Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Gustavsson
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Inlägg
av Gustavsson » fre feb 14, 2014 7:34
OBELIX skrev:Det var så jag rekommenderade Gustavsson att göra med drivningen på sin valp 6x6 som är under byggnation. Finns liksom inget annat sätt att få plats med grejerna.
SKREV OBELIX
Helt rätt! Kanske skulle ta tag i det där bygget igen..
Men visst ser det ut som att han lyft första kardanen från FD närmare golvet och via en lagerbock där ner till sista axeln?
Och vad är det sedan för något som ligger mellan axlarna mellan kardanerna? Momentstag från 3:e till 2:a axeln?

Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
Gustavsson
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Inlägg
av Gustavsson » fre feb 14, 2014 7:37
lunden skrev:Om man tittar på bilden så är avståndet mellan axlarna ändrat också, om jag inte minns fel så satt det 18tum breda 39.5tums bogger på den.....
Det syns tydligt på första bilden i tråden att 2:a axeln är flyttad framåt om man jämför med infästningen till bladfjädringen.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
Klas_B
- Rutinerad
- Inlägg: 370
- Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
- Ort: Gävle
Inlägg
av Klas_B » fre feb 14, 2014 8:21
Boggin klättrar bättre om första axeln är framflyttad. Brukar vara så på skogsvagnar / skogsmaskiner med boggi. Lägre axeltryck... funderar lite på att göra så på en av mina.
// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på
Projekt Lillvalp