Sfro-besiktning? airshocks?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ErraN_XJ
Veteran
Kontakt:

Re: Sfro-besiktning?

Inlägg av ErraN_XJ » lör dec 29, 2012 11:14

henke_99 skrev:Det är en hel del i den där boken som inte är fullt så noga som det verkar, har jag o min bror konstaterat när det väl blivit aktuellt med bygge. Så att läsa den när det handlar om ett sånt här bygge kommer bara ge lite grundläggande hänvisningar.

Visst, ska man åka bara i 200 km/h så är det väl rätt noga med styrgeometri och hjulupphängning osv men på en skogsbil så är ju mer kravet att man ska lyckas ta sig till och från körområdet på ett hyfsat trafiksäkert sätt. Det visade sig när min bror byggde, det han främst tog hänsyn till då var att ramen var rätt byggd och att det satt förstärkningar på rätt ställen. Att alla stag hade exakt dom placeringar och vinklar som krävdes i boken var inte riktigt så viktigt, bara bilen gick att köra utan att kännas rent trafikfarlig.

Många gånger kan nog representanterna från sfro vara lite torra, dom får förmodligen prata med en hel del folk som inte har en aning om vad det innebär att bygga en bil. Och det är väl svårt att sortera ut dom få som faktiskt kan till en början, jag skulle vilja säga att det är bättre att man ringer hellre än att skicka mail. Då är det lättare att få till kontakt och även göra sig förstådd i att man har en del koll i alla fall.
Jag kan tänka mig att de du säger e helt rätt! dom har ju ingen aning om ved man e för typ.
men man har ju faktiskt ett annat bygge i ryggen, med alla missar man gjorde där osv... min styrgeometri på nuvarande bygget e inget ja e nöjd med men ja har ju lärt mig hur man ska göra nästa gång.

han ja mejla skrev att man ska kunna göra en undanmanöver i 100km/h utan att få problem, men de finns ju för f*n äldre originalbilar som inte klarar sånt utan cirkuskonster efteråt...

arbetskompisen mejlade samma kille om sitt cossie-bygge å han sa att de fanns inte en chans i helvete att de skulle gå igenom, inte ens kunna köras! sen mejlade han Bosse Bildoktorn som oxå jobbar för SFRO å han tyckte inte de va några problem alls... de e skillnad på folk å folk!

men med krängningshämmare av kniveggs-typ i rätt dimension så ska de allt gå å hålla 100kmh genom rondeller!:D :jump:
#JeepGaraget

:thefinger:

#Offroaders Bohuslän

skogsvild
Veteran

Inlägg av skogsvild » lör dec 29, 2012 12:32

Kan av personlig erfarenhet säga att man får 100 gånger bättre bemötande om man ringer istället för att maila.

Jag mailade angående mitt förra suzuki projekt och fick till svar att det var "omöjligt osv osv utan några förklaringar till varför.

Under senare tid hade jag planer på ett willys cj 2 bygge och ringde då istället och fick ett väldigt positivt bemötande och killen jag ringde förklarade ingående vad som gick och inte gick att göra utan att vara "dryg och uttråkad". Vi satt nog och pratade i 1 timme och bollade ideer fram och tillbax men i slutänden var mitt projekt inte genomförbart pga vissa identitetsproblem :/
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

ernie
Beroende

Inlägg av ernie » lör dec 29, 2012 14:19

ErraN_XJ skrev: Han ja mejla skrev att man ska kunna göra en undanmanöver i 100km/h utan att få problem, men de finns ju för f*n äldre originalbilar som inte klarar sånt utan cirkuskonster efteråt...
Vilken SFRO representant är det du har pratat med ?

ErraN_XJ
Veteran
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » lör dec 29, 2012 20:47

skogsvild skrev:Kan av personlig erfarenhet säga att man får 100 gånger bättre bemötande om man ringer istället för att maila.

Jag mailade angående mitt förra suzuki projekt och fick till svar att det var "omöjligt osv osv utan några förklaringar till varför.

Under senare tid hade jag planer på ett willys cj 2 bygge och ringde då istället och fick ett väldigt positivt bemötande och killen jag ringde förklarade ingående vad som gick och inte gick att göra utan att vara "dryg och uttråkad". Vi satt nog och pratade i 1 timme och bollade ideer fram och tillbax men i slutänden var mitt projekt inte genomförbart pga vissa identitetsproblem :/
Ja de får bli te att ringa Bosse! kompisen har snackat med honom å han e hur bra som helst!

ernie: ja snackade med Uno Germsjö i västra tunhem då de vart närmast mig, men nu skiter ja i han!:D
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

Chrille_91
Veteran

Inlägg av Chrille_91 » lör dec 29, 2012 23:54

De finns en i alingsås som heter Debarone eller nåt sånt, han e skitbra men som anda redan har sagt så ska man ringa till sfro-gubbarna. Jag mailade med Debarone först o han tyckte att jag skulle lägga ner mitt vitarabygge, då blev jag sur på honom o byggde klart ramen med alla fästen för hjulupphängning, kaross och så vidare och så fick han komma hit o kolla o då va de bara några småsaker som jag fick sätta dit som jag inte redan gjort.
O de där med manöverprov i 100km/h förstår jag inte varför dom säger att bilen ska klara för när han gjorde slutbesiktningen så åkte han en liten provtur på ett industriområde o svängde lite fram o tillbaka o så provade bromsarna i typ 70km/h sen va han nöjd.
Dock tog bakbromsarna lite för hårt så dom låste före frambromsarna så jag fick åka tilbaka till honom en gång till o de va precis när jag hade kört i skogen me den så jag hade inte krängningshämmarn inkopplad eller nånting men han sa bara att de hade vart bra om jag kopplar in den om jag ska köra på vägen sen va de inte så mycke mer me de :lol:
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

ernie
Beroende

Inlägg av ernie » sön dec 30, 2012 2:36

Kan också rekommendera Alingsåsbon "Ludde" de Barone. Han har varit riktigt bra att ha o göra med på mina byggen.

trooper
Rutinerad

Inlägg av trooper » sön dec 30, 2012 23:25

Debarone i Alingsås kollade min YJ med portaler, bra kille .
Han gjorde bromsprov , undanmanöverprov mm.
Sen var det bara att åka in till sbp (blankt papper).

ErraN_XJ
Veteran
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » mån feb 04, 2013 18:55

trooper skrev:Debarone i Alingsås kollade min YJ med portaler, bra kille .
körde du med bladfjädrar då tro? de e väl org. på en yj om ja inte e ute å cyklar?

har nu köpt axlar från en blazer som först ska renoveras å byggas "truss" (som dom säger i amerikat) på å sen tänkte ja prata med sfro igen. han Debarone verkar ju va de vettiga valet just nu så ska väl höra med han om va han tror om detta!

hade även en fundering på att göra fästen för skruvfjädrar från en golf typ, mellan ram å axel runt om som kan sitta där under besiktningsperioden och ha airshocksen som "dämpare" under den tiden! kan ju inte skada tycker ja? sen vet man aldrig, fjädrarna bär väl upp bilen en del oxå så dom kanske sitter kvar... men de e ju som sagt bara en tanke!
och just nu så lutar de åt endast axelbyte å hjulupphängning. de finns sätt å få snurr på 4,0:an så att man nöjer sig med den tills vidare!

men nu har ja letat efter för/nackdelar med airshocks! hittar inte speciellt mycket info om dom alls! å gubben på sfro trodde ja menade luftbälgar... :aargh:

finns det någon som kör med airshocks å kan ge mig lite feedback om dessa?
så vore ja väääldigt tacksam! :tumbup:
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

SpeedKing
Forumräv

Inlägg av SpeedKing » mån feb 04, 2013 19:31

ErraN_XJ skrev:
trooper skrev:Debarone i Alingsås kollade min YJ med portaler, bra kille .
körde du med bladfjädrar då tro? de e väl org. på en yj om ja inte e ute å cyklar?

har nu köpt axlar från en blazer som först ska renoveras å byggas "truss" (som dom säger i amerikat) på å sen tänkte ja prata med sfro igen. han Debarone verkar ju va de vettiga valet just nu så ska väl höra med han om va han tror om detta!

hade även en fundering på att göra fästen för skruvfjädrar från en golf typ, mellan ram å axel runt om som kan sitta där under besiktningsperioden och ha airshocksen som "dämpare" under den tiden! kan ju inte skada tycker ja? sen vet man aldrig, fjädrarna bär väl upp bilen en del oxå så dom kanske sitter kvar... men de e ju som sagt bara en tanke!
och just nu så lutar de åt endast axelbyte å hjulupphängning. de finns sätt å få snurr på 4,0:an så att man nöjer sig med den tills vidare!

men nu har ja letat efter för/nackdelar med airshocks! hittar inte speciellt mycket info om dom alls! å gubben på sfro trodde ja menade luftbälgar... :aargh:

finns det någon som kör med airshocks å kan ge mig lite feedback om dessa?
så vore ja väääldigt tacksam! :tumbup:

Angående Airshocks så har jag köpt 4st 2,5" med 12"slag som jag ska ha på min wrangler.
Det jag har lyckats läsa mig till om dom är att det kan varmgång i dom vid aktiv körning med följden att bilen blir högre fjädringen jäkligt hård.
Och det var av den anledningen jag valde 2,5" i stället för 2", för att dom inte ska bli så värme känsliga. Alla som åker på dom i USA hörs inte ha några problem när dom åker "highway" iaf.

En viktig grej om du inte redan har läst på är att dom ska bara ha typ 3" infjädring, resten utfjädring.
Detta var också en av orsakerna till att jag valde airshocks, att få ett så lågt bygge som möjligt.

Jag skulle inte bry mig om att sätta dit några fjädrar för syns skull. Det är ju funktionen som räknas, och den ska det ju inte vara några bekymmer med.

Själv hoppas jag på att kunna montera mina dämpare i en snar framtid så jag får trycka i dom lite Nitrogen och avnjuta konsverket.

//John

ErraN_XJ
Veteran
Kontakt:

Re: Sfro-besiktning? airshocks?

Inlägg av ErraN_XJ » mån feb 04, 2013 20:28

ja ja hade samma tanke! ja tänkte köpa 16" eller 18" fjädringsväg å köra med ca 4" in å resten ut. min tanke va att de ska inte va fjädringen som stoppar flexet utan istället en stropp med rätt längd.

jasså, dom blir varma trots kväven? har pratat mkt om att man kan använda luft men att luften kanske blir för varm, så att de e därför man använder kväve för att den inte påverkas på samma sätt.

formula offroad-bilarna använder ju airshocks. man skulle kännt någon som kör....
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

SpeedKing
Forumräv

Inlägg av SpeedKing » mån feb 04, 2013 21:51

Jo många formula offroad bilar använder dom. Har hört att dom blir lite stela i slutet av heaten, men att funkar. Så att så jäkla kännsliga kan dom ju inte vara.
Klart att du ha airshocks, vilket fabrikat sneglar du på då?

Gustavsson
Beroende

Inlägg av Gustavsson » mån feb 04, 2013 22:15

Kort kommentar om ditt första inlägg: K-länk fram kommer inte SFRO eller besiktning godkänna pga bumpsteer.. Måste ha panhardstag tyvärr...
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

ErraN_XJ
Veteran
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » tis feb 05, 2013 7:22

Ja, airshocks blir de! Kollade på filmer från Island när dom kör formula offroad å fjädringen får ju jobba ganska mkt på dom korta heaten. Men en uppsättning långa airshocks på en skogsbil lär knappast bli lika varma! De rör sig ju hälften så for ju... Om ens de!
Ja kollar lite på sway a way elr Fox. Vet inte än men de lutar åt Fox! Va ska du köra med?
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

Marcus
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tis feb 05, 2013 8:01

ErraN_XJ skrev:Ja, airshocks blir de! Kollade på filmer från Island när dom kör formula offroad å fjädringen får ju jobba ganska mkt på dom korta heaten. Men en uppsättning långa airshocks på en skogsbil lär knappast bli lika varma! De rör sig ju hälften så for ju... Om ens de!
Ja kollar lite på sway a way elr Fox. Vet inte än men de lutar åt Fox! Va ska du köra med?
Sway-a-ways har mycket bättre finnish och ser överlag trevligare ut... sen om det gör nån skillnad vet jag inte... :mrgreen:
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

SpeedKing
Forumräv

Inlägg av SpeedKing » tis feb 05, 2013 9:19

Det blev King för mig. Dom känns helt ok.
Det ska bli jäkligt kul att få dom på plats.

Skriv svar