Svetsa sönder en Generator på nissan Kingcab?? AKUT

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lepsyl
Rutinerad

Re: Svetsa sönder en Generator på nissan Kingcab?? AKUT

Inlägg av Lepsyl » ons jan 01, 2014 13:53

Jag tycker detta är lite konstigt då jag alltid fått höra att man ska plocka av batterikabeln när man svetsar för att saker inte ska gå sönder men glömsk som jag är så brukar jag aldrig plocka bort den och det har aldrig hänt något för mig.

Jag jobbar även på en bilplåtverkstad och vi svetsar i bilar men det är aldrig någon som kopplar bort batteriet och det händer aldrig något?

Är du säker på att bilen slutat ladda? För om laddlampan slocknar så bör den ju ladda.
Det första testet jag gör när jag ska kolla om en bil laddar är att starta bilen och rycka ena bagteripolen och då bör bilen fortsätta gå om den laddar, laddar den inte bör den dö strax efter. Dock gäller inte det alla bilar men dom flesta.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons jan 01, 2014 17:03

Lepsyl skrev:Jag tycker detta är lite konstigt då jag alltid fått höra att man ska plocka av batterikabeln när man svetsar för att saker inte ska gå sönder men glömsk som jag är så brukar jag aldrig plocka bort den och det har aldrig hänt något för mig.
Det är väldigt sällan att det händer något, men det kan...

År också stor skillnad beroende på var man svetsar, var och hur nära man jordar, i vad man svetsar, rambil eller självbärande, och så vidare....
Det kan bli skumma stömmar när man svetsar. Heter vagabonderande strömmar.
Lepsyl skrev: Är du säker på att bilen slutat ladda?
Den är ju mätt till 11,5V med motorn igång och släckt laddlampa...

Men OK!
Att bara mäta spänningen utan att mäta eventuell ström, kolla jordförbindelserna, kolla säkringen till generatorn (har dock för mig att laddlampan är totaldöd om säkringen som styr laddningen är bränd) är inte en komplett felsökning...
Lepsyl skrev:För om laddlampan slocknar så bör den ju ladda.
Den bör, ja.
Men det betyder inte att den gör det. I många bilar används laddlampan för att ge en svag ström genom rotorn, och därigenom skapa ett magnetfält, så att generatorn kan börja ladda...
Lepsyl skrev:Det första testet jag gör när jag ska kolla om en bil laddar är att starta bilen och rycka ena bagteripolen och då bör bilen fortsätta gå om den laddar, laddar den inte bör den dö strax efter.
Absolut bästa metoden att förstöra både dioderna i generatorn såväl som radion, styrenheten till motorn och allt annan elektronik i bilen.
Ungefär lika intelligent som att kolla om ett vapen är oladdat genom att sikta på foten och trycka av....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

LUS
Rutinerad

Inlägg av LUS » ons jan 01, 2014 20:12

En ny är på väg från landet som loosat 2 ww... Ny billigare än beggad här hemma...

Lepsyl
Rutinerad

Inlägg av Lepsyl » ons jan 01, 2014 22:29

Konstigt att man får så lust att skriva på dessa forum när man får så jävla bra bemötande!

elste
Guru

Inlägg av elste » ons jan 01, 2014 23:04

ja tyvärr har ni båda rätt

ja det är ett bra sätt att testa

ja det finns en större risk att ha sönder grejer i bilen

ja det var lite idiotförklarande

låt varann hålla på på sin front så går det nog bra

om jag skulle testa en generator hadde jag bara hängt på en tångampermeter och lastat ner batteriet med nå lite större och sätt om det laddade

joones
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av joones » tor jan 02, 2014 6:46

Jag äger ingen tångamperemeter men en första koll skulle jag göra genom att slå på fläkten på max, elbakrutan och värmesistsarna. Sedan blinka med helljuset. På de felsta bilar jag ägt kan man höra variation i motorns varvtal när generatorn laddar eller när den går obelastat.

En vanlig späningsprovare ska visa runt 14volt på batteripolerna då generatorn laddar. För låg laddningspäning kan även bero på batteriet. Så om man har möjlighet bör man prova med ett annat batteri.

Det finns en bra guide på nätet om felsökning på generatorer. Jag vet att den varit uppe tidigare men jag tror inte den varit uppe i tråden.

http://www.startmotor.se/page/generator" onclick="window.open(this.href);return false;

Att lossa en batteripol ger ett omedelbart svar om generatorn laddar. Så har även jag gjort någon gång i ett obevalat ögonblick. Men idag skulle jag inte rekomendera det eftersom det mycket väl kan ge väldigt dyra och tråkiga följder.

På en Toyta Corola vi ägde tidigare missade jag att dra pluskabeln ordentligt. Jag hade ett dåligt batteri som jag plockade i och ur och laddade så jag blev slarvig med batteipolerna helt enkelt. Slarvet med den dåligt dragna kabeln kostade mig ca 2500kr eftersom det resulterade i en sönderbränd generator.

Det om generator och felsökning.

@Lepsyl
Det som jag tror att många reagerar starkt på i ditt inlägg är nog när du säger att du jobbar på en bilplåtverkstad och att ni svetsar bilar utan att lossa batteripoler.

Att man i oförstånd gör sånna saker som lekman är en sak. Men en verkstad där folk lämnar in sin bil i förtroende och dessutom säkerligen får betala en skaplig slant för jobbet ska behandla kundernas bilar med större respekt.

Vem får stå för fiolerna då det upptäcks två veckor senare att generatorn är trasig? Åtar sig verkstan den reparationskostnaden som det medför eller måste kunden betala själv? Måste kunden kunna styrka att felet uppstod då svetsjobbet utfördes för att få ersättning för reparationen?
VW TARO -95

cherokeex2
Veteran

Inlägg av cherokeex2 » tor jan 02, 2014 8:15

Hade jag lämnat iväg nån av mina bilar på svetsjobb och något senare går sönder pga att dom inte kopplade bort batteriet hade jag krävt att dom skulle byta varenda elpryl som sitter från den främre nummerskylten till den bakre, jag vet ju inte om något annat också fick sig en ***** av svetsen och kommer lägga av senare.
Det blir många tusenlappar dom hade sluppit bli av med om dom bara hade tagit sig 2sekunder med en ringnyckel....
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tor jan 02, 2014 9:05

[quote="cherokeex2"]Det blir många tusenlappar dom hade sluppit bli av med om dom bara hade tagit sig 2sekunder med en ringnyckel....[/

Ursäkta lite o t.
Man kanske chansar för att man inte har radiocoden?
Jeep tar ungefär 1.000:- för coden även om man plockat ut radion och fotat alla dekaler.
Land Rover bjuder på coden som de tar fram m hj a chassienr, om det är originalradion.

Själv har jag en Deffe med eftermonterad Clarion vars cod jag inte har.
Tyvärr åttonde ägaren på mindre än 3 år. :cry:

Har ett stort behov av att svetsa ihop delarna till ett bakaxelskydd på plats, för att få rätt passform.

Bosse bildoktorn tipsade att man kunde bygga ihop 3 st seriekopplade platta 4½-volt-batterier och genom cigarettändaruttaget med påslagen tändning strömförsörja radion då minuskabeln är avlägsnad från batteriet.

Funkar det eller är det en skröna? :roll:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » tor jan 02, 2014 9:12

Nu kanske jag missförstått hela disskusionen men varför inte kolla med en vanlig multimeter om den laddar eller inte?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

LUS
Rutinerad

Inlägg av LUS » tor jan 02, 2014 10:57

Ni kan sluta att mästra och bära er åt! Nu glömde han att ta bort polen när han svetsade ett litet hål han missat efter att svetsat upp hela flaket, missar har ni kanske med gjort och nu står han som har bilen för generatorn med. Han är glad att nån ville göra jobbet, bilen används på bondgården som till & frånbil kan man säga och ganska dumt att lägga ett par hundratusen för att komma runt på ägorna. Jag vet hur man gör när man kollar generatorn men visste inte hur Diodbryggan satt på just den generatorn! Nu köpte jag en ny från Tyskland som var på 90A istället för 60A så då funkar nog vinschar och annat bättre. Alla gör misstag någon gång och drar lärdom av det, precis som han gjort. jag har svetsat massvis med gånger typ lite snabbjobb och det har aldrig hänt nåt, nu hände det och livet går vidare!

Skriv svar