Hur stora däck får man plats med...
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Förstår. Så utan lite höjning, massage av karosseri och uppskruvning går det inte?v8_magnum skrev:när jag hade 33'' så behövde ja inte göra något med bakskärmarna.
och inte framskärmarna heller. fick bara ta lite på kofångaren fram för att den tog i när ja svängde.
och då körde jag med uppskruvad torrision fram och lade 40x40mm fyrkants profiler mellan axlen och bladen bak.
Ser ju ut att vara gott om plats ja! Jag var ute och mätte lite på min tidigare idag, och med originaldäcken på 32 tum har jag riktigt gott om plats åt alla håll även när man svänger. Visserligen tar det inte höjd för kompression vid stötigt underlag, men det ser ut att vara gott om plats "runt om" liksom... Vid fullt rattutslag åt höger hade jag ca 6cm frigång mellan yttersta kanten på däcket i bakkant på högersidan, och mer än en decimeter framtill. På andra sidan var det vid samma läge som minst ca 7-8cm mellan däck och närmaste karosseridel fram, och mer än en decimeter baktill. När däcken står helt parallellt är det ca decimetern i alla riktningar (som minst då). På följande bild ser man ganska tydligt hur små däcken är:

Visade sig när jag var ute och mätte att de tydligen är ännu mindre än jag trott hittills, original ska det vara 32" men min bil har 31"... Men men, då vet jag hyfsat säkert att 33" går på utan problem, för gott om plats är där. Kan kanske till och med vara så att 35" skulle gå på med lite minimal karossmassage... Som sagt, det absolut minsta avstånd jag lyckades mäta upp (ofjädrat i och för sig) var ca 6 cm, och det var under snäv styrning. Bankar jag bara till det hörnet lite så borde väl saker och ting gå fritt hyfsat problemlöst?

Wikipedia menar för övrigt att våra modeller inte skiljer sig nämnvärt trots årsskillnaderna, modellen ändrades knappt alls vare sig chassiemässigt eller karossmässigt under hela dess livslängd. -94 fick de ny grill, -95 kom ABS och airbags och -98 uppdaterasdes de två sistnämnda. I stort sett inget mer vad jag kan se, så passar det på endera bilen så lär det passa på den andra

Ja, jag tycker det i alla fall... Får väl testa och köpa mig ett par storlekar större däck, går de inte på direkt blir det till att få det att passav8_magnum skrev:visst ser de ut som att de ska få plats![]()
Min kofångare kan ha suttit lite längre bak då kanske![]()
Men ska man köra lite offroad så kan de nog ta i.

Ingen aning, fast det låter ju konstigt...

Jo, fast jag har främst bilen som praktiskt transportmedel och framkomlighetsfordon. Har aldrig ens testat seriös offroading, så när jag väl bestämmer mig för att prova lär det vara hyfsat lugn körning i början. Märker man då att det inte funkar så får man uppgradera och vara glad att det funkat fram till dess hur som helst

Tackar!MangeP skrev:Ja 3" karosshöj räcker för 33or
Fast äsch förresten, vad velar jag om? Lika bra att kosta på sig en ordentlig höjning när man ändå är igång. Ska ta och be farsan ge mig adressen till hans crew-hotel i staterna så att jag kan beställa dit ett 6" höjningskit som han kan dra med hem nästa resa

så ska det låta..Bushido skrev:Tackar!MangeP skrev:Ja 3" karosshöj räcker för 33or
Fast äsch förresten, vad velar jag om? Lika bra att kosta på sig en ordentlig höjning när man ändå är igång. Ska ta och be farsan ge mig adressen till hans crew-hotel i staterna så att jag kan beställa dit ett 6" höjningskit som han kan dra med hem nästa resaSå lär ju 35:orna sitta som en fläskläpp sen

Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
jag körde 35-or på ohöjd bil
fick flytta fram kofångaren och skära ut en kil i bakre nederkanten av främre hjulhuset
Bak var det inga problem
fälgar jag hade då var 8" breda och ca 100 mm backspacing har jag för mig
körde även 40"x17" på 10" fälgar med 60 mm backspacing och 6,5" höjning, då tog det i bak i hjulhuset fram vid fullt rattutslag och infjädrat
fick flytta fram kofångaren och skära ut en kil i bakre nederkanten av främre hjulhuset
Bak var det inga problem
fälgar jag hade då var 8" breda och ca 100 mm backspacing har jag för mig
körde även 40"x17" på 10" fälgar med 60 mm backspacing och 6,5" höjning, då tog det i bak i hjulhuset fram vid fullt rattutslag och infjädrat