6.2D och turbo, bra eller mondre bra?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Jimmy6,2
Forumräv
Inlägg: 884
Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:49
Ort: Tyresö
Kontakt:

Inlägg av Jimmy6,2 » tor okt 14, 2010 20:40

Lite info om turbo och 6.2 bygge.

http://www.dieselpowermag.com/tech/chev ... index.html

Per
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tor okt 14, 2010 20:45

DirtBoy skrev:
optodsl skrev: jag har ju ett banks kit på min och det tyckte jag gjorde stor skillnad, sen så har jag efteråt bytt till 6,5 TD spridare och en specialbyggd 4911 pump och nu har det blitt riktigt rolig, tyvärr så är ju bilen inte körbar pga avsaknaden av axlar :cry:
Vad använder Banks för turbo i sina kit till 6,2?
Med viss reservation: Garret T04B, sen kommer jag inte alls ihåg vilka storlekar det är på kompressor och turbinhus

det är en "stor" turbo utan wastegate, så max tryck är styrt av design(val av turbo). Den laddar inte mer än 10-12 psi, med pumpen uppskruvad ett kvarts varv

Har en Holset HY35 ligger i garaget som ska in vad det lider
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Dogge
Hemmastadd
Inlägg: 204
Blev medlem: ons feb 25, 2009 22:10
Ort: Umeå

Inlägg av Dogge » tor okt 14, 2010 22:15

största oros momentet borde ju vara kompressionen..
om jag inte missminner mig så är 0,7 bar max ifall man inte sänker kompen
och personligen så skulle jag nog montera girdle
vet att en del amerikanare fått lyckade resultat med holset hx35
beroende på vad man är ute efter..
men daily driver och laddtryck på låga varv innebär litet avgashus
6.5 turbon är tydligen inte optimal för 6,2:an av den annledningen..

Dogge

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tor okt 14, 2010 22:35

Dogge skrev:största oros momentet borde ju vara kompressionen..
om jag inte missminner mig så är 0,7 bar max ifall man inte sänker kompen
och personligen så skulle jag nog montera girdle
vet att en del amerikanare fått lyckade resultat med holset hx35
beroende på vad man är ute efter..
men daily driver och laddtryck på låga varv innebär litet avgashus
6.5 turbon är tydligen inte optimal för 6,2:an av den annledningen..

Dogge
varför då? 6,5:ans turbo är ju ganska liten och ger ju dåliga egenskaper (mottryck) på högre varv
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

DirtBoy
Hemmastadd
Inlägg: 221
Blev medlem: mån aug 20, 2007 12:24
Ort: Eskilstuna

Inlägg av DirtBoy » fre okt 15, 2010 11:23

Dogge skrev: vet att en del amerikanare fått lyckade resultat med holset hx35
beroende på vad man är ute efter..
men daily driver och laddtryck på låga varv innebär litet avgashus
6.5 turbon är tydligen inte optimal för 6,2:an av den annledningen..

Dogge
På äldre Cummins så sitter det ju Hx35 med litet avgashus.

Hx35: 56mm komp, 60mm turb, 12cm^3 avgas.

Enligt en del så kan det fungera bra på en Cheva 6,2.
Suzuki SJ413 -86
Dodge W200 Power Wagon -57
Skoda Pickup 1.3 -98
Buick Electra 2dr HT -59
BMW 525iM -02
Volvo Amazon 121 -67

turbomannen
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
Ort: Örby mark

Inlägg av turbomannen » fre okt 15, 2010 12:18

varför inte ta från en lastbil typ fl 6ans modell menar det e jo beprövade saker och oftast en bra stomme att utgå från sen kan du ju ta fl 7an ngt större turbo holset båda och även då garrett har till dessa bilar
sen kan du se efter ihi aggregat oftast bra moment i dom med frågan lyder vad e mest viktigt

VRIDET ?? el EFFEKTEN ??? för dej så ska jag räkna ut flowdiagramet till din maskin om du vill det.. :)
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » fre okt 15, 2010 12:58

DirtBoy skrev:
Dogge skrev: vet att en del amerikanare fått lyckade resultat med holset hx35
beroende på vad man är ute efter..
men daily driver och laddtryck på låga varv innebär litet avgashus
6.5 turbon är tydligen inte optimal för 6,2:an av den annledningen..

Dogge
På äldre Cummins så sitter det ju Hx35 med litet avgashus.

Hx35: 56mm komp, 60mm turb, 12cm^3 avgas.

Enligt en del så kan det fungera bra på en Cheva 6,2.
det bör nog fungera bra, jag valde HY35 för att den har något mindre avgashus, de sitter på cummins med automat efter

dessa har wastegate, ifall ifall nån undrar
Även 6,5:ans olika turbosar har wastegate
turbon från banks kit har ingen wastegate
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Esslanart
Användare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jul 21, 2010 19:08
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Esslanart » mån dec 20, 2010 22:01

Hehe alla bara sitter framför sina datorer och gissar! Fan tycker du ska testa lite och sen se vad som vart best! Har själv byggt på en hx 50 på min 6.2a och planerar nu för dubbel turbo med en liten turbo från d4d motorn som laddar upp hx.n :-D du kan kolla in projektet på esslanart på garaget :-P
Troligen!

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » tis dec 21, 2010 21:11

Esslanart skrev:Hehe alla bara sitter framför sina datorer och gissar! Fan tycker du ska testa lite och sen se vad som vart best! Har själv byggt på en hx 50 på min 6.2a och planerar nu för dubbel turbo med en liten turbo från d4d motorn som laddar upp hx.n :-D du kan kolla in projektet på esslanart på garaget :-P
Jag vet att det finns dom här som har testat o redan vet. Onödigt att uppfinna hjulet flera gånger... Och då det är min bruksbil det handlar om så är jag inte så sugen på att experimentera, vill i princip kunna bara skruva dit på en helg o veta att det fungerar. Är inte heller intresserad av någon superduperherrejösseseffekt utan bara lite extra och även minskad bränsleförbrukning...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

da_loof
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: fre aug 28, 2009 14:31
Ort: Häggenås/Grötom/Östersund/Jämtland

Inlägg av da_loof » tis dec 21, 2010 22:58

//Da_loof

Lider av Tangentbordsdyslexi.

One size fits all!
FULL SIZE!!!!
C30 Towtruck
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165282_page0.html
K2500 Suburban
http://www.pixbox.se/alb_show_id1115003_page0.html

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tis dec 21, 2010 23:26

Esslanart skrev:Hehe alla bara sitter framför sina datorer och gissar! Fan tycker du ska testa lite och sen se vad som vart best! Har själv byggt på en hx 50 på min 6.2a och planerar nu för dubbel turbo med en liten turbo från d4d motorn som laddar upp hx.n :-D du kan kolla in projektet på esslanart på garaget :-P
intressant , du kan väl ta en bild på bitarna sen när du sprängt den :wink:
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

ErikW
Användare
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 30, 2010 12:57
Ort: Tvea

Inlägg av ErikW » tor dec 30, 2010 13:17

hej alla!

1:a inlägget från mig! Jag har liknande ideer - Jag har en rasad 94:ans 6,5TD och en fräsch 93:ans 6,2:a som jag tänkte para ihop.

Tanken är att ta turbon, spridare, insprutningspumpen och flytta över till 6,2:an och sen sätta ner den i pickisen.
Håller nu på att sätta i nya glödstift,ny vattenpump, lägga lite färg på ventilkåpor,rör etc på 6,2:an.
Ska bli intressant att se vad som är kompatibelt från bägge motorerna, fan jag har ännu inte kollat om det är samma bultmönster för grenrören på 6,2 topparna! hehe..
Jag ska följa den här tråden, och jag rapporterar in hur det går för mig, men jag har inte så bråttom så det blir nog inte färdigt förrän i vår eller nåt!
Gott nytt år!!!
Blazer `85 6,2l 4"Bladfjäderhöjd 35" Cooper S/T
Blazer `88 6,2l
K2500 6,5l TD 1,5hytt, 8ft flak
Scania 143 med Wilsontrailer
Corvette 1978 Nitro funnycar, 496" - 3000hk

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tor dec 30, 2010 15:56

ErikW skrev:hej alla!

1:a inlägget från mig! Jag har liknande ideer - Jag har en rasad 94:ans 6,5TD och en fräsch 93:ans 6,2:a som jag tänkte para ihop.

Tanken är att ta turbon, spridare, insprutningspumpen och flytta över till 6,2:an och sen sätta ner den i pickisen.
Håller nu på att sätta i nya glödstift,ny vattenpump, lägga lite färg på ventilkåpor,rör etc på 6,2:an.
Ska bli intressant att se vad som är kompatibelt från bägge motorerna, fan jag har ännu inte kollat om det är samma bultmönster för grenrören på 6,2 topparna! hehe..
Jag ska följa den här tråden, och jag rapporterar in hur det går för mig, men jag har inte så bråttom så det blir nog inte färdigt förrän i vår eller nåt!
Gott nytt år!!!
Spridarna har olika vinkel i topparna så spridarrören kommer inte passa, kanske kan man tweaka dom men då får man vara jävligt försiktig

Sen får du nog ta bröstkåpan och svängdämparn från 6,5:an för att få dit CPS-givaren

Avgasgrenrören passar
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Ronnie4wd
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: ons apr 26, 2006 19:43
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av Ronnie4wd » tor dec 30, 2010 18:32

henke_99 skrev: Jag vet att det finns dom här som har testat o redan vet. Onödigt att uppfinna hjulet flera gånger... Och då det är min bruksbil det handlar om så är jag inte så sugen på att experimentera, vill i princip kunna bara skruva dit på en helg o veta att det fungerar. Är inte heller intresserad av någon superduperherrejösseseffekt utan bara lite extra och även minskad bränsleförbrukning...
Jag tycker att du ska låta 6,2an vara om den funkar.
Bättre effektkänsla och bättre ekonomi kan nog bli med 31" däck :wink:
Men då ser den ju lite mesigare ut :?
Prova en vecka med 31or och kör samma sträckor,mät med gps och jämför.
Återigen laga inte om det inte är trasigt,det stämmer väldigt bra på 6,2orna.
Terrängbil : M1008 85
Gatbil : K-20 76
http://www.pissedoffroad.se varför ?
Jo för att det finns alltid nån jävel som vill tjäna pengar på oss entusiaster
och vi är pissed på det :twisted:
No Dents No Glory
tel 0707363605

levis
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: sön jul 26, 2009 20:38
Ort: Grästorp

Inlägg av levis » tor dec 30, 2010 21:29

Tänkte oxå tanken på dubbelturbo, så slipper man dra runt ena avgasröret runt motorn... Men kom fram till att det blir onödigt besvärligt... (och mer uppseendeväckande hos sbp) Men visst hade det varit kul.[/quote]

Behöver inte bli så krongligt med dubbel turbo (om du kan bygga grenrören själv ) och desutom mår motorn mycket bättre med dubbel turbo. leta upp två små agregat med integrerad wastgate och ladda typ som dom andra skriver runt 0,3 så behöver du inte skruva upp pumpen så mycket.[/quote

Funderar också på dubbelturbo helt enkelt för jag gillar symmetri. Men hur vet jag vad som är lagom stort aggregat till en 6,2? Det handlar ju inte bara om laddtryck utan hur mycket luft turbon pumpar vid aktuellt tryck. Någon som kan någon formel?[/quote]
Jeep J20 -81

Skriv svar