Jag gjorde ju prov med pallad bil och fann att torsendiffen "klippte till" rätt ordentligt när den greppade. Ingen form av slirning/mjukt ingrepp. Detta kan leda till torsionssvängningar som på sikt utmattar drivaxlarna.Grottulf skrev:Jag har ju inte testat torsen-diff själv, men med tanke på konstruktionen tycker jag det låter väldigt skumt att den skulle vara aggressivare än någon annan diff- broms/spärr.
Att det frestar på lite mer än en öppen diff fattar jag, men det är ju oundvikligt om man vill ha mer kraft till det hjul som snurrar tyngst...
Med t ex ARB pneumatiska axelspärrar kör man ju ner i geggamojjan eller uppför berghällarna med axlarna redan "förspända" = mycket små förutsättningar/risker för torsionssvängningar som på sikt kan vrida av drivaxlarna, eller hur?
Men jag har ju inte ännu testat min Val-Racing i praktiken.
Om 2 veckor ska det bli intressant att prova på Sandlycke.
Har några backar som jag vet kan vara besvärliga med öppna diffar, och där jag provat både med och utan slirskydd tidigare. Så jag tror mig kunna göra en utvärdering om framkomligheten blev så mycket bättre med torsen.
Nu är det ju meningen att denna bilen ska vara min DD.
Men kanske kanske kanske en torsen även hittar in i framaxeln.
Man ska aldrig säga aldrig.