Jeep Cherokee XJ -92 stendöd

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

grovehill
Användare

Re: Jeep Cherokee XJ -92 stendöd

Inlägg av grovehill » ons maj 23, 2012 6:32

Sdkfz251 skrev:Jag kom att tänka på en sak... Jag hade samma problem med en annan Cherokee jag hade, min kompis pappa hade en Grand Cherokee V8, också med samma problem. Kompisens pappa har bilverkstad och till slut var han så trött på problemet (var stöldskyddet (typ) som löst ut tydligen)... Han chockade då elsystemet med en lätt stöt 24 volt och då startade den, jag fixade en superfriskt batteri med högt ampere tal och då small min igång... Vågar du testa :lol:

Jag får tillägga att det inte var en kundbil utan en bil han köpt från försäkringsbolag då den varit inblandad i ett inbrott... Han tyckte den var för fin för skroten så han fixade upp den.
Intressant. Det får bli min sista utväg ifall allt annat skiter sig :tumbup:

grovehill
Användare

Inlägg av grovehill » ons maj 23, 2012 6:35

AlterEgo skrev:Grovehill, har du kollat felkoder igen efter startförsöken?

Hej.

Ja, jag testade och fick samma felkod som innan.

Code 12 The battery has been disconnected and the computer (ECU) has been reset.

grovehill
Användare

Inlägg av grovehill » mån maj 28, 2012 12:33

Jag har märkt att när jag slår på tändningen så uppstår ett svagt tjutljud från en "box" längst fram till vänster i motorutrymmet, sett från bilens perspektiv. Är det normalt?

Om jag sätter pluskabeln från en elmätare i kabeln som går från tändspolen till fördelaren och jordar minuskaben från elmätaren så får jag ut 12,2V när jag kör startmotorn. Betyder det att allt fungerar som det ska fram till tändspolen? Kan man dra slutsatsen att felet sitter i fördelaren?

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » tor maj 31, 2012 9:19

AlterEgo skrev: Har också hört om falerande CPS, men det är inte det första jag skulle prova att bara byta den. Den kostar en slant...
inte om man tar reservdelsnumret å knalla in på volvo eller meca eller va som hellst å köper en till en renå, om jag inte minns helt tokigt så va det någon liten 1.4 l motor runt mitten på -90 till renå som är samma givare,. kostade en 200 spänn till renån
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

AlterEgo
Forumräv

Inlägg av AlterEgo » tor maj 31, 2012 19:06

HenkeS skrev:
AlterEgo skrev: Har också hört om falerande CPS, men det är inte det första jag skulle prova att bara byta den. Den kostar en slant...
inte om man tar reservdelsnumret å knalla in på volvo eller meca eller va som hellst å köper en till en renå, om jag inte minns helt tokigt så va det någon liten 1.4 l motor runt mitten på -90 till renå som är samma givare,. kostade en 200 spänn till renån
Sådan info är guld värd...
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

grovehill
Användare

Inlägg av grovehill » tis jun 12, 2012 18:16

Nu har jag bytt rotor och fördelarlock, CPS samt tändspole och bilen har fortfarande ingen gnista....jag blir så sjukt less.

Vad är nästa del att undersöka/byta?

grovehill
Användare

Inlägg av grovehill » fre dec 07, 2012 22:15

Hej igen. Jag tänkte bara återkoppla lite. Det var hallgivaren i fördelaren som var trasig. Jag bytte den och nu går bilen som den ska igen.

Tack för all hjälp!

Vänliga hälsningar

AlterEgo
Forumräv

Inlägg av AlterEgo » fre dec 07, 2012 22:41

Skönt att höra.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » lör dec 08, 2012 18:23

Grattis till lösningen... Typiskt jänkare att bygga in konstiga el fel i sina bilar :woot:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

dalaoffroad
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av dalaoffroad » mån dec 10, 2012 23:58

Startade min Cherokee utan problem, medans bilen stod på tomgång dog den, gick igång direkt på starten men sen dog den igen. 4000rpm och upp gick den men inte under. Efter diverse felsökning drog jag en ny kabel från bränslerelä till pumpen. Någonting där i mellan stängde av strömmen och även fast jag byglade relät fick inte pumpen ström. Nu funkar den men antagligen ständes pumpen av för att någon signal sa att motorn hade stannat.
Munken
http://munkensbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Just for thefun
Nybörjare

Inlägg av Just for thefun » sön jun 30, 2013 16:13

Har precis samma problem med min 93-a.

Började krångla med att bara starta när den själv ville ( startmotorn gick runt ),
och nu vill den inte alls starta längre.

Funderar på att börja med byta den där hallgivaren i fördelaren som det stod om tidigare i tråden.

Köpte du en ny fördelare från Jeep eller bara hallgivaren ?

Skriv svar