Sida 2 av 2

Re: Kyl funderingar

Postat: tis jul 01, 2014 22:48
av Lone Wolf
River fortfarande
långtids projekt

Re: Kyl funderingar

Postat: mån mar 13, 2017 19:34
av Lone Wolf
Kör vidare i gammal tråd :jump:

Någon som har några nya idéer om kylet på flaket lösningen

ni som byggt om hur grova slangar, har ni till kylvattnet *??

Re: Kyl funderingar

Postat: mån mar 13, 2017 22:51
av Lasse Suzican
Kan berätta att den nu enda svenska biltillverkaren använder 34mm aluminiumrör till kylaren...

Re: Kyl funderingar

Postat: mån mar 13, 2017 23:26
av Lone Wolf
tack för svaret lasse
då har jag något att gå på :beer:

Re: Kyl funderingar

Postat: tis mar 14, 2017 15:17
av 4x4power
Jag har kört min bil med kylaren bak utan några problem alls.
Först med Range rover v8an original vattenpump, Volvo 850kyl med elfläkt samt expansionskärl bak ca 20cm högre än kylaren.
Fram har jag monterat en avluftning/ vattenpåfyllning.

Nu kör jag min T5a med samma setup och 400hk.
Original pump.
Håller alltid mellan 85-95grader oavsett hur man kör. Väldigt sällan jag använder fläkten.
Jag får i nästan 20liter glykol i mitt system.

För att lufta så brukar jag först köra upp med fronten i en slänt och fylla framifrån med motorn igång sedan brukar jag vända och backa upp i samma slänt så bilen lutar framåt och fylla i expansionskärlet fortfarande med motorn igång, medan man fyller så ser man bubblorna komma ut.
Jag brukar ha den stående i slänten med expansionskärlet öppet tills motorn uppnått arbetstemp sedan slänga på locket igen.
Vid nått enstaka fall har jag fått upprepa proceduren.
Jag har armerad gummislang hela vägen, dyr som skam var den men har varit tät i fem år nu och ser fortfarande ny ut. Tror den är ca 45mm invändigt.

Till motorn har jag även frontmonterad intercooler med elfläkt. Jag inbillar mej att det gör skillnad med intercooler även att den inter får nån jätte luftgenomströmning. Jag skulle satsa på det!

Lycka till!