Sida 2 av 3

Re: CJ3 Portalbygge

Postat: sön okt 09, 2011 21:29
av henke_99
Vad gäller fördelningslådan, det jag vet som passar rakt på din låda är en np205. Utväxlingen på lågväxeln är lika dålig som i 203:an men den är både starkare och avsevärt mycket kortare om det nu är det som är problemet. 205:an går även enkelt att modifiera för att man ska kunna styra fram och bakhjulsdriften helt individuellt, nåt som om jag förstått rätt bara går att göra på 205:an och dana 300. För att få dit en av chevas alu-lådor så krävs en längre utgående axel. Kanske att dom går att få dit om man gör en egen adapter, men det är inget som jag är det minsta säker på.

Re: CJ3 Portalbygge

Postat: sön okt 09, 2011 21:52
av J Landin
Fräckt bygge!
Hoppas att du sparar kurbitsen på huven!

Re: CJ3 Portalbygge

Postat: sön okt 09, 2011 22:18
av JP_SWEDEN
henke_99 skrev:Vad gäller fördelningslådan, det jag vet som passar rakt på din låda är en np205. Utväxlingen på lågväxeln är lika dålig som i 203:an men den är både starkare och avsevärt mycket kortare om det nu är det som är problemet. 205:an går även enkelt att modifiera för att man ska kunna styra fram och bakhjulsdriften helt individuellt, nåt som om jag förstått rätt bara går att göra på 205:an och dana 300. För att få dit en av chevas alu-lådor så krävs en längre utgående axel. Kanske att dom går att få dit om man gör en egen adapter, men det är inget som jag är det minsta säker på.
Ok. ja 203an som sitter i nu är endast ombyggd för att kunna lägga ur framhjulsdriftern.
Har inte 205an en annan vinkel på drivningen till framaxelkardanen, eller hur jag ska förklara?
Alltså bygger inte nedåt lika mycket..

Vore bra att skona knutkorsen bak med lite koratare låda så inte vinkeln blir så tvär, och 205an är lättare än 203an samt bättre markfrigång under fördelaren.

Om du eller någon vet vars jag kan köpa mig en 205/300 så hör gärna av er! Verkar svårhittat..
Lågväxelns utväxling är nog ingen fara då jag har portaler som växlar ner. Får väl ändå låv att gå att köra i 80 iaf om det ska räknas som "personbil".
J Landin skrev:Fräckt bygge!
Hoppas att du sparar kurbitsen på huven!
Ja dom får vara kvar :mrgreen:

Re: CJ3 Portalbygge

Postat: mån okt 10, 2011 9:15
av pakka
:tumbup: fint bygge

Re: CJ3 Portalbygge

Postat: ons okt 12, 2011 1:02
av Andreas
Mycket snyggt plåtarbete, den här tråden kommer att följas :tumbup:

Re: CJ3 Portalbygge

Postat: lör okt 15, 2011 15:56
av Felix
Tokfett bygge! Kommer nog bli riktigt bra! ser lovande ut. Vill se mycket bilder å text :D

Re: CJ3 Portalbygge

Postat: lör okt 15, 2011 16:56
av JP_SWEDEN
Tackar för alla trevliga kommentarer!

Torpeden är nu helsvetsad och ska grundmålas imån är det tänkt.

Vars över till Norge en sväng idag och fyndade lite! Tur att det inte var lika snöigt på vägen som på parkeringen, sommardäck... Förövrigt en superfin dag!

Bild

Oanvända IROK 37/14/16 :woot:
Bild

Nu måste jag bara hitta 12" fälgar för att spara lite tid istället för att
börja bredda.



12" med löst centrum finns det att köpa nånstans?
Även bra bedlocks?



Tänkte ett tag att jag skulle köpa air shocks och flexjoint, men räknade lite på det och det visar sig att det skulle kosta 19670kr plus frakt exklusive material till själva bärarmarna.

Det känns inte rimligt att betala mer än 3ggr mer för upphängningen av axlarna än för själva axlarna, så jag kommer bygga upphängnging med lite fantasi och endel bussningar från rangerover för några hundringar. ivf prova.

Re: CJ3 Portalbygge

Postat: lör okt 15, 2011 18:37
av macke
tur däcken inte ramlade av släpet när du körde ;)

Re: CJ3 Portalbygge

Postat: lör okt 15, 2011 21:32
av Spjutet
Å fy för den lede.. Redan fått LAPP-MÖGEL på marken :mrgreen:



Varför ska du ha 12" breda färlgar?


På dina sulor är det alldeles ypperligt med en bredd på 10" plus Beadlock. :tumbup:

Re: CJ3 Portalbygge

Postat: lör okt 15, 2011 22:21
av JP_SWEDEN
macke skrev:tur däcken inte ramlade av släpet när du körde ;)
ja men jag fick ju köra väldigt försitigt också.. :roll: :mrgreen:

Re: CJ3 Portalbygge

Postat: lör okt 15, 2011 22:25
av JP_SWEDEN
Spjutet skrev:Å fy för den lede.. Redan fått LAPP-MÖGEL på marken :mrgreen:



Varför ska du ha 12" breda färlgar?


På dina sulor är det alldeles ypperligt med en bredd på 10" plus Beadlock. :tumbup:
Enl. föregående ägare var den rekomenderade bredden minst 11" och perfekt med 12". Ju bredare, ju fränare :tumbup:

Re: CJ3 Portalbygge

Postat: sön okt 16, 2011 1:03
av Klas_B
Mycket stiligt bygge!

Har laserskurna nav till portalaxlarna ifall du behöver till fälgarna. 8 st diam 16 hål på 222 mm delningsdiameter, 6 mm gods. Hör av dig med PM om det låter intressant... Och jag tror du klarar dig bra med 10" plus beadlock. Många som kör i skogen vill ju ha något smalare fälgar än rekommenderat, för att minska risken att kränga av däcket.

MVH Klas

Re: CJ3 Portalbygge

Postat: sön okt 16, 2011 21:18
av JP_SWEDEN
okey ja då bräddar jag nog ett par cheva 8" fälgar jag har. 3" innåt så hamnar dom lika långt in som portalaxelns originalhjul, och därmed skyddar portalen som det är tänkt.

Jag ska svarva ner navet samt borra 6bult så centrum behövs ej.

Re: CJ3 Portalbygge

Postat: fre okt 21, 2011 22:44
av JP_SWEDEN
Så då har det hänt liite.

Kittad torped.
Bild

Hålen till vänster kommer täckas av en aluminiumplåt men en del kabelgenomföringar osv.
Bild

Kanten fram på torpeden mot huven är uppvikt så det slipper rinna in massa vatten på motorn när det regnar osv.

Bild

Imån blir det mattsvart 8)
Bild

Ledlager från O.I.E för bakaxelupphängning. Ser stabilt ut! Landat hemma för 700:-
Bild

Re: CJ3 Portalbygge

Postat: fre okt 21, 2011 23:00
av ernie
Snyggt :tumbup:
Så gött att se byggen där folk lägger ner tid på att lacka o fixa o få det snyggt överallt även motorn och under :D