är det helt i sin ordning om man sedan följer upp med att faktiskt förklara saker.

Kör man bara första delen av svaret så finns ju risken att man uppfattas som bara dryg och inte dryg och hjälpsam. :wink:

alurims
Nybörjare

Inlägg av alurims » fre mar 19, 2010 10:25

Det är som rickard.s skriver, automat naven håller inte riktigt när det blir tryck på alla hjulen dvs du får ett hjul fram & eller bak som driver, manuella naven håller låsningen bättre :shock:

koppartaket
Veteran
Kontakt:

Re: Läs instruktionsboken!

Inlägg av koppartaket » fre mar 19, 2010 13:07

Lasse Suzicán skrev:
Ackeblack skrev:... ska man sen backa för att ta sats/byta spår så hoppar de ur och sen i igen med en smäll till när man åker framåt...
Så har det aldrig gjort på någon av mina bilar...
Så länge 4WD varit inkopplade, så har naven varit det också, oavsett om man kört framåt eller bakåt...
Jag har samma problemet med min Pajero, dom slår som fan ibland, men jag ska ju ha mest till landsväg så jag hänger nog på nya autonav
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

MangeP
Beroende

Inlägg av MangeP » lör mar 27, 2010 15:17

Går det inte att backa med 4wd om man har autonav? Eller rättare sagt måste man backa nån meter innan man har 4wd fast man just kört framåt med 4wd i?

Cool King förresten :)
En fråga bara: Hur sitter skärmbreddarna fast på bilen? Tänkte sätta på min men funderar om man kan ta bort dom om det inte blir bra utan att det lämnar spår? Var skruvas dom? I underkant på skärmen? Nån som har bild kanske`?
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör mar 27, 2010 16:40

MangeP skrev:Går det inte att backa med 4wd om man har autonav?
Jodå.
Det går alldeles utmärkt och naven är låsta så länge spaken är i 4WDläge (såvida inte naven är trasiga)...
MangeP skrev:Eller rättare sagt måste man backa nån meter innan man har 4wd fast man just kört framåt med 4wd i?
Nope.
Se svar ovan...
MangeP skrev:En fråga bara: Hur sitter skärmbreddarna fast på bilen? Tänkte sätta på min men funderar om man kan ta bort dom om det inte blir bra utan att det lämnar spår? Var skruvas dom? I underkant på skärmen? Nån som har bild kanske`?
Dom sitter med "plastplugg" i själva skärmkanten, alltså den invikta plåten i hjulhuset. Nyare KC har "plastploppar" på skärmen....
// Lasse

MangeP
Beroende

Inlägg av MangeP » sön mar 28, 2010 13:53

Okej, gäller detta generellt 4x4 bilar (även min bil)? Så länge man har spaken i 4wd och naven har låst så är dom låst till man slår i 2wd?

Ursäkta OT
Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön mar 28, 2010 14:25

MangeP skrev:Okej, gäller detta generellt 4x4 bilar (även min bil)? Så länge man har spaken i 4wd och naven har låst så är dom låst till man slår i 2wd?
Generellt så är svaret JA!
Ofta så måste man backa någon/några meter med spaken i 2WD för att naven ska kopplas ur. Men det finns också varianter med vacuumstyrda nav (Suzuki Jimny bl.a) som kopplar ur direkt...

Så det blir standardsvar här. Läs instruktionsboken eller baksidan av solskyddet. Där står det hur du ska göra...
Senast redigerad av Lasse Suzican den sön mar 28, 2010 18:18, redigerad totalt 1 gånger.
// Lasse

optodsl
Guru

Inlägg av optodsl » sön mar 28, 2010 18:13

MangeP skrev:Okej, gäller detta generellt 4x4 bilar (även min bil)? Så länge man har spaken i 4wd och naven har låst så är dom låst till man slår i 2wd?

Ursäkta OT
du har inga in/urkopplingsbara nav, du har center axle disconnect
dvs i 2wd så är höger drivaxel bortkopplad från diffen och framkardanen urkopplad i fördelningslådan
när du lägger i 4wd så läggs framkardanen i och ström läggs på Thermal Linear Actuatorn som skjuter in en arm som för en hylsa över två drev och förbinder axeln i framklumpen
detta kan ta lite tid, speciellt om det är kallt, samt att dreven och hylsan måste passa
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Pepopp
Rutinerad

Inlägg av Pepopp » tis mar 30, 2010 22:34

En liten passus i tråden apropå det här med fyrhjulsdrift och läsa instruktionsboken:
En polare till mig skulle åka och titta på en MB 300 med 4matic. När han går ett varv runt bilen och sparkar lite på däcken konstaterar han att det finns inget emblem som talar om att detta skulle vara en 4matic men visst, de går ju att plocka bort. Vid en visuell kontroll upptäckte han ju ganska snabbt att det fanns ju inga drivaxlar till framhjulen på den bilen vilket han påtalade för den bilsäljande äldre herren. "Men" sa farbrorn, "jag ställer ju automatväxelspaken i 4 när det halt ute..... "

Med tron kan man försätta berg...... eller åtminstone bestiga dem vid halt väglag! :)
Toyota Hilux 1991 och ett lass med motorcyklar. :woot:

"Den som aldrig gör nåt, han kan heller aldrig göra fel!"

Skriv svar