Audi A4 -02, köpråd
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
Re: Audi A4 -02, köpråd
Har för mig vanliga 1,8 motorn hade problem med det.
Sen hänger ju koksande olja ihop med bristande oljekvalitet och longlife service.
De funkar inte att köra 3000mil på biltemas billigaste mineralolja i längden...
Sen hänger ju koksande olja ihop med bristande oljekvalitet och longlife service.
De funkar inte att köra 3000mil på biltemas billigaste mineralolja i längden...
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
-
- Veteran
vill minnas 1,8t... joo men även vw oljan gjorde ju att bröten coxade igen...
kompisen har en 1,8t och vi pratade med en vän på toveks i borås. byt olja+filter var 1000mil var tipset
skiten går än
dagligen körd mellan äspered och göteborg. på BILTEMA olja och filter
tror han körde 2,5 år så här....
en passat 98 sedan 1,8t
kompisen har en 1,8t och vi pratade med en vän på toveks i borås. byt olja+filter var 1000mil var tipset

skiten går än

dagligen körd mellan äspered och göteborg. på BILTEMA olja och filter
tror han körde 2,5 år så här....
en passat 98 sedan 1,8t
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
-
- Beroende
De e inget fel på biltemas olja, bara man byter den inom rimliga intervaller.
Kör passaten på swedols billigaste mineralolja, samma som audin gick på, byter var 1500:e mil för annars får jag inte göra annat än å byta olja.. Ingen av dom tar mer än 1-2dl mellan bytena. audin hade då gått 38000...

Kör passaten på swedols billigaste mineralolja, samma som audin gick på, byter var 1500:e mil för annars får jag inte göra annat än å byta olja.. Ingen av dom tar mer än 1-2dl mellan bytena. audin hade då gått 38000...
//Jimmy
Jeep GC WH 3.0CRD
Jeep GC WH 3.0CRD
-
- Guru
det är ju galet med 3000mils bytesintervall på oljan
jag har åkt 1,8T med 150hk å 200nm i vrid
nu 1,9TDI med 130hk å 300nm i vrid,mycket trevligare

jag har åkt 1,8T med 150hk å 200nm i vrid
nu 1,9TDI med 130hk å 300nm i vrid,mycket trevligare

finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Jobbar med Vw / Audi. Och skulle nog säga att den A4 som kom -01 är nog bland dom bästa Audi bilarna som finns. Men självklart beror ju det på vad man jämför med.
1,8T motorn har alltid samma problem oavsett vad den sitter i och vilket år den är tillverkad. Problemet är att ägarna går på "longlife" konceptet att bilen kan gå 3000mil utan service
Idioti i mina ögon, då 1,8T motorn förmodligen är bland dom bästa och outslitligaste bensin motorerna som har tillverkats av Vw koncernen. Sen är sakerna utanför motorn kanske inte så överdrivet bra.. Och sen en annan konongrej som Vw kom på efter att ha kollat på volvo, var att höja kamremsbytes intervallen till 18000 mil utan att förbättra kvaliteten på vattenpumpen, som håller ca 15000 mil..
Problem med 1,8T: luftmassemätare, backventil till vevhusventilation, vacumslangar, vevhusventilationsslang, vattenpump, oljesil till oljepump, tändspolar, vattenrör på baksidan av motorn, tätning på en plugg som sitter bakom vattenpumpen, flexrör på avgassystem.
Problem med A4: länkarmar (håller ca 10-15000mil), bromsok bak (om man inte använder handbromsen som sagt), MULTITRONIC automatlåda (ej tiptronic som är bra och sitter i Quattro bilarna).
Tips: Köp en A4 1,8T Quattro Avant -03-05 manuell så får du så lite problem som möjligt.
Byt oljesilen och oljetryckledningen till turbon det första du gör sen ska du se att bilen går MÅNGA fina mil till.

1,8T motorn har alltid samma problem oavsett vad den sitter i och vilket år den är tillverkad. Problemet är att ägarna går på "longlife" konceptet att bilen kan gå 3000mil utan service

Problem med 1,8T: luftmassemätare, backventil till vevhusventilation, vacumslangar, vevhusventilationsslang, vattenpump, oljesil till oljepump, tändspolar, vattenrör på baksidan av motorn, tätning på en plugg som sitter bakom vattenpumpen, flexrör på avgassystem.
Problem med A4: länkarmar (håller ca 10-15000mil), bromsok bak (om man inte använder handbromsen som sagt), MULTITRONIC automatlåda (ej tiptronic som är bra och sitter i Quattro bilarna).
Tips: Köp en A4 1,8T Quattro Avant -03-05 manuell så får du så lite problem som möjligt.
Byt oljesilen och oljetryckledningen till turbon det första du gör sen ska du se att bilen går MÅNGA fina mil till.
Andreas
Cherokee XJ -93
3" höjd, 31" General Grabber
Kan ju av erfarenhet rekommendera orginal länkarmar som håller BRA MYCKET längre än andra leverantörer.
Andreas
Cherokee XJ -93
3" höjd, 31" General Grabber
rat, har en a6 1.9 på gårn, skulle gärna elda upp skiten istället för att sälja på någon annan problemen med bilen, Men frugan ger mig nog smisk om jag eldar upp den 

Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
-
- Veteran
3000mil mellan varje oljebyte är ju bara idioti..
Nästan samma sak på lastbilar med där tävlar tillverkarna inte bara med motorstorleken utan med längst serviceintervaller med.
Kan ju säga att MAN förlorar i längst service intervall.. varje år är det i princip en halv motorrenovering som gäller.... justera ventiler, byta diverse packningar, byta tråg pga att dom spricker av motorrvibbrationerna.. kardanaxlen för att stödlagret svarvar ner dom när det skär vilket det gör vid 40-50000 mil, turbo som rasar ungefär sammtidigt, kamaxlar som nästan är skurna eller lider av nått annat problem, ventiler som bränns, insprutare som lägger av lite för ofta. Lagerna till kylfläkten skär trots att dom smörjs av motoroljan och sen lossnar den och går rakt igenom intercooler,kylare och kondensor...
Ac kompressorn skär, vattenpumparna läcker tillomed när dom är nya...
Spricker expansionskärlet av nån anledning får man byta hela kylaren eftersom det är ihopgjutet med kylaren
Bromsoken måste bytas pga fel från tillverkaren (om ni ser en MAN med grön/gula hattar på hjulmuttrarna på framaxlen eller stödaxlen så ska oken bytas på den bilen pga problem)
Lösningen på problemet innan var att man skulle ta bort däcket vid varje service och kontrollmäta spelet mellan klossarna och kolvarna....
Jag ska inte ens börja prata om elproblemen...
Det har gått så långt nu att när jag hör orden MAN och kvalitet så ligger jag på golver och vrider mig av skratt...
Men dom är ju billigare än scania och volvo och har lite längre service intervall...
Bara det att scania och volvo har en sak MAN inte har och det heter kvalitet..
Nästan samma sak på lastbilar med där tävlar tillverkarna inte bara med motorstorleken utan med längst serviceintervaller med.
Kan ju säga att MAN förlorar i längst service intervall.. varje år är det i princip en halv motorrenovering som gäller.... justera ventiler, byta diverse packningar, byta tråg pga att dom spricker av motorrvibbrationerna.. kardanaxlen för att stödlagret svarvar ner dom när det skär vilket det gör vid 40-50000 mil, turbo som rasar ungefär sammtidigt, kamaxlar som nästan är skurna eller lider av nått annat problem, ventiler som bränns, insprutare som lägger av lite för ofta. Lagerna till kylfläkten skär trots att dom smörjs av motoroljan och sen lossnar den och går rakt igenom intercooler,kylare och kondensor...
Ac kompressorn skär, vattenpumparna läcker tillomed när dom är nya...
Spricker expansionskärlet av nån anledning får man byta hela kylaren eftersom det är ihopgjutet med kylaren
Bromsoken måste bytas pga fel från tillverkaren (om ni ser en MAN med grön/gula hattar på hjulmuttrarna på framaxlen eller stödaxlen så ska oken bytas på den bilen pga problem)
Lösningen på problemet innan var att man skulle ta bort däcket vid varje service och kontrollmäta spelet mellan klossarna och kolvarna....
Jag ska inte ens börja prata om elproblemen...
Det har gått så långt nu att när jag hör orden MAN och kvalitet så ligger jag på golver och vrider mig av skratt...
Men dom är ju billigare än scania och volvo och har lite längre service intervall...
Bara det att scania och volvo har en sak MAN inte har och det heter kvalitet..
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Som alla turbobilar...
Folk buskör... sen stänger de bara av. Oljan koksas fast i returen fråm turbon och till sist ryker lagren i snurran pga dålig smörjning.
Det värsta med de halvgamla VAG bilarna är nog lådorna. Ganska känsliga.
ananrs hade jag nog siktat in mig på passat istället. Då får du "näst senaste" karrossen istället för faceliftad a4 från 90talet..
Motorerna är i stort sett desamma. TDI motorerna är jävligt bra med.. efter 04-05 med partickelfilter och inte helt sjuk skatt.
Folk buskör... sen stänger de bara av. Oljan koksas fast i returen fråm turbon och till sist ryker lagren i snurran pga dålig smörjning.
Det värsta med de halvgamla VAG bilarna är nog lådorna. Ganska känsliga.
ananrs hade jag nog siktat in mig på passat istället. Då får du "näst senaste" karrossen istället för faceliftad a4 från 90talet..
Motorerna är i stort sett desamma. TDI motorerna är jävligt bra med.. efter 04-05 med partickelfilter och inte helt sjuk skatt.