Sida 2 av 3

Postat: tor okt 14, 2010 20:40
av Jimmy6,2
Lite info om turbo och 6.2 bygge.

http://www.dieselpowermag.com/tech/chev ... index.html

Per

Postat: tor okt 14, 2010 20:45
av optodsl
DirtBoy skrev:
optodsl skrev: jag har ju ett banks kit på min och det tyckte jag gjorde stor skillnad, sen så har jag efteråt bytt till 6,5 TD spridare och en specialbyggd 4911 pump och nu har det blitt riktigt rolig, tyvärr så är ju bilen inte körbar pga avsaknaden av axlar :cry:
Vad använder Banks för turbo i sina kit till 6,2?
Med viss reservation: Garret T04B, sen kommer jag inte alls ihåg vilka storlekar det är på kompressor och turbinhus

det är en "stor" turbo utan wastegate, så max tryck är styrt av design(val av turbo). Den laddar inte mer än 10-12 psi, med pumpen uppskruvad ett kvarts varv

Har en Holset HY35 ligger i garaget som ska in vad det lider

Postat: tor okt 14, 2010 22:15
av Dogge
största oros momentet borde ju vara kompressionen..
om jag inte missminner mig så är 0,7 bar max ifall man inte sänker kompen
och personligen så skulle jag nog montera girdle
vet att en del amerikanare fått lyckade resultat med holset hx35
beroende på vad man är ute efter..
men daily driver och laddtryck på låga varv innebär litet avgashus
6.5 turbon är tydligen inte optimal för 6,2:an av den annledningen..

Dogge

Postat: tor okt 14, 2010 22:35
av optodsl
Dogge skrev:största oros momentet borde ju vara kompressionen..
om jag inte missminner mig så är 0,7 bar max ifall man inte sänker kompen
och personligen så skulle jag nog montera girdle
vet att en del amerikanare fått lyckade resultat med holset hx35
beroende på vad man är ute efter..
men daily driver och laddtryck på låga varv innebär litet avgashus
6.5 turbon är tydligen inte optimal för 6,2:an av den annledningen..

Dogge
varför då? 6,5:ans turbo är ju ganska liten och ger ju dåliga egenskaper (mottryck) på högre varv

Postat: fre okt 15, 2010 11:23
av DirtBoy
Dogge skrev: vet att en del amerikanare fått lyckade resultat med holset hx35
beroende på vad man är ute efter..
men daily driver och laddtryck på låga varv innebär litet avgashus
6.5 turbon är tydligen inte optimal för 6,2:an av den annledningen..

Dogge
På äldre Cummins så sitter det ju Hx35 med litet avgashus.

Hx35: 56mm komp, 60mm turb, 12cm^3 avgas.

Enligt en del så kan det fungera bra på en Cheva 6,2.

Postat: fre okt 15, 2010 12:18
av turbomannen
varför inte ta från en lastbil typ fl 6ans modell menar det e jo beprövade saker och oftast en bra stomme att utgå från sen kan du ju ta fl 7an ngt större turbo holset båda och även då garrett har till dessa bilar
sen kan du se efter ihi aggregat oftast bra moment i dom med frågan lyder vad e mest viktigt

VRIDET ?? el EFFEKTEN ??? för dej så ska jag räkna ut flowdiagramet till din maskin om du vill det.. :)

Postat: fre okt 15, 2010 12:58
av optodsl
DirtBoy skrev:
Dogge skrev: vet att en del amerikanare fått lyckade resultat med holset hx35
beroende på vad man är ute efter..
men daily driver och laddtryck på låga varv innebär litet avgashus
6.5 turbon är tydligen inte optimal för 6,2:an av den annledningen..

Dogge
På äldre Cummins så sitter det ju Hx35 med litet avgashus.

Hx35: 56mm komp, 60mm turb, 12cm^3 avgas.

Enligt en del så kan det fungera bra på en Cheva 6,2.
det bör nog fungera bra, jag valde HY35 för att den har något mindre avgashus, de sitter på cummins med automat efter

dessa har wastegate, ifall ifall nån undrar
Även 6,5:ans olika turbosar har wastegate
turbon från banks kit har ingen wastegate

Postat: mån dec 20, 2010 22:01
av Esslanart
Hehe alla bara sitter framför sina datorer och gissar! Fan tycker du ska testa lite och sen se vad som vart best! Har själv byggt på en hx 50 på min 6.2a och planerar nu för dubbel turbo med en liten turbo från d4d motorn som laddar upp hx.n :-D du kan kolla in projektet på esslanart på garaget :-P

Postat: tis dec 21, 2010 21:11
av henke_99
Esslanart skrev:Hehe alla bara sitter framför sina datorer och gissar! Fan tycker du ska testa lite och sen se vad som vart best! Har själv byggt på en hx 50 på min 6.2a och planerar nu för dubbel turbo med en liten turbo från d4d motorn som laddar upp hx.n :-D du kan kolla in projektet på esslanart på garaget :-P
Jag vet att det finns dom här som har testat o redan vet. Onödigt att uppfinna hjulet flera gånger... Och då det är min bruksbil det handlar om så är jag inte så sugen på att experimentera, vill i princip kunna bara skruva dit på en helg o veta att det fungerar. Är inte heller intresserad av någon superduperherrejösseseffekt utan bara lite extra och även minskad bränsleförbrukning...

Postat: tis dec 21, 2010 22:58
av da_loof

Postat: tis dec 21, 2010 23:26
av optodsl
Esslanart skrev:Hehe alla bara sitter framför sina datorer och gissar! Fan tycker du ska testa lite och sen se vad som vart best! Har själv byggt på en hx 50 på min 6.2a och planerar nu för dubbel turbo med en liten turbo från d4d motorn som laddar upp hx.n :-D du kan kolla in projektet på esslanart på garaget :-P
intressant , du kan väl ta en bild på bitarna sen när du sprängt den :wink:

Postat: tor dec 30, 2010 13:17
av ErikW
hej alla!

1:a inlägget från mig! Jag har liknande ideer - Jag har en rasad 94:ans 6,5TD och en fräsch 93:ans 6,2:a som jag tänkte para ihop.

Tanken är att ta turbon, spridare, insprutningspumpen och flytta över till 6,2:an och sen sätta ner den i pickisen.
Håller nu på att sätta i nya glödstift,ny vattenpump, lägga lite färg på ventilkåpor,rör etc på 6,2:an.
Ska bli intressant att se vad som är kompatibelt från bägge motorerna, fan jag har ännu inte kollat om det är samma bultmönster för grenrören på 6,2 topparna! hehe..
Jag ska följa den här tråden, och jag rapporterar in hur det går för mig, men jag har inte så bråttom så det blir nog inte färdigt förrän i vår eller nåt!
Gott nytt år!!!

Postat: tor dec 30, 2010 15:56
av optodsl
ErikW skrev:hej alla!

1:a inlägget från mig! Jag har liknande ideer - Jag har en rasad 94:ans 6,5TD och en fräsch 93:ans 6,2:a som jag tänkte para ihop.

Tanken är att ta turbon, spridare, insprutningspumpen och flytta över till 6,2:an och sen sätta ner den i pickisen.
Håller nu på att sätta i nya glödstift,ny vattenpump, lägga lite färg på ventilkåpor,rör etc på 6,2:an.
Ska bli intressant att se vad som är kompatibelt från bägge motorerna, fan jag har ännu inte kollat om det är samma bultmönster för grenrören på 6,2 topparna! hehe..
Jag ska följa den här tråden, och jag rapporterar in hur det går för mig, men jag har inte så bråttom så det blir nog inte färdigt förrän i vår eller nåt!
Gott nytt år!!!
Spridarna har olika vinkel i topparna så spridarrören kommer inte passa, kanske kan man tweaka dom men då får man vara jävligt försiktig

Sen får du nog ta bröstkåpan och svängdämparn från 6,5:an för att få dit CPS-givaren

Avgasgrenrören passar

Postat: tor dec 30, 2010 18:32
av Ronnie4wd
henke_99 skrev: Jag vet att det finns dom här som har testat o redan vet. Onödigt att uppfinna hjulet flera gånger... Och då det är min bruksbil det handlar om så är jag inte så sugen på att experimentera, vill i princip kunna bara skruva dit på en helg o veta att det fungerar. Är inte heller intresserad av någon superduperherrejösseseffekt utan bara lite extra och även minskad bränsleförbrukning...
Jag tycker att du ska låta 6,2an vara om den funkar.
Bättre effektkänsla och bättre ekonomi kan nog bli med 31" däck :wink:
Men då ser den ju lite mesigare ut :?
Prova en vecka med 31or och kör samma sträckor,mät med gps och jämför.
Återigen laga inte om det inte är trasigt,det stämmer väldigt bra på 6,2orna.

Postat: tor dec 30, 2010 21:29
av levis
Tänkte oxå tanken på dubbelturbo, så slipper man dra runt ena avgasröret runt motorn... Men kom fram till att det blir onödigt besvärligt... (och mer uppseendeväckande hos sbp) Men visst hade det varit kul.[/quote]

Behöver inte bli så krongligt med dubbel turbo (om du kan bygga grenrören själv ) och desutom mår motorn mycket bättre med dubbel turbo. leta upp två små agregat med integrerad wastgate och ladda typ som dom andra skriver runt 0,3 så behöver du inte skruva upp pumpen så mycket.[/quote

Funderar också på dubbelturbo helt enkelt för jag gillar symmetri. Men hur vet jag vad som är lagom stort aggregat till en 6,2? Det handlar ju inte bara om laddtryck utan hur mycket luft turbon pumpar vid aktuellt tryck. Någon som kan någon formel?[/quote]