Sida 2 av 3
Postat: tor maj 19, 2011 11:05
av trail340
Vill göra nåt liknande. från vilken volvo är pumparna tagna?
Postat: tor maj 19, 2011 11:34
av carfrigge
trail340 skrev:Vill göra nåt liknande. från vilken volvo är pumparna tagna?
Använd laga.se, skriv 30630398 i sökrutan så får du ett gediget utbud
//F
Postat: tor maj 19, 2011 11:39
av carfrigge
Lasse Suzicán skrev:carfrigge skrev:Efter ett ledningsmöte med mej själv kom jag fram till att göra ett försök med elektrisk bromsrespons
Efter 2-3 timmar såg det ut såhär:
//F
En bild kan luras mycket, men jag tycker det ser ut som om du har backventilen till bromsservon sittande i anslutningen till själva servoklockan.
Om du har det så hade det varit smartare att flytta backventilen så att dom elektriska vakuumpumparna alltid ligger på samma sida som klockan i förhållande till original vakuumpump och backventil...
Tack för tipset!
Dock gjorde jag en ändring idag, (en backventil på slangen innan t-korset) för att slippa seeeg avstängning som blev en oönskad effekt efter installationen.
Nu funkar det som innan.
//F
Postat: tor maj 19, 2011 14:12
av Mahindra
På min 300 från -84 tyckte jag också bromsarna var dåliga. Allt kändes normalt när man körde. Jag bytte oken fram och efter de funka de super. Nudda pedalen och de var tvärnit.
Postat: tor maj 19, 2011 14:23
av carfrigge
Mahindra skrev:På min 300 från -84 tyckte jag också bromsarna var dåliga. Allt kändes normalt när man körde. Jag bytte oken fram och efter de funka de super. Nudda pedalen och de var tvärnit.
Bytte du till nya eller begagnade bromsok ? Kärvade någon kolv i dom gamla ?
Postat: tor maj 19, 2011 15:22
av Mahindra
Satte utbytes. De gamla var ok dock var de en av kolvarna som gick lite lite trögare än de andra.
Postat: tor maj 19, 2011 15:50
av carfrigge
Mahindra skrev:Satte utbytes. De gamla var ok dock var de en av kolvarna som gick lite lite trögare än de andra.
okej, mina kolvar rör sej obehindrat & som sagt i "normala" lägen märks inget utan vid extrema tillfällen upplevs det som man behöver trycka onödigt hårt på pedalen...
//F
Postat: tor maj 19, 2011 22:42
av jenik
Vi har exakt samma känsla i Wranglern så jag följer med spänning och räknar med att du skriver en utvärdering.
Vi har fått en större servo från en GC zj som vi ännu inte provat med. Den ska enligt uppgift innehålla dubbla membran och vara bättre.
Postat: tor maj 19, 2011 23:21
av jeepetorp
optodsl skrev:jeepetorp skrev:Efter att jag bytte till stålkolvar i XJn blev det snabbare respons... Vet inte varför, men så är det.
Bytte du inte slangar också då?
Nä. Problemet var att oken kärvade med överhettning som följd...
Postat: fre maj 20, 2011 1:02
av Mahindra
Trodde inte den skulle bli bättre men de blev super. GW bromsarna ska när de fungerar bra vara riktigt super.
Postat: tis maj 24, 2011 21:17
av carfrigge
Efter en helg bland borås steniga partier är jag glad att pumparna gjorde den nytta ja hoppades på
Bromsarna känns helt ok nu även om det säkert kan bli ett steg bättre med hydoboost.
//F
Postat: ons maj 25, 2011 7:41
av jenik
carfrigge skrev:Efter en helg bland borås steniga partier är jag glad att pumparna gjorde den nytta ja hoppades på
Bromsarna känns helt ok nu även om det säkert kan bli ett steg bättre med hydoboost.
//F
Härligt, sådana här modds gillas!
Några frågvisa frågor....
Billigt?
Varför två pumpar?
Är de kopplade via relä?
Flyttade du backventilen och fick bättre effekt?
Annat bra att veta?
Vilket/ modell och var köpt?
Postat: ons maj 25, 2011 8:55
av carfrigge
jenik skrev:carfrigge skrev:Efter en helg bland borås steniga partier är jag glad att pumparna gjorde den nytta ja hoppades på
Bromsarna känns helt ok nu även om det säkert kan bli ett steg bättre med hydoboost.
//F
Härligt, sådana här modds gillas!
Några frågvisa frågor....
Billigt?
Varför två pumpar?
Är de kopplade via relä?
Flyttade du backventilen och fick bättre effekt?
Annat bra att veta?
Vilket/ modell och var köpt?
Några av dina frågor får du svar på om du läser igenom tråden, men:
Pumparna kostade 800kr
Relä 100kr
Kablar/kabelskor etc. 60kr
Övrigt 100kr
Billigt eller inte, det får du avgöra själv
Valde 2 pumpar för att få så snabb respons som möjligt.
Ändringen av backventilen gjorde jag endast för att motoravstängningen skulle funka.
Använd laga.se och sök: 30630398 så skall du finna, den sitter på många volvomodeller.
Signalen går från bromsljuskontakten via relän.
Hör av dej vid fler frågor/funderingar.
//F
Postat: ons maj 25, 2011 9:05
av jenik
carfrigge skrev:jenik skrev:carfrigge skrev:Efter en helg bland borås steniga partier är jag glad att pumparna gjorde den nytta ja hoppades på
Bromsarna känns helt ok nu även om det säkert kan bli ett steg bättre med hydoboost.
//F
Härligt, sådana här modds gillas!
Några frågvisa frågor....
Billigt?
Varför två pumpar?
Är de kopplade via relä?
Flyttade du backventilen och fick bättre effekt?
Annat bra att veta?
Vilket/ modell och var köpt?
Några av dina frågor får du svar på om du läser igenom tråden, men:
Pumparna kostade 800kr
Relä 100kr
Kablar/kabelskor etc. 60kr
Övrigt 100kr
Billigt eller inte, det får du avgöra själv
Valde 2 pumpar för att få så snabb respons som möjligt.
Ändringen av backventilen gjorde jag endast för att motoravstängningen skulle funka.
Använd laga.se och sök: 30630398 så skall du finna, den sitter på många volvomodeller.
Signalen går från bromsljuskontakten via relän.
Hör av dej vid fler frågor/funderingar.
//F
Tackar!
Skulle det "räcka" med en pump tror du?
Vilken typ av relä, skulle ett vanligt ex-ljusrelä funka?
Postat: mån maj 30, 2011 22:17
av Spjutet
jenik skrev:
Tackar!
Skulle det "räcka" med en pump tror du?
Vilken typ av relä, skulle ett vanligt ex-ljusrelä funka?
Go´kväll..
Jag tänker oxå pröva mig på denna operation.
Kommer att använda
1 pump, iallafall till att börja med. Den kommer jag att koppla via ett vanligt extraljusrelä. Ett sånt relä pallar ju med ca 30 amp, så det bör räcka med råge.
Dock är jag lite osäker på detta med backventilen??
Men det får väl lösas under resans gång.
