har mejlat limmared och frågat när dom får in några nya sirio delta antenner, sedan så blir det mest troligt en danita 1240 från Kjell, tror det blir bra =)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Köper du till monofon så blir den ännu flexiblare.AlterEgo skrev:Jag funderar faktiskt också på att köpa en handapparat och ha i nya bilen (en XJ) eftersom det inte är helt enkelt att få en mobilapparat på plats bland resten av inredningen. TGB:n var lättare, där har ju suttit en militär radio tidigare. Men extern antenn skall jag ha, plåtskalet dämpar 80-90% av signalen...
Alan 42 är nog ett bra val, den har fått mycket bra kritik och priset är bra. Med den kombinerade driv- och antennadaptern under blir den inte mycket större än en miken till en mobilapparat.
Jag vill också ha, då kan ju du och jag prata på träffarna. Ingen annan har nappat på det när jag velat innanAlterEgo skrev:Jag funderar faktiskt också på att köpa en handapparat och ha i nya bilen (en XJ) eftersom det inte är helt enkelt att få en mobilapparat på plats bland resten av inredningen. TGB:n var lättare, där har ju suttit en militär radio tidigare. Men extern antenn skall jag ha, plåtskalet dämpar 80-90% av signalen...
Alan 42 är nog ett bra val, den har fått mycket bra kritik och priset är bra. Med den kombinerade driv- och antennadaptern under blir den inte mycket större än en miken till en mobilapparat.
Det är inte lönt att försöka medmig heller, ingen förstår vad jag säger...MattisH skrev:Jag vill också ha, då kan ju du och jag prata på träffarna. Ingen annan har nappat på det när jag velat innanAlterEgo skrev:Jag funderar faktiskt också på att köpa en handapparat och ha i nya bilen
Sedan finns det 12-voltdrivna antennförstärkare, för outlaws.AlterEgo skrev: Jag har ett par Midland G7, en fördel med dom är att dom mycket enkelt kan moddas dels för högre uteffekt (3W istf 0,5W) och dels för att funka på LPD-bandet (433MHz) också. Det är natuligtvis inte tillåtet. Risken med att sända med hög effekt på LPD är att man kan få några arga radioamatörer efter sig och dom är jäkligt bra på att pejla, det ingår liksom i den hobbyn...
Räckvidden är annars sämre än med 27MHz, men apparaterna är billigare och smidigare.
Har sånna, och kostade på att köpa longrange. Inte funkar det braAlterEgo skrev:Det är inte lönt att försöka medmig heller, ingen förstår vad jag säger...MattisH skrev:Jag vill också ha, då kan ju du och jag prata på träffarna. Ingen annan har nappat på det när jag velat innanAlterEgo skrev:Jag funderar faktiskt också på att köpa en handapparat och ha i nya bilen
Men jag har några PMR-apparater liggande, jag tar med dom.
Och förresten, PMR verkar också användas en del i offroadsvängen. Kan vara bra att ha en sådan apparat också. Men återigen, köp inte dom allra billigaste. Jag har ett par Midland G7, en fördel med dom är att dom mycket enkelt kan moddas dels för högre uteffekt (3W istf 0,5W) och dels för att funka på LPD-bandet (433MHz) också. Det är natuligtvis inte tillåtet. Risken med att sända med hög effekt på LPD är att man kan få några arga radioamatörer efter sig och dom är jäkligt bra på att pejla, det ingår liksom i den hobbyn...
Räckvidden är annars sämre än med 27MHz, men apparaterna är billigare och smidigare.
Det finns många Ekeby i Sverige (27 st), så det är svårt att avgöra hur långt han sänt egentligen på den beskrivningen... Från det Ekeby som ligger närmast mig skulle det kunna gå med ett REJÄLT slutsteg och 27MHz under lämpliga förhållanden även om det är 65 mil till Stockholm, men knappast med en fordonsmonterad antenn. Var det på PMR är jag tveksam till det avståndet... Han hade behövt många kW sändareffekt och man skulle kunna ha grillat korv på antennen + att Post&Telestyrelsen nog hade letat upp honom och velat prata allvar... Om det var Ekeby i E-tuna (7 mil till Stockholm) är det inte omöjligt på något vis med 27MHz men fortfarande svårt med PMR (kan gå med fri sikt och bättre antenner än dom som sitter på apparaterna).Wältmeister skrev:Sedan finns det 12-voltdrivna antennförstärkare, för outlaws.
En god vän, vars namn jag utelämnar, men han utgår från världens ände, hade en förstärkare till antennen på Dodgen. Han lär ha klarat att sända från Ekeby till Stockholm.
Kan det vara sant?
Men får man även bättre mottagning med antennförstärkare?
Just det ja, vi hade sådana där. Men jag hade med en egen, Topcom 9100.MattisH skrev:Har sånna, och kostade på att köpa longrange. Inte funkar det braDu lånade väl en i karlshamn av mig, eller ?
G7:an fixar man snabbt med en skruvmejsel och en avbitare. Här står hur man gör, men lagligt är det inte. Sen får man problem med att batteripacken som sitter i inte orkar med när man kör högre effekt, men man kan stoppa i laddbara eller alkaliska AA också. Hur det är med andra apparater vet jag inte.MattisH skrev:Men kan man modda alla och hur?
Har billaddare, och om man måste så får man väl sätta i rejälare laddningsbara batterier..AlterEgo skrev:Just det ja, vi hade sådana där. Men jag hade med en egen, Topcom 9100.MattisH skrev:Har sånna, och kostade på att köpa longrange. Inte funkar det braDu lånade väl en i karlshamn av mig, eller ?
G7:an fixar man snabbt med en skruvmejsel och en avbitare. Här står hur man gör, men lagligt är det inte. Sen får man problem med att batteripacken som sitter i inte orkar med när man kör högre effekt, men man kan stoppa i laddbara eller alkaliska AA också. Hur det är med andra apparater vet jag inte.MattisH skrev:Men kan man modda alla och hur?