Vad är en bra offroadträff?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Rössvik
Veteran

Re: Vad är en bra offroadträff?

Inlägg av Rössvik » tor aug 29, 2013 20:24

Challe skrev:
OBELIX skrev:Inte för att vara skrytsam, men det ni beskriver som ett bra träffområde stämmer i stort sett bra överens med Olerum. Det finns två saker som dock avviker från er beskrivning:

1, Grusgrop eller sandtag saknas hos oss.

och 2, Hos oss välkomnas alla, även rena hembyggen, gör markägaren eller arrangörsgruppen den bedömningen att ett visst fordon inte ska få köra så förbehåller vi oss rätten att avvisa fordonet från körområdet. Det har hittills inte hänt, däremot har fordonsförare avvisats på grund "osportsligt" uppträdande.

SKREV OBELIX
"även rena hembyggen". Jag gillar inte detta riktigt. Antagligen ingen försäkring då. De e ju inte så kul om det blir en kollision mellan en skapligt dyr fin bil och ett oförsäkrat hembygge om hembygget är skyldigt till smällen. :poke:
men det är ju upp till var o en o åka in på träff.... en försäkring är bra så den täcker eventuella personskador som kan uppstå men det är ju knappast fråga om trafik regler i skogen " nä men de e väjnings plikt runt denna tallen du!" :poke: blir nog lite svår o få igenom de hos ett försäkrings bolag.... o heldre ett seriöst/säkert hembygge utan godkännande från sbp än en uppröten king cab som de lyckats få igenom sbp som ett mirakel som senare på eftermiddagen går av i ramen.....
lift your truck fat chicks can´t jump!

AlterEgo
Forumräv

Inlägg av AlterEgo » tor aug 29, 2013 22:05

Blandad terräng - viktigast är egentligen att det finns lätta slingor också för nytillkommna. Vi som varit med ett tag hittar ofta utmaningar om det är frikörning och det finns plats...

Samlingsplats med bord, bänkar, soptunna och dass gör ju inte ont. Man kan ju hålla gemensam lunch för dom som så vill.

Åskådarplats - själv kan jag tycka det är kul att tiltta på när andra kör också. Och jag bjuder gärna själv på underhållning. För mig är offroad en väldigt social aktivitet.

Någon form av räddningspatrull eller samordning så att den som fastnar kan få hjälp loss (jag ställer gärna upp om jag är på plats) och en lista på dom som är på träffen med telefonnummer där man själv bockar av när man lämnar så att ingen blir kvar i skogen.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

yota
Forumräv

Inlägg av yota » tor aug 29, 2013 22:23

Slingkörning liknade "Ränneslätt" är trevlig körning men måste måste få köra bredvid spåren, så man kan köra om dom som har valt helt fel spår och blockerar så man slipper få hela dagen förstörd.
Blandad terräng med lite av allt och gärna spår som kräver en hel del an både förare och bil, det ska inte bara krävas en tung högerfot för att ta sig fram.
För några år sedan var det på Långarum en liten tävling när man skulle samla spelkort, det var ganska kul. Varar träffen flera dagar är det bra med fina toaletter och duschar.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » sön sep 01, 2013 1:08

Skulle vara schysst med en avspolningsplats, helst med högtryck.
TGB 13

LUS
Rutinerad

Inlägg av LUS » sön sep 01, 2013 10:18

Tycker att om man gör tvärtemot Chaparallträffen så blir det bra. Bara lera att åka i och dyrt är det och vad som helst släpps in, inte riktigt som det står i anmälan. Nu är det väl inte för körningen man åker dit utan för gemenskapen och kanske gå in på området. Natt rundan på HC är ju bara trams med en massa vuxna karlar som skjuter med pistoler... Nu kan inte Kättilstorps Offroaders göra så mycket åt att det inte finns att åka på el dyl så de eldsjälarna är helt "oskyldiga" till detta!
Annars tycker jag att ni lyckats bra med de 2 träffar jag varit på i Långarum! En blandat teräng är alltid trevligt även om det kanske fattas lite berg etc, men medger inte topografin det så är det ju inget att göra åt! Sen gillar jag Häggums nattrunda med "idiotisk" orientering! Riktigt kul att försöka hitta kontroller i "ödemarken"! Men en liten Challenge eller/och Trailtävling vore kul. Inte att förglömma era tipsrundor, tom jag har tvekat ibland i en del moment... Men hur man än gör när man ordnar en träff så gör man det bästa av det man har: HC har bara lera och då kör alla där helt naturligt. Andra har bara sten och man finner utmaningar i detta, men alternativspår vore inte fel så att det inte blir stopp om någon kör sönder. Kör sönder gör alla, frågan är bara när... :)

Mysta
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av Mysta » sön sep 01, 2013 19:25

Ett tips till er som arrangerar är att kolla upp vad som gäller vid ett motor arrangemang, vilket ansvar har ni som arrangörer och hur kommer ni att ställas till svars om det händer något tillbud, tex en olycka, finns det försäkringar som gäller etc. Är jag personligen ansvarig som arrangör eller är det hela klubbstyrelsen? När ni har klart för er vad som gäller kan ni sätta krav på deltagarna efter det.

Körningen då, personligen tycker jag om när det är trångt gärna så man får ta spjärn med tröskeln mot träden för att komma runt, varierad teräng, skog, stenar,sand, diken, skulle gärna vilja ha en å med stenbotten att åka i, lera gillar jag inte alls, myr är spännande kommer det att hålla eller komer det att sjunka..., kolonn körning har sin charm men det är annu roligare när man får åka fritt utanför spåren. Tydlighet är bra, om det finns kom radio så berätta på förarmöte vilken radio kanal det går att få hjälp på, ge ut telefonnummer till träffledare och någon mer. Miljöpatrull för snabb sanering om läckage eller annat uppstår är det bra om det finns. Ser helst att alla bilar kan vara med både rörhögar och finbilar, men osäkra bilar ska inte vara med, jag blir bara nervös när jag ser höghjuliga willys jeepar utan bälten, nerfälld rutram och ingen bur eller båge åka runt och balansera, ser jag sånt åker jag nån annanstans, spelar ingen roll om bilprovningen har godkänt eller inte. Någon skrev att det var svårt att bedömma om man ska släppa in fordon eller inte men om man anammar ett reglemente och är tydlig innan med att det är det som gäller behöver man bara peka i papperet och säga att så här ska det va, SBFs tekniska ORE reglemente fungerar utmärkt för detta. http://web.sbf.se/regler/up/12/ORE_Tekniska-2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lasse
Lasse Ottosson
SGA (sportgrensansvarig) och licensutbildare NNBF (Nedre Norra, Dalarna, Gästrikland, Hälsingland)

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » sön sep 01, 2013 19:34

yota skrev:Slingkörning liknade "Ränneslätt" är trevlig körning men måste måste få köra bredvid spåren, så man kan köra om dom som har valt helt fel spår och blockerar så man slipper få hela dagen förstörd.
Blandad terräng med lite av allt och gärna spår som kräver en hel del an både förare och bil, det ska inte bara krävas en tung högerfot för att ta sig fram.
För några år sedan var det på Långarum en liten tävling när man skulle samla spelkort, det var ganska kul. Varar träffen flera dagar är det bra med fina toaletter och duschar.
Nu tänker jag "grön landrover" :lol: :lol: :lol:
Häggumaträffen äär nog en av favoriterna fast fredags och söndagskörningen då för kråkberget är lagom roligt,fast tipsrundan kan vara lite kul om det har varit regningt.
Tyvärr är man lite förstörd efter ha varit i polen och kört på den gamla goda tiden innan dom började få miljönissarna på sig,finns inte mycket som toppar dom skogsutflykterna som gjordes där
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

majstro83
Rutinerad

Inlägg av majstro83 » mån sep 02, 2013 21:25

Har åkt på en del träffar har alltid haft snälla väg åk(cheva S10, jeep GC 2"höjd och original däck), det jag ofta saknar är lätta slingor då jag har min bil som rak och fin dd.

Jag gillade Eksjös tipsrunda. Slingor är annat som är trevligt, att köra runt samma åker tilltalar mig inte och på en stubbåker kommer jag knappt fram. Lera käkar upp drivknutar m.m.
http://www.bildelsreturen.se" onclick="window.open(this.href);return false;

JEEP Grand Cherokee -97, 5,2L, höjd 2", NP242
JEEP Grand Cherokee -98, höjd 2", WinchMax 13000lb *SÅLD*
Cheva S10 -96, 4x4, 12000 vinsch, 18" eller dåliga 31:or *SÅLD*

Challe
Användare

Inlägg av Challe » mån sep 02, 2013 22:22

Rössvik skrev:
Challe skrev:
OBELIX skrev:Inte för att vara skrytsam, men det ni beskriver som ett bra träffområde stämmer i stort sett bra överens med Olerum. Det finns två saker som dock avviker från er beskrivning:

1, Grusgrop eller sandtag saknas hos oss.

och 2, Hos oss välkomnas alla, även rena hembyggen, gör markägaren eller arrangörsgruppen den bedömningen att ett visst fordon inte ska få köra så förbehåller vi oss rätten att avvisa fordonet från körområdet. Det har hittills inte hänt, däremot har fordonsförare avvisats på grund "osportsligt" uppträdande.

SKREV OBELIX
"även rena hembyggen". Jag gillar inte detta riktigt. Antagligen ingen försäkring då. De e ju inte så kul om det blir en kollision mellan en skapligt dyr fin bil och ett oförsäkrat hembygge om hembygget är skyldigt till smällen. :poke:
men det är ju upp till var o en o åka in på träff.... en försäkring är bra så den täcker eventuella personskador som kan uppstå men det är ju knappast fråga om trafik regler i skogen " nä men de e väjnings plikt runt denna tallen du!" :poke: blir nog lite svår o få igenom de hos ett försäkrings bolag.... o heldre ett seriöst/säkert hembygge utan godkännande från sbp än en uppröten king cab som de lyckats få igenom sbp som ett mirakel som senare på eftermiddagen går av i ramen.....
Vanliga bilförsäkringar gäller offroad också, så länge man inte tävlar. Det är därför många träffarrangörer kräver försäkrade bilar. Tyvärr är det sällan det kollas att försäkring verkligen finns.
Gärna seriösa bra rörbyggen, om de är försäkrade, tycker jag. Annars krockar jag hellre med en gammal rostig försäkrad King Cab över ett krön. Det är min uppfattning. Oavsett om hans ram går av eller inte. :poke:
Jeep Wrangler 1988 "Gamle Svarten"
Bredare och högre än den var

mateks
Forumräv

Inlägg av mateks » mån sep 02, 2013 23:39

Lite roligt att just King Caben ständigt får va måttstock beträffande ruttna bilar. :mrgreen:

Själv är jag sämst på att komma ihåg muntlig info. Skulle inte va dumt om man fick den viktigaste infon på ett papper när man anmäler sig med regler, tel.nr, allmän info mm.
Suzuki sj424 td -85

Skriv svar