Privata träffbilder sent 80-tal. Nya bilder FEBRUARI 2015 :)

Information och tips om träffar

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Sdkfz251
Guru

Re: Privata träffbilder sent 80-tal.

Inlägg av Sdkfz251 » tis mar 05, 2013 19:06

Jag öser... Ska kolla med MrLynx här på forumet (offroadgangstas pappa), han har en jäkla massa bilder från Eksjö, Konga och Borås samt en drös från lokala träffar i Skåne... allt från sent 80 tal till dagens datum.

Får bara inflika lite om Finderup och Midtjysk. Det var nästan som att åka till "Staterna" när man skulle dit. En jäkla massa förberedelser och förhoppningar, dessa förhoppningar infriades nästan alltid.

Kollar ni på bilden med Willys från Midtjysk så var detta bara en av många rader med risiga Willys, allt från Willys MB till Willys M38A1, priserna var inte så billiga men utbudet var underbart. Dessutom fanns det lösa karosser och totala renoveringsobjekt som man fick förhandla fram pris på. Väl inne i "butiken" var det lite som Biltema fast det var bara till Willys, Dodge/Power Wagon och Land/Range Rover. Där fanns allt... och då menar jag ALLT!!!

Någon halv mil norr om Midtjysk ligger Finderups övningsområde. Där hade Scandinavian Offroaders Denmark körning i samband med att Midtjysk var öppet. Danskarna körde oftast Land Rover 88, Ford M151A1 (MUTT), VW Munga, eller Toyota Landcruiser 40-serie och Nissan Patrol. Det var oftast mer promille i danskarna än det var oktan i bränslet till bilarna och körningarna blev oftast rätt vilda (nästan alla danska bilar var original då det var stört omöjligt för danskarna att få igenom en ombyggd bil i "Bilsynet"). På träffen fanns det också gott om halvtyskar från Schleswig-Holstein, dessa körde på tysk manér i raka led i sina Suzuki LJ80 "Immer dienstbereit". :woot:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Jaas
Hemmastadd

Inlägg av Jaas » tis mar 05, 2013 22:08

Sdkfz251 skrev:
Jaas skrev:
Något som jag ofta funderat över är vart tog alla fräna Willys folk körde med då vägen? Man ser inte många på träffarna nu för tiden. Är de skrotade eller står de oanvända i garage/lador runt om i landet?
Nu orkar jag inte stega upp avståndet, men ca 50 meter från där jag sitter nu står en utav dessa Willys. En CJ 5 med Corvette 327 cui V8 med 350 aut + shift kit, höjd med 38" Super Swampers. Tror den stått som den står sedan 1992-93. Titta på min sista bild i bildserien, bilden med ljusblå M38A1, bakom denna skymtar en svart CJ5 med vit störtbur, det är den bilen. :)

Min gamla Jeep CJ5 står i en lada på södra sidan av hallandsåsen, och har stått där sedan 1996/7. Sedan vet jag om en annan lada med 4-5 Willys CJ som stått orörda sedan tidigt 90-tal... Ingen av dessa ägare vill sälja.

Sedan vet jag en helt nerplockad CJ3A som ligger i ett garage. Gubben som plockade isär den blev överkörd av tåget tidigt 70-tal och familjen lät bilen ligga,,, där ligger den fortfarande (gissa om jag har frågat om den är till salu...)

Grymt synd att de bara står! Skulle inte vara helt fel att köpa nått gammalt bygge. Finns ju inge fränare än en gammal willys.
Kör: Arctic Cat 366 4x4 2008
Väntar på tillfixning: Volvo 912

macke
OffroadGeek

Re: Privata träffbilder sent 80-tal. Fler bilder nu!!!

Inlägg av macke » tis mar 05, 2013 22:25

varför säljer man inte när bilen har stått i 20 år? Har den stått så länge är nog risken stor att den blir ståendes lika länge till.
TGB 13

skogsvild
Veteran

Inlägg av skogsvild » tor mar 07, 2013 20:21

Jag fick ju mitt offroad intresse av min far som var aktiv offroader under -80 & -90 talet o vet att han har ett album men massa bilder från borkhultsbanan som var stort på den tiden.

Ska försöka komma ihåg att ta lite kort från albumet och lägga upp här :tumbup:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » fre mar 08, 2013 17:39

Vem är din farsgubbe Skogsvild? Jag kanske vet vem det är... offroadvärlden på 80-talet var inte så stor och man träffade de flesta i Eksjö eller Borås... Jag missade såklart Kättilstorp, men kompisarna var där så de har säkert träffat din farsgubbe.

Träffarna med stort T på 80-talet var (ej i rangordning)
*Ränneslätt
*Brõt
*Kättilstorp
*Knott
*Borkhult
*Trandum
*Finderup

Kom på att kompisen (han som rattar en Dodge WC-63 på en utav mina bilder) har en kopiös uppsättning med foto, flera är svartvita (så gamla är dom), bla en på mig när vi håller på att renovera en Dodge 6x6 på en parkering där jag bodde som ung knodd anno 1982... bredvid står en fullt körbar sugga som kompisen köpte i Borås för 6000:-

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » fre mar 08, 2013 17:52

Jag fick se en massa gamla bilder från bröt hos han jag köpte min suburban av. Man kanske skulle jaga rätt på honom o fota av dom o lägga upp här... Kan ju iaf säga att området såg lite annorlunda ut för 15 år sen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

skogsvild
Veteran

Inlägg av skogsvild » fre mar 08, 2013 19:35

[quote="Sdkfz251"]Vem är din farsgubbe Skogsvild? Jag kanske vet vem det är... offroadvärlden på 80-talet var inte så stor och man träffade de flesta i Eksjö eller Borås... Jag missade såklart Kättilstorp, men kompisarna var där så de har säkert träffat din farsgubbe.
quote]

Nja han är nog ganska okänd då han mer eller mindre bara körde på hemmaplan (borkhult) men ett år var jag med honom ner till eksjö.

Jag var 10 år (-90) när vi var i eksjö och glömmer det aldrig då vi körde 15 mil med willysen ner till eksjö och hem igen :D
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » ons mar 13, 2013 0:20

På tal om Eksjö resor... En gammal kompis till mig hade köpt en gammal Land Rover 107 Serie I PU som gått som brandbil... den trilskade en hel del, dels på grund av ålder men till största del på grund av kompisens okunskap om bilar... Resan Båstad-Eksjö (ca 30 mil) tog 8 timmar... Det var otroligt seeeeegt.

Valp Willys Offroad
Nybörjare

Inlägg av Valp Willys Offroad » ons mar 13, 2013 19:12

Vilka tider det var förr, allt var så mycket enklare och roligare på -80talet och början på -90talet.
Jag har en heldel foton från bla Eksjö, Konga, Bornholm och från en del körningar i Skåne från -92 och fram tills idag.
Men tyvärr så vett jag inte riktigt hur man lägger upp bilderna här, jag har dåliga datakunskaper.

Jag kommer även ihåg när en Ökänd här på forumet började att köra i skogen, bara det är en upplevelse att komma ihåg och kul :jump: hade vi, vilka tider. :poke: Får se om han ger sig till känna, han vet vem jag är.

Var har alla roliga Back racers ( Formula offroadbilar ) från tidigt -90tal tagit vägen??? Typ Sleepner, Hartbreak, Eulallia, Pegasus och co.

Och angående bilar som inte har varit igång på ca 15- 20år, kan få ett nyttliv med sin gamla ägare igen.
Jag har själv en Valp som jag köpte -91 och som jag nu bygger om med Willys MB kaross och den har stått still i många år. ( Den har :zzz: :zzz: :zzz: så den kan bli pigg igen )

Pvpjtgb1111
Rutinerad

Inlägg av Pvpjtgb1111 » ons mar 13, 2013 20:17

Sleipner kördes väl fram till slutet på 90-talet alternativt början på 2000-talet och kraschades väl ganska illa i Norge har jag för mig.

Vad det blev den efter det vet jag inte.
Volvo PVPJTGB 1111
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c
:tumbup:

Dööne
Hemmastadd

Inlägg av Dööne » ons mar 13, 2013 21:28

om jag minns rätt: eulalia skrotades i förmån för att bygga calvinator. Åsa-nisse på forumet kanske kan svara på det, eftersom det är byggherren själv
Med vänlig hälsning Dööne. :hello:
Ska det dönas, då ska det döönas ordentligt.
Willys M38 byggtråd!!!

governoren
Rutinerad

Inlägg av governoren » fre jul 12, 2013 20:16

Ja om man kanske skulle ta sig en sväng ut till gammle farsgubben då jag aldrig har sett han utan en kamera hängandes på axeln, och då han säkerligen har ett 50tal fotopärmar med bilder från jeepträffar och utspridda "jeepbilder" från runt om europa. jobbigt att sätta sig med scannern bara..

och den gubben är gammal i gemet.. :mrgreen:

Bild

//A
Trayback diesel

klirre
Beroende
Kontakt:

Inlägg av klirre » lör jul 13, 2013 21:31

Halloj!
Mycket intresant tråd detta och kul med alla dessa nostalgiska bilder! Mitt intresse för denna hobby började dom första åren på 90:talet och jag är född -87, så offroaden har varit en stor del av mitt liv. Mina första minnen är från Borkhult när min farbror Janne Karlsson härjade med sina två hembyggda Willysar. Den ena är skogsvilds gamla diskbänks-willys!
Så om någon har bilder från den epoken i Borkhult så vore detjättekul om den ville lägga upp dom här:)
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » sön jul 14, 2013 12:50

Sdkfz251 skrev:Känd bil ute på övningsfältet Finderup mitt på Jylland... gissa vem ;)
Bild
Thomas äger den än idag men frågan är hur skicket är numera, stått länge...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Lone Wolf
Beroende

Inlägg av Lone Wolf » tor aug 08, 2013 23:03

Film från Eksjö -85

http://www.youtube.com/watch?v=pOE1vF7xIPY" onclick="window.open(this.href);return false;

Fanns Suzukis då också :wink:

.

Skriv svar