Boden 15-16 okt

Information och tips om träffar

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pakka
Rutinerad
Inlägg: 284
Blev medlem: tor aug 12, 2010 10:45
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Boden 15-16 okt

Inlägg av pakka » tis okt 11, 2011 13:51

har för mig att det blev 240 kr per skalle för oss (hela helgen)

SpeedKing
Forumräv
Inlägg: 671
Blev medlem: lör jan 23, 2010 11:18
Ort: Umeå

Re: Boden 15-16 okt

Inlägg av SpeedKing » tis okt 11, 2011 17:51

Inte farligt det. Har pratat med övriga och dom vill köra hardcore, så då gör vi det.

När passerar ni Umeå då? Vi åker nog i 1 draget.

pnilz
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: lör sep 24, 2011 21:15
Ort: Pengsjö,Vännäs

Re: Boden 15-16 okt

Inlägg av pnilz » tis okt 11, 2011 21:21

Riktiga män sover i tält.... och vi kom ju överens om att co-drivers fick ta eldvakten så det blir ju inga problem. Har monterat hasplåten och bytt olja och filter idag. snart åker vi!

Danne

pakka
Rutinerad
Inlägg: 284
Blev medlem: tor aug 12, 2010 10:45
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Boden 15-16 okt

Inlägg av pakka » tis okt 11, 2011 22:17

Hur många är ni som åker från Umeå? Å vad har ni att köra med? Vi åker från Ö-vik redan vid 9 tiden uppöver, det är vi som kommer att lägga ut kontroller inför lördagens körning

pnilz
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: lör sep 24, 2011 21:15
Ort: Pengsjö,Vännäs

Re: Boden 15-16 okt

Inlägg av pnilz » tis okt 11, 2011 22:25

Hej

vi blir nog fyra bilar tror jag

en Jeep cherokee 2-3 pers
en Cheva blazer 2 pers
en tgb 11 ? pers
en jeep till tror jag ? pers

speedking har koll på detta

pakka
Rutinerad
Inlägg: 284
Blev medlem: tor aug 12, 2010 10:45
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Boden 15-16 okt

Inlägg av pakka » ons okt 12, 2011 7:41

pnilz skrev:Hej

vi blir nog fyra bilar tror jag

en Jeep cherokee 2-3 pers
en Cheva blazer 2 pers
en tgb 11 ? pers
en jeep till tror jag ? pers

speedking har koll på detta

:tumbup:

Junior4x4
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: ons sep 28, 2011 21:08

Re: Boden 15-16 okt

Inlägg av Junior4x4 » tor okt 13, 2011 19:21

hörde talas om att alla fordon ska vara trafikförsäkrade. stämmer det? har ett rörram/spindelbygge med volvoturbo/4wd/ som jag var sugen att prova. inte så kul att åka från kalix och sen får man inte köra?

Taro
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: tor okt 01, 2009 19:48
Ort: Skellefteå

Re: Boden 15-16 okt

Inlägg av Taro » tor okt 13, 2011 19:51

Junior4x4 skrev:hörde talas om att alla fordon ska vara trafikförsäkrade. stämmer det? har ett rörram/spindelbygge med volvoturbo/4wd/ som jag var sugen att prova. inte så kul att åka från kalix och sen får man inte köra?
Det stämmer bra.
mvh Rasmus

vw taro -95 med axlar från bj75 :)
subaru outback -99
suzuki gr vitara xl7 -05

Junior4x4
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: ons sep 28, 2011 21:08

Re: Boden 15-16 okt

Inlägg av Junior4x4 » tor okt 13, 2011 20:03

sett filmer från träffar i boden och kan inte tänka mig att flera av bilarna nånsin varit i närheten av bilprovningen sen dom moddas om? i så fall ställs dom bara på och är försäkrade men inte besiktigad.
borde i så fall funka om jag tar nummer plåten från bilen som motorn är i från hänger på den och försäkrar den ställer på den. och kallar den ombyggd 240 typ?

Taro
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: tor okt 01, 2009 19:48
Ort: Skellefteå

Re: Boden 15-16 okt

Inlägg av Taro » tor okt 13, 2011 20:55

Junior4x4 skrev:sett filmer från träffar i boden och kan inte tänka mig att flera av bilarna nånsin varit i närheten av bilprovningen sen dom moddas om? i så fall ställs dom bara på och är försäkrade men inte besiktigad.
borde i så fall funka om jag tar nummer plåten från bilen som motorn är i från hänger på den och försäkrar den ställer på den. och kallar den ombyggd 240 typ?
Det finns ju olika sätt man kan registrera ett fordon på, dvs alla behöver inte passera bilprovningen för att få brukas.

Om det skulle inträffa en olycka med ett olagligt fordon på en träff så drabbar det inte bara dig själv utan hela verksamheten.
mvh Rasmus

vw taro -95 med axlar från bj75 :)
subaru outback -99
suzuki gr vitara xl7 -05

Junior4x4
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: ons sep 28, 2011 21:08

Re: Boden 15-16 okt

Inlägg av Junior4x4 » tor okt 13, 2011 21:13

Jag förstår var du vill komma men jag menar att många bilar som körs har kanske varit en willys eller en suzuki för flera hundra/tusen timmar sen och nu är det bara lite små drag kvar av dom så man precis kan se vad det var för bil i börgan men dom har plåten och papprena kvar och på så sätt försäkra. inget försäkrings bolag skulle väll nånsin ersätta en skada om dom viste att det satt 44" däck på bilen som är godkänd för 15" och dörrar bortkapade mm.inte ute efter att hacka på träffen vill bara komma med och leka men blir less på att det görs skillnad på om man byggt seriöst själv,eller byggt om det som alldrig går att besikta som det är i träffutförande.Tror många vet vad jag menar och kanske känner lika... få bilar som rullar på träffar är försäkrade för att köras med sånna däck och diffar bromsar motor dörrar mm men dom har en trafik försäkring för hur dom såg ut innan dom vart ombyggda vilken inte gäller om det blir en riktigt rejäl olycka och det kommer till bolagenas känne dom. Har själv en ombyggd bil men ville prova mitt extremare bygge.Kanske kommer ändå med vanliga bilen eller så lastar man bygget och leker på egen hand i egna sandtag.i egen kommun kul att folk fixar träffar för likasinnade stor applåd att det finns drivande som tar på sig allt jobb.

Taro
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: tor okt 01, 2009 19:48
Ort: Skellefteå

Re: Boden 15-16 okt

Inlägg av Taro » tor okt 13, 2011 21:44

Junior4x4 skrev:Jag förstår var du vill komma men jag menar att många bilar som körs har kanske varit en willys eller en suzuki för flera hundra/tusen timmar sen och nu är det bara lite små drag kvar av dom så man precis kan se vad det var för bil i börgan men dom har plåten och papprena kvar och på så sätt försäkra. inget försäkrings bolag skulle väll nånsin ersätta en skada om dom viste att det satt 44" däck på bilen som är godkänd för 15" och dörrar bortkapade mm.inte ute efter att hacka på träffen vill bara komma med och leka men blir less på att det görs skillnad på om man byggt seriöst själv,eller byggt om det som alldrig går att besikta som det är i träffutförande.Tror många vet vad jag menar och kanske känner lika... få bilar som rullar på träffar är försäkrade för att köras med sånna däck och diffar bromsar motor dörrar mm men dom har en trafik försäkring för hur dom såg ut innan dom vart ombyggda vilken inte gäller om det blir en riktigt rejäl olycka och det kommer till bolagenas känne dom. Har själv en ombyggd bil men ville prova mitt extremare bygge.Kanske kommer ändå med vanliga bilen eller så lastar man bygget och leker på egen hand i egna sandtag.i egen kommun kul att folk fixar träffar för likasinnade stor applåd att det finns drivande som tar på sig allt jobb.
Arrangörerna måste ju ha sin rygg fri. Sen tycker jag att det är upp till var och en hur man bär sig åt för att få sitt fordon lagligt, vad man vill ha på sitt samvete osv.
mvh Rasmus

vw taro -95 med axlar från bj75 :)
subaru outback -99
suzuki gr vitara xl7 -05

Junior4x4
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: ons sep 28, 2011 21:08

Re: Boden 15-16 okt

Inlägg av Junior4x4 » tor okt 13, 2011 22:15

blir det en riktig olycka så har inte dom som fixat träffen ryggen fri med willysar suzuki mm så vad är skillnaden? om jag kallar min för en 240? och svar ja jag har regskylt papper och försäkring på 240 men inte typat om den med andra däck axlar mm, många har ju bytt axlar motor höjt lättat tyngre mm men att en bit av golvet är kvar från en ursprunglig bil så funkar det,Tror inte utredarna som kommer från bolaget när det hänt en tråkig olycka som alldrig "får" hända blir så nöjda när dom frågar var suzukin är och där ligger det en mindre bigfot på sida med 44" däck höjd en halvmeter inte besiktigad på 5 år men har en trafikföräkring fast inga bälten eller dörrar men en bit av orginalgolvet har den. mitt bygge är byggt enligt sbf reglemente med kvaliter på rör i bur har fyrpungtsbälten bärarmar som är säkrade sprängskydd för axlar mm nät för miskad klämmrisk .tror inte att utredarna skulle gilla den 240 heller med trafikförsäkring. Men vart drar ni som fixar träffen/träffarna gränsen? finns inte så mycket annat jag kan köra här uppe? lagligt som en del kallar det?

pakka
Rutinerad
Inlägg: 284
Blev medlem: tor aug 12, 2010 10:45
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Boden 15-16 okt

Inlägg av pakka » tor okt 13, 2011 22:46

Junior4x4 skrev:blir det en riktig olycka så har inte dom som fixat träffen ryggen fri med willysar suzuki mm så vad är skillnaden? om jag kallar min för en 240? och svar ja jag har regskylt papper och försäkring på 240 men inte typat om den med andra däck axlar mm, många har ju bytt axlar motor höjt lättat tyngre mm men att en bit av golvet är kvar från en ursprunglig bil så funkar det,Tror inte utredarna som kommer från bolaget när det hänt en tråkig olycka som alldrig "får" hända blir så nöjda när dom frågar var suzukin är och där ligger det en mindre bigfot på sida med 44" däck höjd en halvmeter inte besiktigad på 5 år men har en trafikföräkring fast inga bälten eller dörrar men en bit av orginalgolvet har den. mitt bygge är byggt enligt sbf reglemente med kvaliter på rör i bur har fyrpungtsbälten bärarmar som är säkrade sprängskydd för axlar mm nät för miskad klämmrisk .tror inte att utredarna skulle gilla den 240 heller med trafikförsäkring. Men vart drar ni som fixar träffen/träffarna gränsen? finns inte så mycket annat jag kan köra här uppe? lagligt som en del kallar det?

Ja har en Zukka som är reggad å försäkrad som motorredskap 8). Men vill du vara säker så ring till Pontus å kolla för det är han som håller i det hela.

Pontus 076-82 999 57

Taro
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: tor okt 01, 2009 19:48
Ort: Skellefteå

Re: Boden 15-16 okt

Inlägg av Taro » tor okt 13, 2011 22:53

Nu är inte jag någon arrangör så jag svarar inte för dom, jag har endast läst vad som gäller för deras träffar.
Jag förstår syftet med att kunna visa upp försäkringspapper. Varför tror du inte att arrangören har ryggen fri vid en ev olycka om föraren kan visa ett giltigt försäkringspapper för fordonet?

Dom här träffarna skulle man kunna ha på allmänna vägar då det handlar om bilorgientering med lagliga bilar men det vore ju lite trist. Det är ju ingen tävling som kräver vagnsbok osv på inhängnat område.

Varför får inte en rallycrossbil köra på gatan trots att den har bättre bromsar, stötdämpare, däck osv?
mvh Rasmus

vw taro -95 med axlar från bj75 :)
subaru outback -99
suzuki gr vitara xl7 -05

Skriv svar