6.2D och turbo, bra eller mondre bra?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Med viss reservation: Garret T04B, sen kommer jag inte alls ihåg vilka storlekar det är på kompressor och turbinhusDirtBoy skrev:Vad använder Banks för turbo i sina kit till 6,2?optodsl skrev: jag har ju ett banks kit på min och det tyckte jag gjorde stor skillnad, sen så har jag efteråt bytt till 6,5 TD spridare och en specialbyggd 4911 pump och nu har det blitt riktigt rolig, tyvärr så är ju bilen inte körbar pga avsaknaden av axlar
det är en "stor" turbo utan wastegate, så max tryck är styrt av design(val av turbo). Den laddar inte mer än 10-12 psi, med pumpen uppskruvad ett kvarts varv
Har en Holset HY35 ligger i garaget som ska in vad det lider
största oros momentet borde ju vara kompressionen..
om jag inte missminner mig så är 0,7 bar max ifall man inte sänker kompen
och personligen så skulle jag nog montera girdle
vet att en del amerikanare fått lyckade resultat med holset hx35
beroende på vad man är ute efter..
men daily driver och laddtryck på låga varv innebär litet avgashus
6.5 turbon är tydligen inte optimal för 6,2:an av den annledningen..
Dogge
Dogge
varför då? 6,5:ans turbo är ju ganska liten och ger ju dåliga egenskaper (mottryck) på högre varvDogge skrev:största oros momentet borde ju vara kompressionen..
Dogge
På äldre Cummins så sitter det ju Hx35 med litet avgashus.Dogge skrev: vet att en del amerikanare fått lyckade resultat med holset hx35
Dogge
Hx35: 56mm komp, 60mm turb, 12cm^3 avgas.
Enligt en del så kan det fungera bra på en Cheva 6,2.
Suzuki SJ413 -86
Dodge W200 Power Wagon -57
Skoda Pickup 1.3 -98
Buick Electra 2dr HT -59
BMW 525iM -02
Volvo Amazon 121 -67
Dodge W200 Power Wagon -57
Skoda Pickup 1.3 -98
Buick Electra 2dr HT -59
BMW 525iM -02
Volvo Amazon 121 -67
-
- Forumräv
varför inte ta från en lastbil typ fl 6ans modell menar det e jo beprövade saker och oftast en bra stomme att utgå från sen kan du ju ta fl 7an ngt större turbo holset båda och även då garrett har till dessa bilar
sen kan du se efter ihi aggregat oftast bra moment i dom med frågan lyder vad e mest viktigt
VRIDET ?? el EFFEKTEN ??? för dej så ska jag räkna ut flowdiagramet till din maskin om du vill det..
sen kan du se efter ihi aggregat oftast bra moment i dom med frågan lyder vad e mest viktigt
VRIDET ?? el EFFEKTEN ??? för dej så ska jag räkna ut flowdiagramet till din maskin om du vill det..

livet börjar med en cheerokee chief
snart e den 16"hög
snart e den 16"hög
det bör nog fungera bra, jag valde HY35 för att den har något mindre avgashus, de sitter på cummins med automat efterDirtBoy skrev:På äldre Cummins så sitter det ju Hx35 med litet avgashus.Dogge skrev: vet att en del amerikanare fått lyckade resultat med holset hx35
Dogge
Hx35: 56mm komp, 60mm turb, 12cm^3 avgas.
Enligt en del så kan det fungera bra på en Cheva 6,2.
dessa har wastegate, ifall ifall nån undrar
Även 6,5:ans olika turbosar har wastegate
turbon från banks kit har ingen wastegate
Hehe alla bara sitter framför sina datorer och gissar! Fan tycker du ska testa lite och sen se vad som vart best! Har själv byggt på en hx 50 på min 6.2a och planerar nu för dubbel turbo med en liten turbo från d4d motorn som laddar upp hx.n
du kan kolla in projektet på esslanart på garaget 

Troligen!
Jag vet att det finns dom här som har testat o redan vet. Onödigt att uppfinna hjulet flera gånger... Och då det är min bruksbil det handlar om så är jag inte så sugen på att experimentera, vill i princip kunna bara skruva dit på en helg o veta att det fungerar. Är inte heller intresserad av någon superduperherrejösseseffekt utan bara lite extra och även minskad bränsleförbrukning...Esslanart skrev:Hehe alla bara sitter framför sina datorer och gissar! Fan tycker du ska testa lite och sen se vad som vart best! Har själv byggt på en hx 50 på min 6.2a och planerar nu för dubbel turbo med en liten turbo från d4d motorn som laddar upp hx.ndu kan kolla in projektet på esslanart på garaget
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Rutinerad
Lite inspiration
http://www.heathdiesel.com/RaceTruck08/
http://www.heathdiesel.com/RaceTruck08/
//Da_loof
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
Lider av Tangentbordsdyslexi.
One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html
intressant , du kan väl ta en bild på bitarna sen när du sprängt denEsslanart skrev:Hehe alla bara sitter framför sina datorer och gissar! Fan tycker du ska testa lite och sen se vad som vart best! Har själv byggt på en hx 50 på min 6.2a och planerar nu för dubbel turbo med en liten turbo från d4d motorn som laddar upp hx.ndu kan kolla in projektet på esslanart på garaget

hej alla!
1:a inlägget från mig! Jag har liknande ideer - Jag har en rasad 94:ans 6,5TD och en fräsch 93:ans 6,2:a som jag tänkte para ihop.
Tanken är att ta turbon, spridare, insprutningspumpen och flytta över till 6,2:an och sen sätta ner den i pickisen.
Håller nu på att sätta i nya glödstift,ny vattenpump, lägga lite färg på ventilkåpor,rör etc på 6,2:an.
Ska bli intressant att se vad som är kompatibelt från bägge motorerna, fan jag har ännu inte kollat om det är samma bultmönster för grenrören på 6,2 topparna! hehe..
Jag ska följa den här tråden, och jag rapporterar in hur det går för mig, men jag har inte så bråttom så det blir nog inte färdigt förrän i vår eller nåt!
Gott nytt år!!!
1:a inlägget från mig! Jag har liknande ideer - Jag har en rasad 94:ans 6,5TD och en fräsch 93:ans 6,2:a som jag tänkte para ihop.
Tanken är att ta turbon, spridare, insprutningspumpen och flytta över till 6,2:an och sen sätta ner den i pickisen.
Håller nu på att sätta i nya glödstift,ny vattenpump, lägga lite färg på ventilkåpor,rör etc på 6,2:an.
Ska bli intressant att se vad som är kompatibelt från bägge motorerna, fan jag har ännu inte kollat om det är samma bultmönster för grenrören på 6,2 topparna! hehe..
Jag ska följa den här tråden, och jag rapporterar in hur det går för mig, men jag har inte så bråttom så det blir nog inte färdigt förrän i vår eller nåt!
Gott nytt år!!!
Blazer `85 6,2l 4"Bladfjäderhöjd 35" Cooper S/T
Blazer `88 6,2l
K2500 6,5l TD 1,5hytt, 8ft flak
Scania 143 med Wilsontrailer
Corvette 1978 Nitro funnycar, 496" - 3000hk
Blazer `88 6,2l
K2500 6,5l TD 1,5hytt, 8ft flak
Scania 143 med Wilsontrailer
Corvette 1978 Nitro funnycar, 496" - 3000hk
Spridarna har olika vinkel i topparna så spridarrören kommer inte passa, kanske kan man tweaka dom men då får man vara jävligt försiktigErikW skrev:hej alla!
Gott nytt år!!!
Sen får du nog ta bröstkåpan och svängdämparn från 6,5:an för att få dit CPS-givaren
Avgasgrenrören passar
Jag tycker att du ska låta 6,2an vara om den funkar.henke_99 skrev: Jag vet att det finns dom här som har testat o redan vet. Onödigt att uppfinna hjulet flera gånger... Och då det är min bruksbil det handlar om så är jag inte så sugen på att experimentera, vill i princip kunna bara skruva dit på en helg o veta att det fungerar. Är inte heller intresserad av någon superduperherrejösseseffekt utan bara lite extra och även minskad bränsleförbrukning...
Bättre effektkänsla och bättre ekonomi kan nog bli med 31" däck

Men då ser den ju lite mesigare ut

Prova en vecka med 31or och kör samma sträckor,mät med gps och jämför.
Återigen laga inte om det inte är trasigt,det stämmer väldigt bra på 6,2orna.
Terrängbil : M1008 85
Gatbil : K-20 76
http://www.pissedoffroad.se varför ?
Jo för att det finns alltid nån jävel som vill tjäna pengar på oss entusiaster
och vi är pissed på det
No Dents No Glory
tel 0707363605
Gatbil : K-20 76
http://www.pissedoffroad.se varför ?
Jo för att det finns alltid nån jävel som vill tjäna pengar på oss entusiaster
och vi är pissed på det

No Dents No Glory
tel 0707363605
Tänkte oxå tanken på dubbelturbo, så slipper man dra runt ena avgasröret runt motorn... Men kom fram till att det blir onödigt besvärligt... (och mer uppseendeväckande hos sbp) Men visst hade det varit kul.[/quote]
Behöver inte bli så krongligt med dubbel turbo (om du kan bygga grenrören själv ) och desutom mår motorn mycket bättre med dubbel turbo. leta upp två små agregat med integrerad wastgate och ladda typ som dom andra skriver runt 0,3 så behöver du inte skruva upp pumpen så mycket.[/quote
Funderar också på dubbelturbo helt enkelt för jag gillar symmetri. Men hur vet jag vad som är lagom stort aggregat till en 6,2? Det handlar ju inte bara om laddtryck utan hur mycket luft turbon pumpar vid aktuellt tryck. Någon som kan någon formel?[/quote]
Behöver inte bli så krongligt med dubbel turbo (om du kan bygga grenrören själv ) och desutom mår motorn mycket bättre med dubbel turbo. leta upp två små agregat med integrerad wastgate och ladda typ som dom andra skriver runt 0,3 så behöver du inte skruva upp pumpen så mycket.[/quote
Funderar också på dubbelturbo helt enkelt för jag gillar symmetri. Men hur vet jag vad som är lagom stort aggregat till en 6,2? Det handlar ju inte bara om laddtryck utan hur mycket luft turbon pumpar vid aktuellt tryck. Någon som kan någon formel?[/quote]
Jeep J20 -81