Med den körstilen hade han varit den som plocka hem vimplarna på en svensk challengetävling... (alltså sist in i mål), kanske är det inte tävling han åker på filmen, men co-drivern har ju hjälm på sig... men vad håller han på med? Glömt vinchen hemma?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Marcus skrev:Det finns eg bara två saker att tänka på för att få en vinnarbil i svenska challengecupen:
1: Hållbarhet (alltså viktigast)
2: Vikt (alltså så låg som möjligt)
Förljer man de två så är det bara förar/co-driver kvaliteten som avgör.
(sen kan man fixa och dona en massa för att göra det lättare för sig men de ovan två är helt avgörande för ev vinst)
1:an kan jag hålla med dig om
2:an håller jag inte riktigt med om... Klart att man stävar efter en lätt bil men min har en tjänstevikt på 1810kg, o det har ju gått rätt bra tycker jag.
dansken skrev:1:an kan jag hålla med dig om
2:an håller jag inte riktigt med om... Klart att man stävar efter en lätt bil men min har en tjänstevikt på 1810kg, o det har ju gått rätt bra tycker jag.
Lennie, 1810 kg är ju en relativt låg vikt med tanke på vinchar, däck osv som du har på din bil.... om du jämför med min svarte som kanske väger in runt 1400 kg (och inte håller...) hörde att en viss vinnarbil från förra året vägde runt 2300 kg i tävlingsutförande, då är 1800 kg inte mycket...
Så jo, du håller ju med mig...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
dansken skrev:1:an kan jag hålla med dig om
2:an håller jag inte riktigt med om... Klart att man stävar efter en lätt bil men min har en tjänstevikt på 1810kg, o det har ju gått rätt bra tycker jag.
Lennie, 1810 kg är ju en relativt låg vikt med tanke på vinchar, däck osv som du har på din bil.... om du jämför med min svarte som kanske väger in runt 1400 kg (och inte håller...) hörde att en viss vinnarbil från förra året vägde runt 2300 kg i tävlingsutförande, då är 1800 kg inte mycket...
Varför är det så få (en?) som kör automat?
Själv tycker jag det borde vara mkt bättre för att kunna koncentera sig mer på allt annat samt slippa kliva ur och pausa vänsterbenet som vissa förare har behövt göra..
Lennie 1800 kg är ju inte så mkt om man börjar räkna på 2 x 8274 + infästning, dubbla batterier, bur och däck.. och den extravikten gäller ju för de flesta så tar man ex en Sukka så åker man ju med konstant övervikt vilket resulterar i hållbarhetsproblem..
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip
PFalk skrev:
Varför är det så få (en?) som kör automat?
Själv tycker jag det borde vara mkt bättre för att kunna koncentera sig mer på allt annat samt slippa kliva ur och pausa vänsterbenet som vissa förare har behövt göra..
Mitt största anledning till att köra med manuell låda är för det blir mycket mindre som kan strula och gå sönder ”keep it simple”!
Hej ett litet inlägg om fördelen med lätt eller tung challengebil
Tror inte att vikten är direkt avgörande utan mer på föraren
och co driverns erfarenhet. Har en kzj 70 och en samurai.
Vet vilken jag skulle ha valt i just det här fallet men som
sagt. Obs se hela filmen då den har ett tråkigt slut.
Automat och branta uppförsbackar funkar inte bra ihop. Anders vi kör inte på så mycket mossar här i Sverige mer trånga och steniga passager och sidolut.
Ax skrev:Automat och branta uppförsbackar funkar inte bra ihop. Anders vi kör inte på så mycket mossar här i Sverige mer trånga och steniga passager och sidolut.
Varför skulle de inte funka i branta uppförsbackar?
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Marcus skrev:Det finns eg bara två saker att tänka på för att få en vinnarbil i svenska challengecupen:
1: Hållbarhet (alltså viktigast)
2: Vikt (alltså så låg som möjligt)
Förljer man de två så är det bara förar/co-driver kvaliteten som avgör.
(sen kan man fixa och dona en massa för att göra det lättare för sig men de ovan två är helt avgörande för ev vinst)
1:an kan jag hålla med dig om
2:an håller jag inte riktigt med om... Klart att man stävar efter en lätt bil men min har en tjänstevikt på 1810kg, o det har ju gått rätt bra tycker jag.
Ax skrev:Automat och branta uppförsbackar funkar inte bra ihop.
Varför skulle de inte funka i branta uppförsbackar?
'
Beror ju iofs på vad man har för automat.
Problemet är om oljepumpen suger olja från framkanten av tråget eller bakkanten av tråget.
Sitter silen framtill suger pumpen luft i uppförsbackarna och då sjunker trycket i lådan och lådan frikopplar/tappar drivningen.
Samma fast tvärtom om silen sitter bak. Uppför går bra, men lådan frikopplar nerför.
Går dock att bygga bort till stora delar genom ett V-format tråg samt överfylld låda. Körde med den konstruktionen i "Damen" under alla åren hon rullade utan problem....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!