All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
optodsl
- Guru
- Inlägg: 3508
- Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
- Ort: Eskilstuna
Inlägg
av optodsl » fre feb 15, 2013 23:43
PerLindstrand skrev:Jag kanske är ute och cyklar nu men enligt mina beräkningar så går inte axeln baklänges bara för att man vänder den uppochner..
Räkna lite mer .....
Vänder man den upp och ner så måste man också byta vänstersidan mot högersida för att få pinjongen frammåt
Senast redigerad av
optodsl den lör feb 16, 2013 0:24, redigerad totalt 1 gånger.
-
OBELIX
- OffroadGeek
- Inlägg: 4729
- Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
- Ort: Söderköping
Inlägg
av OBELIX » lör feb 16, 2013 0:10
Ni har nog missat en viktig detalj nu. (sa messershmitten) Skälet till att bakersta axeln är vänd upp och ner är att det satt en pinjong monterad i en hembyggd bakaxelkåpa. Det innebär att kardanen då snurrar åt motsatt håll mellan axlarna- därför måste kronhjulet skifta sida och det gör man enklast genom att vända axelen upp-och-ner. En framtida framaxel behöver inte vändas upp-och-ner, för den kommer att driva åt rätt hål i och med att man vänder pinjongen bakåt och då för man rätt rotationsriktning på hjule eftersom kronhjulet byter sida också.
Mitt tips att få drivningen vidare till bakaxeln är att montera en industrikedja mellan två drev i passande storlek. Ett drev monteras mellan medbringare och yoken på pinjongnes axel, och det andra drevet monteras på en axel som lagras av i en rörstump som monterats ovanför/på sidan av klumpen på främre axeln. Lite som det ser ut på en 13/20-bil- fast där är det kugghjul istället som för över kraften.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
optodsl
- Guru
- Inlägg: 3508
- Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
- Ort: Eskilstuna
Inlägg
av optodsl » lör feb 16, 2013 0:27
OBELIX skrev:Ni har nog missat en viktig detalj nu. (sa messershmitten) Skälet till att bakersta axeln är vänd upp och ner är att det satt en pinjong monterad i en hembyggd bakaxelkåpa. Det innebär att kardanen då snurrar åt motsatt håll mellan axlarna- därför måste kronhjulet skifta sida och det gör man enklast genom att vända axelen upp-och-ner.
Fullt på det klara med det
-
OBELIX
- OffroadGeek
- Inlägg: 4729
- Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
- Ort: Söderköping
Inlägg
av OBELIX » lör feb 16, 2013 1:00
Jag vet det

Men det är lurigt det där, blir många vändningar både i huvudet och på pappret med pilar hit och dit innan man är säker på att det stämmer.
Ska bli kul att se vad det blir av det till slut!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
hempularn
- Hemmastadd
- Inlägg: 206
- Blev medlem: fre okt 27, 2006 22:02
- Ort: Harbo Uppsala
Inlägg
av hempularn » sön feb 17, 2013 11:01
Synd att den inte va separat bara, annars så hade det varit schyst. dock så går det ju att svetsa om
stämmer lådorna sitter ihop med 4 bultar. Men mellan lådorna sitter en hardyknut som passar mot volvo 740 låda/kardan. Så den är som en separat låda.
-
volvokrille
- Användare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: ons feb 13, 2013 18:26
Inlägg
av volvokrille » sön feb 17, 2013 18:00
Tack för tipsen
hempularn skrev:Synd att den inte va separat bara, annars så hade det varit schyst. dock så går det ju att svetsa om
stämmer lådorna sitter ihop med 4 bultar. Men mellan lådorna sitter en hardyknut som passar mot volvo 740 låda/kardan. Så den är som en separat låda.
hur är drivningen fördelad på en sådan då?
Finns det någon separat fördelningslåda med 1:00 utväxling på högväxeln? med framkardan på höger sida? Iden va om man skulle montera en niva låda bakom orginalet och sedan montera yttrligare en låda baklänges efter, så att man får dubbla kardaner bak. för då blir det inte så svårt att lösa boggie driften

-
sleeper_86
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Inlägg
av sleeper_86 » sön feb 17, 2013 18:46
Suzuki SJ 41X och samurai har separat låda med kardan på höger sida fram.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
-
volvokrille
- Användare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: ons feb 13, 2013 18:26
Inlägg
av volvokrille » sön feb 17, 2013 20:22
sleeper_86 skrev:Suzuki SJ 41X och samurai har separat låda med kardan på höger sida fram.
Vet du vad utväxlingen på högväxeln är på den?

-
MrHawk
- Moderator
- Inlägg: 8401
- Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
- Ort: Hestra
-
Kontakt:
Inlägg
av MrHawk » mån feb 18, 2013 13:11
Samurai/413 har 1,4:1 på högen ungefär i f-lådan.
I aim to misbehave
-
volvokrille
- Användare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: ons feb 13, 2013 18:26
Inlägg
av volvokrille » tis feb 19, 2013 18:15
Fick fram att geländewagens f-låda har 1:1 på högen, betyder 1:1 att utgående axel snurrar lika mycket som ingående axel? alltså 1varv före lådan är 1varv efter lådan? eller har jag fattat fel?
-
sleeper_86
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Inlägg
av sleeper_86 » tis feb 19, 2013 23:16
Stämmer bra det, enda att ha i åtanke då är att kardanerna inte snurrar åt samma håll mellan fram och bak på GW.
viewtopic.php?t=18876" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
-
volvokrille
- Användare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: ons feb 13, 2013 18:26
Inlägg
av volvokrille » ons feb 20, 2013 11:40
Tackar

Det problemet är redan löst

-
Dööne
- Hemmastadd
- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre dec 30, 2011 14:50
- Ort: Flaskebo Träsk Bankeryd
Inlägg
av Dööne » fre okt 31, 2014 7:32
Kul bygge, har sett den förr hos han som ägde den innan. I ölmstad eller skärstad bodde han?
Eller är de kanske du,,,,,,,,???
Hur har du löst det med lådor å drivning?
Om du vänder en axel uppåner driver den baklänges, ja. MEN du får ingen smörjning "uppåt" för att oljan går på fel håll:(
Lycka te!