Cheva 6,5td tappar ork plötsligt?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

SkaD
Hemmastadd

Re: Cheva 6,5td tappar ork plötsligt?

Inlägg av SkaD » ons jun 11, 2014 21:05

Jag hittade det här på ett annat forum. jag förstår inte riktigt förkortningarna på allting men man förstår ju inebörden
http://www.thedieselpageforums.com/tdpf ... 339&page=5

"I actually spent a great deal of time tracking down a similar problem. Here is what you should do.

1. Confirm the LP is pumping.
2. Remove the LP and attach a 3/8 ID rubber line to the line going to the tank (it is a really tight fit, but you need it on tight to make it air tight), remove the fuel tank filler cap and flow air back into the tank. If you do this by mouth, you should be able to tell if it is restricted or not. You can also suck and siphon fuel this way to see if it flows.
3. Remove the fuel filter, and attach the 3/8 ID rubber line to the line going to the FFM. Blow to see if there is any restriction.

There are really only a couple areas to look for that would keep the FFM from filling - which is the exact problem I had. Either the LP is not pumping, the fuel tank sock is clogged or there is a kink in a rubber line. In my case, it was the rubber line between the hard line and the FFM. I went after the tank sock, but should have waited until I had looked everywhere else.

Update and solution.
"Well, I pulled the tank again and it was as big a PITA the second time. I replaced the hose from the tank to the hard line, although it looked fine. I blew air forward from the LP to the open FMM, and air went through, but should have been easier. Since it was such a mild day I thought I would check the fuel filter manager to see if there was a blockage there. I loosened the FMM and removed the rubber line from the hard line to the FFM and immediately saw the problem. The eight inch rubber line makes an approximate 90* turn from the hard line coming up from below to the FFM. It had a kink in it. I replaced the line and inserted a 90* fitting so it will not kink again. Problem is solved, and runs tops."

Nån som tror på nått liknande?
Vad fasen betyder förkortningarna? Lp pump efter tank? och ffm filterhuset?

SkaD
Hemmastadd

Inlägg av SkaD » ons jun 11, 2014 21:08

henke_99 skrev:Sitter en strumpa på tankarmaturen.

Blås med tryckluft i hålet där du tankar o se om det kommer rejält med soppa fram till insprutningspumpen menade han. Se till bara så det inte blir så pass tryck att du ställer till nåt...

Om dom här inte får soppa ordentligt (som när matarpumpen kass) är så brukar dom hacka ordentligt, inte bara bli orkeslösa.

Ahkej, då är jag med.
Hackar gör den inte alls. går liksom mjukt och fint men som en moped

SkaD
Hemmastadd

Inlägg av SkaD » fre jun 13, 2014 12:08

Skulle flytta på bilen igår då den stod ivägen för min brukshäck och till min häpnad så startade den på en gång och gick precis som den skulle.
Har använt den hela dagen utan problem, går helt klockrent. Det är ju bedrövligt med fel som löser sig själva. Kan en dålig pump bete sig såhär? Känns som de måste vara nå skit i soppaledning nånstans? eller luft som vandrar?

JZ
Hemmastadd

Inlägg av JZ » fre jun 13, 2014 16:25

Vet inte om detta tagits upp tidigare.
Men sådär uppförde sig min 242:a med D24 i och det visade sig vara en bränsleslang som 'separerat' på insidan så att det ibland reste sig en liten flik inuti och ströp bränslet.
Ibland gick det bra och ibland gick den bara på 1/4 effekt så att säga..

Tog ett tag att hitta :(

SkaD
Hemmastadd

Inlägg av SkaD » fre jun 13, 2014 20:30

JZ skrev:Vet inte om detta tagits upp tidigare.
Men sådär uppförde sig min 242:a med D24 i och det visade sig vara en bränsleslang som 'separerat' på insidan så att det ibland reste sig en liten flik inuti och ströp bränslet.
Ibland gick det bra och ibland gick den bara på 1/4 effekt så att säga..

Tog ett tag att hitta :(
Bra tips! det var lite i dem banorna jag själv tänkte

SkaD
Hemmastadd

Inlägg av SkaD » tis jul 01, 2014 22:06

Uppdatering.
Tanken nerplockad, inget skit i den eller liknande, alla soppaledningar ser hela och fina ut.
Matarpumpen går igång så fort bilen är igång, kopplade ur och i kabel och märkte skillnad på att den vibrerade. Kan jag utesluta oljetrycksgivaren då också?
Nån som har nått mer tips? Kan den suga isig luft nånstans som är värt att kolla?
På senaste har den gått bra varannan dag och skit varannan. :zzz:

JZ
Hemmastadd

Inlägg av JZ » ons jul 02, 2014 0:27

Har du möjlighet att tillfälligt ansluta ett par genomskinliga slangar till dieselpumpen så ser du ju ganska omgående om det kommer luftbubblor till eller från när du kör matarpumpen.

SkaD
Hemmastadd

Inlägg av SkaD » ons jul 02, 2014 15:33

JZ skrev:Har du möjlighet att tillfälligt ansluta ett par genomskinliga slangar till dieselpumpen så ser du ju ganska omgående om det kommer luftbubblor till eller från när du kör matarpumpen.
Ja det är smart! :tumbup:

SkaD
Hemmastadd

Inlägg av SkaD » tis jul 15, 2014 23:17

Hittar inget fel nånstans ..
Har beställt ny fsd, med kylplatta och förlängkabel. Får se om de gör nån skillnad, trist dock att byta grejjer på chans.

SkaD
Hemmastadd

Inlägg av SkaD » ons jul 23, 2014 21:47

Nu har fanskapet helt plötsligt börja dö. Gick bra idag en vända till tippen sen på hemvägen så dog den utan förvarning i en rondell, där blev jag ståendes tills en räddare i nöden kom och bogserade mig.
Sista biten hemma fick jag släpa in den med grävmaskinen.

Borde vara fsd eller? (Extremt varmt idag 32 grader). Motorn har varit varm/ljummen hela kvällen och även pumpen och fsd´n trotts att det var många timmar sedan den var igång.
Har läst att varma fsd=paj. Var dock lite för mycket att rodda för att få hem den och jag blockerade all trafik så jag kom inte för mig att känna på den då..

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » ons jul 23, 2014 22:05

Det borde vara fsd:n som är boven. Har du några felkoder lagrade? Har du otur så är insprutningspumpen havererad...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

SkaD
Hemmastadd

Inlägg av SkaD » ons jul 23, 2014 22:59

henke_99 skrev:Det borde vara fsd:n som är boven. Har du några felkoder lagrade? Har du otur så är insprutningspumpen havererad...
Hoppas det, beställde en fsd tidigare men inte fått hem den än, inte ett dugg sugen på att byta pumpen. Kan man kolla pumpen på nått sätt om den e dålig?

Jag får inga felkoder, provat gemvarianten och blinka fram, händer ingenting.
Provat min felkodläsare som funkar i mina andra bilar och det händer ingenting där heller tyvär så har ingen kod att gå på :|

SkaD
Hemmastadd

Inlägg av SkaD » ons jul 23, 2014 23:02

Kan tillägga att fsd är original ( och troligen aldrig bytt) sitter på pumpen och ser gammal ut.
Hu krånglig är den att komma åt och byta?
Med nya fsd´n skulle jag få med ett 9#motstånd. Vart monteras det? finns det nån input direkt på fsd´n där den ska in?
Tänkte låta den gamla sitta kvar och bara skarva kabeln till den nya och sätta i fronten, eller hur gör man?

SkaD
Hemmastadd

Inlägg av SkaD » tor jul 24, 2014 0:01

Skämde bort den tidigare i veckan med nya olja i axlar och fördelare, samt i lådan, nya filter och packningar.
Så här såg han ut då, någon som vet vad det är för diff, eller är det någon diff alls? tog kort på axelhuset. jag gissade slungdiff, men har ju egentligen ingen aning.
Bild
vxllåda
Bild
Bild
Bild

Sen lite lastning av skrot jag grävt upp på tomten.
Bild

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » tor jul 24, 2014 12:39

SkaD skrev:Skämde bort den tidigare i veckan med nya olja i axlar och fördelare, samt i lådan, nya filter och packningar.
Så här såg han ut då, någon som vet vad det är för diff, eller är det någon diff alls? tog kort på axelhuset. jag gissade slungdiff, men har ju egentligen ingen aning.
Bild
Jag är inte helt säker, men tycker det ser ut som "baksidan" av en gov-loc slungdiff.
Roterar du den ett halvvarv så ska det i så fall synas en liten slunga och en vippa:
Bild

Skriv svar