soppa priset
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: soppa priset
Ofasen, så det finns hopp för politiken alltså, trodde det var samma skit åt både höger och vänster.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Här kan du själv läsa lite om Sd's förhållning till fordon, även om artikeln är mer riktad mot gatbilar så vill dom ändå gynna alla former av fordonshobby, även den i skog och mark.
http://sdmotor.se/2010/09/08/sverigedem ... -bilsport/
Fast nu kanske vi är lite väl off topic när vi involverar politik i benspinpriset, men vår enda chans att förändra det är genom våra politiker eller regelrätta protester.
http://sdmotor.se/2010/09/08/sverigedem ... -bilsport/
Fast nu kanske vi är lite väl off topic när vi involverar politik i benspinpriset, men vår enda chans att förändra det är genom våra politiker eller regelrätta protester.
Besinpriset var väll 70% politik tyckte jag mig läsa tidigare i tråden så då är vi bara 30% offtopic 

Du har så rätt så. Det sjuka i kråksången är ju att ingen inser att glesbygden dör ut, mackarna försvinner för dom inte säljer etanol, men vem på landet kör etanol egentligen? Inte särksilt många skulle jag tro.
Så vill politikerna skapa jobb, Sänk / ta bort momsen och skatten på bränslet, få ut folk utanför storstaden och ut i skogen eller ut på åkern. Det finns massor av jobb och hus som ingen har råd att ha på grund av avstånden kontra bränslepriset.
Och sen vore det ju inte fel att kunna köra en v8 utan att gråta sig till sömns av oro för sopparäkningen...
Så vill politikerna skapa jobb, Sänk / ta bort momsen och skatten på bränslet, få ut folk utanför storstaden och ut i skogen eller ut på åkern. Det finns massor av jobb och hus som ingen har råd att ha på grund av avstånden kontra bränslepriset.
Och sen vore det ju inte fel att kunna köra en v8 utan att gråta sig till sömns av oro för sopparäkningen...
Då är det ju bara att rösta fram dom så dom blir tillräckligt stora för att få igenom sina åsikterKlarrre skrev:Det är faktiskt Sd, Så det finns väl andra aspekter som gör att man väljer att rösta på dem eller inte.Danne skrev:Vad är det för parti?
Vore ju bättre att straffbeskatta tex hockey för alla skador drabbar ju sjukvården som vi betalar
Men det är det enda parti som jag vet som aktivt jobbar för att förbättra fordonshobbyn och minska bränslepriset för att gynna glesbygden där det finns ett behov av rejäla bilar som går längre sträckor.

Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
En annan sitter ju bakom en motor hela dagarna varje arbetsdag, o den går på diesel... Nåt som alla arbetsfordon gjort sen mycket lång tid tillbaka, och därmed förbrukar den största mängden diesel på land. Men det är först nu när vanliga svenssons börjat tanka sina v70 med diesel som det bränslet nått upp till samma pris som bensinen.
O kom nu inte o påstå att det är för att det går åt mer diesel än innan, den mängden som förbrukas i privatbilar är ju försumbar jämfört med alla lantbruks, entrepenad, skogsmaskiner o lastbilar... Det höjda priset är i alla fall rejält kännbart för företagarna, eftersom utgifterna ökar ordentligt utan att inkomsterna ökar ens i närheten.
O kom nu inte o påstå att det är för att det går åt mer diesel än innan, den mängden som förbrukas i privatbilar är ju försumbar jämfört med alla lantbruks, entrepenad, skogsmaskiner o lastbilar... Det höjda priset är i alla fall rejält kännbart för företagarna, eftersom utgifterna ökar ordentligt utan att inkomsterna ökar ens i närheten.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: soppapriset
Tyvärr är nog höga soppapriser här för att stanna, oavsett politisk inriktning. Hela Europa ligger på höga priser, ganska jämförbara med varann, detta beror ju på det skattetryck som råder i Europa, något som USA slipper, men som straffar sig på andra punkter (sjukvård, skola etc.), jag har dessutom bott i USA de senaste 4 åren, så jag vet hur hårt det kan slå att inte ha dom sociala fallnät vi njuter av i Sverige.
Något som för mig är ett mysterium är varför Sverige inte tillämpar bättre system för att driva in skattepengar än genom en bestraffningspolitik som drivmedelsskatten. Om man premierade elbilar (drivna av el från utbyggda, uppgraderade kärnkraftverk samt ett bättre nät med förnyelsebar energi) i städerna, samt införde vägtullar på utlänsk tung trafik, skulle man kunna sänka skatten på drivmedel och vi med intresse för att köra bil skulle kunna åtnjuta detta till en lägre kostnad när vi skall ut o nöjesköra. Jag kör gärna en liten elbil i stan om alla andra gör det, lättare att ta sig fram, inte lika bullrigt osv. Sen på helgen tar jag ut min bensinare o brummar och njuter!
My 2 cents.
/ZexeL
Något som för mig är ett mysterium är varför Sverige inte tillämpar bättre system för att driva in skattepengar än genom en bestraffningspolitik som drivmedelsskatten. Om man premierade elbilar (drivna av el från utbyggda, uppgraderade kärnkraftverk samt ett bättre nät med förnyelsebar energi) i städerna, samt införde vägtullar på utlänsk tung trafik, skulle man kunna sänka skatten på drivmedel och vi med intresse för att köra bil skulle kunna åtnjuta detta till en lägre kostnad när vi skall ut o nöjesköra. Jag kör gärna en liten elbil i stan om alla andra gör det, lättare att ta sig fram, inte lika bullrigt osv. Sen på helgen tar jag ut min bensinare o brummar och njuter!
My 2 cents.
/ZexeL
-
- 4x4xnerd
Klokt inlägg.
Välkommen på forumet förresten.

Välkommen på forumet förresten.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Det handlar väl mycket om att många svenskar tror att vi kan förbättra miljön "direkt" genom att helt enkelt betala mer skatt. Men riktigt så enkelt är det ju inte...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Tobakspriset går upp hela tiden men det är de ingen som gäller om.
Själv har jag aldrig gnällt på verken bensinpriset eller tobakspriset, passar det inte så får man väl göra något åt det, köp en billig diesel så helt plötsligt kör du för halva milskostnaden.
Alla kommer endå köra som vanligt när de kostar 20kr/l,
Själv har jag aldrig gnällt på verken bensinpriset eller tobakspriset, passar det inte så får man väl göra något åt det, köp en billig diesel så helt plötsligt kör du för halva milskostnaden.
Alla kommer endå köra som vanligt när de kostar 20kr/l,
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Tobakspriset slår ju inte ute mindre entreprenörer eller tvingar bort folk från landsbygden så som soppapriset gör.
Jag kör uppåt en 4000 mil om året men inte ens 200 av dom är nöjeskörning medans 100% av min rökning är nöjesrökning.
Dessutom så får ju tobakspriset folk att sluta röka vilket är bra medans hög soppaskatt bara gör folk fattigare.
Jag kör uppåt en 4000 mil om året men inte ens 200 av dom är nöjeskörning medans 100% av min rökning är nöjesrökning.
Dessutom så får ju tobakspriset folk att sluta röka vilket är bra medans hög soppaskatt bara gör folk fattigare.
-
- Guru
Danne skrev:Tobakspriset slår ju inte ute mindre entreprenörer eller tvingar bort folk från landsbygden så som soppapriset gör.

finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Småföretagare och stora barnfamiljer långt ut skogarna är ju en annan sak, själv pendlade jag 10mil om dagen i 15 år med diverse törstiga bilar så som Chev K20, camaro och trimmade 140.
Det var väll allt annat än kul att tanka..
Tycker bara inte man ska gnälla när man tankar sin nöjesbil för att tex köra i skogen, det finns värre saker.
Som ett ex som är rätt sjukt :
Håller på endel med rc helikopterflyg och där finns nån skatt/miljöavgift på nitrometanen.
Helikopterns tank rymmer 6dl och den varar i ca 7-9 min flygning.
En dunka 5L metanol kostar runt 500kr, vilket man lätt flyger upp på en eftermiddag.
Fundera på hur många tankar man måste flyga upp för att bli bra i den hobbyn
Lite OT
Det var väll allt annat än kul att tanka..
Tycker bara inte man ska gnälla när man tankar sin nöjesbil för att tex köra i skogen, det finns värre saker.
Som ett ex som är rätt sjukt :
Håller på endel med rc helikopterflyg och där finns nån skatt/miljöavgift på nitrometanen.
Helikopterns tank rymmer 6dl och den varar i ca 7-9 min flygning.
En dunka 5L metanol kostar runt 500kr, vilket man lätt flyger upp på en eftermiddag.
Fundera på hur många tankar man måste flyga upp för att bli bra i den hobbyn
Lite OT
--------------------------------------------
hm har direkt gillat sd förrut men dom har igentligen inte så tokiga åsikter emellanåt
finns nog avservärt mycket dummare partier igentligen (mp)
men som sagt bilen är ett nödvändigt redskap men det är mest synd om företagare som inte får mer betalt för att dieseln går upp
finns nog avservärt mycket dummare partier igentligen (mp)
men som sagt bilen är ett nödvändigt redskap men det är mest synd om företagare som inte får mer betalt för att dieseln går upp
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
Wrangler tj 4,0
-
- 4x4xnerd
Jag får nog tyvärr ta på mig ansvaret för att dieselbränslepriserna är så höga som de är.
1974 köpte jag en ny Opel Rekord Caravan 2100D. Vid inköpet var dieselskatten 27 öre per 10 km, om jag minns rätt.
Bara någon månad efteråt dubblades km-skatten.
Köpte 2007 en Jeep Cherokee/Liberty KJ 2.8 CRD.
Efter endast några månader ändrades dieselpriset/-skatten så att de 4 riksdaler lägre till dieselbränslets fördel, i jämnställdhetens tecken, utjämnades nästan helt.
Och då sprack naturligtvis min kalkyl.
Så, mina vänner, jag tar på mig ansvaret för att dieselpriset är så högt.
Hm
, man kanske skulle köpa en gasbil. Bara för att djävlas.

1974 köpte jag en ny Opel Rekord Caravan 2100D. Vid inköpet var dieselskatten 27 öre per 10 km, om jag minns rätt.
Bara någon månad efteråt dubblades km-skatten.

Köpte 2007 en Jeep Cherokee/Liberty KJ 2.8 CRD.
Efter endast några månader ändrades dieselpriset/-skatten så att de 4 riksdaler lägre till dieselbränslets fördel, i jämnställdhetens tecken, utjämnades nästan helt.

Och då sprack naturligtvis min kalkyl.

Så, mina vänner, jag tar på mig ansvaret för att dieselpriset är så högt.

Hm

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.