Komradio, rena rama djungeln!?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Victor
Beroende

Re: Komradio, rena rama djungeln!?

Inlägg av Victor » tor feb 09, 2012 11:34

Tror jag blivit lite klokare iaf :lol:

har mejlat limmared och frågat när dom får in några nya sirio delta antenner, sedan så blir det mest troligt en danita 1240 från Kjell, tror det blir bra =)
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tor feb 09, 2012 12:05

AlterEgo skrev:Jag funderar faktiskt också på att köpa en handapparat och ha i nya bilen (en XJ) eftersom det inte är helt enkelt att få en mobilapparat på plats bland resten av inredningen. TGB:n var lättare, där har ju suttit en militär radio tidigare. Men extern antenn skall jag ha, plåtskalet dämpar 80-90% av signalen...

Alan 42 är nog ett bra val, den har fått mycket bra kritik och priset är bra. Med den kombinerade driv- och antennadaptern under blir den inte mycket större än en miken till en mobilapparat.
Köper du till monofon så blir den ännu flexiblare. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » tor feb 09, 2012 12:26

AlterEgo skrev:Jag funderar faktiskt också på att köpa en handapparat och ha i nya bilen (en XJ) eftersom det inte är helt enkelt att få en mobilapparat på plats bland resten av inredningen. TGB:n var lättare, där har ju suttit en militär radio tidigare. Men extern antenn skall jag ha, plåtskalet dämpar 80-90% av signalen...

Alan 42 är nog ett bra val, den har fått mycket bra kritik och priset är bra. Med den kombinerade driv- och antennadaptern under blir den inte mycket större än en miken till en mobilapparat.
Jag vill också ha, då kan ju du och jag prata på träffarna. Ingen annan har nappat på det när jag velat innan :(
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

AlterEgo
Forumräv

Inlägg av AlterEgo » tor feb 09, 2012 13:40

MattisH skrev:
AlterEgo skrev:Jag funderar faktiskt också på att köpa en handapparat och ha i nya bilen
Jag vill också ha, då kan ju du och jag prata på träffarna. Ingen annan har nappat på det när jag velat innan :(
Det är inte lönt att försöka medmig heller, ingen förstår vad jag säger...

Men jag har några PMR-apparater liggande, jag tar med dom.

Och förresten, PMR verkar också användas en del i offroadsvängen. Kan vara bra att ha en sådan apparat också. Men återigen, köp inte dom allra billigaste. Jag har ett par Midland G7, en fördel med dom är att dom mycket enkelt kan moddas dels för högre uteffekt (3W istf 0,5W) och dels för att funka på LPD-bandet (433MHz) också. Det är natuligtvis inte tillåtet. Risken med att sända med hög effekt på LPD är att man kan få några arga radioamatörer efter sig och dom är jäkligt bra på att pejla, det ingår liksom i den hobbyn...

Räckvidden är annars sämre än med 27MHz, men apparaterna är billigare och smidigare.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tor feb 09, 2012 14:43

AlterEgo skrev: Jag har ett par Midland G7, en fördel med dom är att dom mycket enkelt kan moddas dels för högre uteffekt (3W istf 0,5W) och dels för att funka på LPD-bandet (433MHz) också. Det är natuligtvis inte tillåtet. Risken med att sända med hög effekt på LPD är att man kan få några arga radioamatörer efter sig och dom är jäkligt bra på att pejla, det ingår liksom i den hobbyn...

Räckvidden är annars sämre än med 27MHz, men apparaterna är billigare och smidigare.
Sedan finns det 12-voltdrivna antennförstärkare, för outlaws. :smoke:
En god vän, vars namn jag utelämnar, men han utgår från världens ände, hade en förstärkare till antennen på Dodgen. Han lär ha klarat att sända från Ekeby till Stockholm.
Kan det vara sant?
Men får man även bättre mottagning med antennförstärkare? :vetej:

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » tor feb 09, 2012 17:33

AlterEgo skrev:
MattisH skrev:
AlterEgo skrev:Jag funderar faktiskt också på att köpa en handapparat och ha i nya bilen
Det är inte lönt att försöka medmig heller, ingen förstår vad jag säger...

Men jag har några PMR-apparater liggande, jag tar med dom.

Och förresten, PMR verkar också användas en del i offroadsvängen. Kan vara bra att ha en sådan apparat också. Men återigen, köp inte dom allra billigaste. Jag har ett par Midland G7, en fördel med dom är att dom mycket enkelt kan moddas dels för högre uteffekt (3W istf 0,5W) och dels för att funka på LPD-bandet (433MHz) också. Det är natuligtvis inte tillåtet. Risken med att sända med hög effekt på LPD är att man kan få några arga radioamatörer efter sig och dom är jäkligt bra på att pejla, det ingår liksom i den hobbyn...

Har sånna, och kostade på att köpa longrange. Inte funkar det bra :( Du lånade väl en i karlshamn av mig, eller ?
Men kan man modda alla och hur?
Mathias Håkansson,
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

AlterEgo
Forumräv

Inlägg av AlterEgo » tor feb 09, 2012 18:04

Wältmeister skrev:Sedan finns det 12-voltdrivna antennförstärkare, för outlaws. :smoke:
En god vän, vars namn jag utelämnar, men han utgår från världens ände, hade en förstärkare till antennen på Dodgen. Han lär ha klarat att sända från Ekeby till Stockholm.
Kan det vara sant?
Men får man även bättre mottagning med antennförstärkare? :vetej:
Det finns många Ekeby i Sverige (27 st), så det är svårt att avgöra hur långt han sänt egentligen på den beskrivningen... Från det Ekeby som ligger närmast mig skulle det kunna gå med ett REJÄLT slutsteg och 27MHz under lämpliga förhållanden även om det är 65 mil till Stockholm, men knappast med en fordonsmonterad antenn. Var det på PMR är jag tveksam till det avståndet... Han hade behövt många kW sändareffekt och man skulle kunna ha grillat korv på antennen + att Post&Telestyrelsen nog hade letat upp honom och velat prata allvar... Om det var Ekeby i E-tuna (7 mil till Stockholm) är det inte omöjligt på något vis med 27MHz men fortfarande svårt med PMR (kan gå med fri sikt och bättre antenner än dom som sitter på apparaterna).

Slutsteget förbättrar inte mottagningen, det måste finnas rejäl effekt i bägge ändar.

Det finns både för- och nackdelar med höga sändareffekter, fördelarna är naturligt att man når längre och nackdelen är att ens radiobabbel kan snappas upp av halva världen om man har "gynnsamma konditioner" som det kallas på radiospråk. Det är nämligen så att 27MHz-trafiken kan reflekteras av ett skikt i atmosfären och höras klart och tydligt i t.ex. Italien... Liksom att vi kan höra dom här om dom krämar på.

AlterEgo
Forumräv

Inlägg av AlterEgo » tor feb 09, 2012 18:14

MattisH skrev:Har sånna, och kostade på att köpa longrange. Inte funkar det bra :( Du lånade väl en i karlshamn av mig, eller ?
Just det ja, vi hade sådana där. Men jag hade med en egen, Topcom 9100.
MattisH skrev:Men kan man modda alla och hur?
G7:an fixar man snabbt med en skruvmejsel och en avbitare. Här står hur man gör, men lagligt är det inte. Sen får man problem med att batteripacken som sitter i inte orkar med när man kör högre effekt, men man kan stoppa i laddbara eller alkaliska AA också. Hur det är med andra apparater vet jag inte.

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » tor feb 09, 2012 18:21

AlterEgo skrev:
MattisH skrev:Har sånna, och kostade på att köpa longrange. Inte funkar det bra :( Du lånade väl en i karlshamn av mig, eller ?
Just det ja, vi hade sådana där. Men jag hade med en egen, Topcom 9100.
MattisH skrev:Men kan man modda alla och hur?
G7:an fixar man snabbt med en skruvmejsel och en avbitare. Här står hur man gör, men lagligt är det inte. Sen får man problem med att batteripacken som sitter i inte orkar med när man kör högre effekt, men man kan stoppa i laddbara eller alkaliska AA också. Hur det är med andra apparater vet jag inte.
Har billaddare, och om man måste så får man väl sätta i rejälare laddningsbara batterier..
Mathias Håkansson,

Hägge
Rutinerad

Inlägg av Hägge » fre feb 10, 2012 0:12

Hej!

En undran angående komradio 27Mhz
Är det några som använder detta nu för tiden, förutom offroad åkare?
Myndigheter, lastbilar eller dyl?
Brukar ha min på ibland på skoj när jag är ute och åker, det enda jag hör är ryska...???
Jeep XJ 1990 4.0
Nissan Terrano 1994 V6
Mazda B2600 -88 med lite offroad stuk (Vält och skrotad)

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » fre feb 10, 2012 10:15

Som du skriver, Hägge, så är det nog bara ryska och finska långtradare som använder 27 Mhz.
På offroadområdena Rimbo och Sandlycke, som ligger utefter var sin Europaväg, kan man ibland irriteras av deras oförståeliga verbala störningsdimma.
Snacka om att ockupera etern. :lol:
Förmodligen har en del av dem antennförstärkare för ibland kan de höras/störa flera minuter.
Av någon anledning använder de ofta nödkanalen = 19.
Då är det bara att temporärt byta till "Land Rover-kanalen" = 16.
Eller annan valfri kanal.
Kan vara en fördel om man åker på "Safari" över större områden att i förväg komma över ens om en annan kanal, och bara då och då skifta till 16 eller 19 och lyssna på andras förtretligheter. 8)

Victor
Beroende

Inlägg av Victor » tis feb 21, 2012 15:25

Förbannat :evil:

Fick hem antenn med kabel igår, så åkte iväg till kjell & Co i Borlänge för att inhandla radio, nänä, då hade danitan utgått och do hade ingen på lager :evil: Och det var inte särskilt länge sen jag kollade. Skit också.
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tis feb 21, 2012 18:22

Kolla http://www.27mhz.se
Där kanske finns någon under säljes.
För Blocket har du väl redan kollat, eller hur?
:tumbup:

Uffeman
Hemmastadd

Inlägg av Uffeman » tis feb 21, 2012 19:33

Kör också med handhållen Alan 42 eftersom jag har två bilar.
Är väldigt nöjd med den!

Enda svagheterna om jag ska kritisera något är att den med sin egen antenn inte går så långt, så man bör koppla extern antenn till, dessutom kunde ljudet varit något högre i den inbyggda högtalaren. Kan också bero på att min bil är lite bullrig, så jag har satt en extern högtalare också :wink:

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tis feb 21, 2012 20:15

Jag köpte även, på inrådan av Loic hos FB Radio, där jag inhandlat allt som rör komradio, till en extra 54 cm lång gummiantenn.
Inte lika bra sändnings-/mottagningsförhållanden som med den bilmonterade antennen, men i alla fall bättre än den medföljande korta gummiantennen.

Dessutom köpte jag till monofon, något som jag absolut inte ångrar.

Vill slå ett slag för FB Radio i allmänhet och Loic i synnerhet.
Han är alltid vänlig och besvarar frågor och ger råd. :tumbup:

Skriv svar