Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Marcus-84
- OffroadGeek
- Inlägg: 4403
- Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
- Ort: Vittangi
Inlägg
av Marcus-84 » ons okt 17, 2007 9:20
MrHawk skrev:Jag tänker testa SoftAirgun-kulor nästa gång, många i staterna som kör med det med lyckat resultat. Man slipper ju dessutom blydamm som från luftgevärskulor eller hagel.
Softairgun kulor väger bara 0,2g per styck. Kan va nåt att tänka på...

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
RETEP
- Hemmastadd
- Inlägg: 242
- Blev medlem: fre okt 27, 2006 22:16
- Ort: BORLÄNGE
Inlägg
av RETEP » ons okt 17, 2007 15:38
Marcus-84 skrev:MrHawk skrev:Jag tänker testa SoftAirgun-kulor nästa gång, många i staterna som kör med det med lyckat resultat. Man slipper ju dessutom blydamm som från luftgevärskulor eller hagel.
Softairgun kulor väger bara 0,2g per styck. Kan va nåt att tänka på...

Hej har då aldrig haft någe obalans i mina hjul(33,or).Problemet är ju att det finns så många skitdäck ,dåliga regisar,billiga internet däck och vinda fälgar.Nej jag håller mig till märkesdäck och bra professionella gummi gubbar med riktiga maskiner,då blir det sällan fel.Skall man vara lite snål och köpa billigt så får man oftast det man betalar för.mvh.
-
Marcus
- OffroadGeek
- Inlägg: 4857
- Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
- Ort: Borås
-
Kontakt:
Inlägg
av Marcus » ons okt 17, 2007 16:31
RETEP skrev:
Hej har då aldrig haft någe obalans i mina hjul(33,or).Problemet är ju att det finns så många skitdäck ,dåliga regisar,billiga internet däck och vinda fälgar.Nej jag håller mig till märkesdäck och bra professionella gummi gubbar med riktiga maskiner,då blir det sällan fel.Skall man vara lite snål och köpa billigt så får man oftast det man betalar för.mvh.
Håller med dig helt i sakfrågan! Dock när det gäller offroad däck som används till det dom är tänkta till och inte styla på väg med

så blir det lätt bitar och skador på däcken. I dessa lägen är det ypperligt att ha en balancering som självjusterar...
Jag har aldrig lyckats behålla däckhandlarens vikter kvar efter en riktigt vända i skogen/stenröset....

Dom som klämer på kanten lossar ju med en gång och dom med lim blåser man ju bort rätt snart ihop med all gegga med hetvattentvätten...

-
RogerÅ
- Avstängd
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23
Inlägg
av RogerÅ » ons okt 17, 2007 16:33
Marcus skrev:RETEP skrev:
Hej har då aldrig haft någe obalans i mina hjul(33,or).Problemet är ju att det finns så många skitdäck ,dåliga regisar,billiga internet däck och vinda fälgar.Nej jag håller mig till märkesdäck och bra professionella gummi gubbar med riktiga maskiner,då blir det sällan fel.Skall man vara lite snål och köpa billigt så får man oftast det man betalar för.mvh.
Håller med dig helt i sakfrågan! Dock när det gäller offroad däck som används till det dom är tänkta till och inte styla på väg med

så blir det lätt bitar och skador på däcken. I dessa lägen är det ypperligt att ha en balancering som självjusterar...
Jag har aldrig lyckats behålla däckhandlarens vikter kvar efter en riktigt vända i skogen/stenröset....

Dom som klämer på kanten lossar ju med en gång och dom med lim blåser man ju bort rätt snart ihop med all gegga med hetvattentvätten...

håller till fullo med marcus där

-
mattebigge
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
-
Kontakt:
Inlägg
av mattebigge » ons okt 17, 2007 16:53
RETEP skrev:Marcus-84 skrev:MrHawk skrev:Jag tänker testa SoftAirgun-kulor nästa gång, många i staterna som kör med det med lyckat resultat. Man slipper ju dessutom blydamm som från luftgevärskulor eller hagel.
Softairgun kulor väger bara 0,2g per styck. Kan va nåt att tänka på...

Hej har då aldrig haft någe obalans i mina hjul(33,or).Problemet är ju att det finns så många skitdäck ,dåliga regisar,billiga internet däck och vinda fälgar.Nej jag håller mig till märkesdäck och bra professionella gummi gubbar med riktiga maskiner,då blir det sällan fel.Skall man vara lite snål och köpa billigt så får man oftast det man betalar för.mvh.
även skitdäck snedslitna och dåliga regisar blir ju ok efter att man balanserar dom..
Menar du att du aldrig haft obalans i däcken fast dom inte är balanserade eller vad..
ALLA däck blir ju ok om man balanserar dom, utom dom med vinda fälgar, men då är det ju inte däckets fel

Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
-
RETEP
- Hemmastadd
- Inlägg: 242
- Blev medlem: fre okt 27, 2006 22:16
- Ort: BORLÄNGE
Inlägg
av RETEP » ons okt 17, 2007 18:18
Marcus skrev:RETEP skrev:
Hej har då aldrig haft någe obalans i mina hjul(33,or).Problemet är ju att det finns så många skitdäck ,dåliga regisar,billiga internet däck och vinda fälgar.Nej jag håller mig till märkesdäck och bra professionella gummi gubbar med riktiga maskiner,då blir det sällan fel.Skall man vara lite snål och köpa billigt så får man oftast det man betalar för.mvh.
Håller med dig helt i sakfrågan! Dock när det gäller offroad däck som används till det dom är tänkta till och inte styla på väg med

så blir det lätt bitar och skador på däcken. I dessa lägen är det ypperligt att ha en balancering som självjusterar...
Jag har aldrig lyckats behålla däckhandlarens vikter kvar efter en riktigt vända i skogen/stenröset....

Dom som klämer på kanten lossar ju med en gång och dom med lim blåser man ju bort rätt snart ihop med all gegga med hetvattentvätten...

Jadå du har rätt när det handlar om tuffare körnig så blir det väl lite svårt att hitta balansen.Det är väl en annan som lite stollig som bara sitter och åker efter vägen.

men det blir kanske ändring på det nu när jag beställt höjningssats och större hjul

-
bureå
- Rutinerad
- Inlägg: 454
- Blev medlem: tis jun 27, 2006 23:22
Inlägg
av bureå » ons okt 17, 2007 18:43
Jag förstår inte riktigt hur det funkar. Antag att däcket är ovalt, eller äggformat- Då skulle vikterna lägga sej där centrifugalkraften är som högst. längst ut i däcket.
Jag tycker det skulle ge upphov till ännu större obalans. Varför blir det inte så?
Är det mn hjärna som inte riktigt är med nu?
-
RogerÅ
- Avstängd
- Inlägg: 5625
- Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23
Inlägg
av RogerÅ » ons okt 17, 2007 20:29
bureå skrev:Jag förstår inte riktigt hur det funkar. Antag att däcket är ovalt, eller äggformat- Då skulle vikterna lägga sej där centrifugalkraften är som högst. längst ut i däcket.
Jag tycker det skulle ge upphov till ännu större obalans. Varför blir det inte så?
Är det mn hjärna som inte riktigt är med nu?
ja säg det vi får nog vara nöjda med att det funkar extremt bra i alla fall
köp in det & sälj med dina däck

-
Frenzy
- Nybörjare
- Inlägg: 1
- Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:22
Inlägg
av Frenzy » tor okt 25, 2007 21:36
Håller med Bureå där. Det borde ju bli mer obalans!!!!
Men det kallas ju också för "magisk sand".
Hälla i blyhagel däremot måste ju vara rena vansinnet.....
Är det ingen som vet hur det funkar? Jag grubblar ihjäl mig snart.

-
bureå
- Rutinerad
- Inlägg: 454
- Blev medlem: tis jun 27, 2006 23:22
Inlägg
av bureå » tor nov 29, 2007 10:26
Frenzy skrev:Håller med Bureå där. Det borde ju bli mer obalans!!!!
Men det kallas ju också för "magisk sand".
Hälla i blyhagel däremot måste ju vara rena vansinnet.....
Är det ingen som vet hur det funkar? Jag grubblar ihjäl mig snart.

Fortfarande ingen som kan ge en

på tricket med "magisk sand"?
-
AtEase
- Moderator
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
- Ort: Lysekil
-
Kontakt:
Inlägg
av AtEase » tor nov 29, 2007 12:42
Det kanske är vibrationerna i ett obalanserat däck som får kulorna/sanden att röra på sig i däcket? Det skulle ju isåfall förklara att det justerar sig självt, när däcket är bra balanserat upphör vibrationen och kulorna/sanden ligger där den ligger.
Det är den enda förklaringen jag kan komma på såhär på rak arm, men det borde ju finnas nån nånstans som
vet.
Edit: Det visade sig att jag hade rätt i min gissning
Saxat från
http://www.counteractbalancing.com/faq.htm :
"Can you balance a tire with Counteract on a tire balancer?
No. The Counteract Balancing Beads will only move to the balanced position through inertia which is generated by the out of balance condition and the up and down motion of the vehicle suspension while counteracting the out of balance condition."
En inställd spelning är också en spelning.
-
jonko
- Forumräv
- Inlägg: 571
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
- Ort: Uppsala/Åland
Inlägg
av jonko » tor nov 29, 2007 15:15
Skita bra att denna tråd kom upp, jag har länge undrat vad "sanden" hett...
ps, det går bra med 4,5mm luftgevärskulor i stål oxo, de e bara det att det låter jätte latjo när man kör lagom lånsamt

/jonko med H4:an
-
mattebigge
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
-
Kontakt:
Inlägg
av mattebigge » tor nov 29, 2007 15:23
om man lägger i tex stålkulor eller nåt annat hårt mtrl , då borde man teoretiskt sett få ett visst slitage på insidan av däcket, eller hur??
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
-
AtEase
- Moderator
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
- Ort: Lysekil
-
Kontakt:
Inlägg
av AtEase » tor nov 29, 2007 15:25
Counteracting balancing beads är små teflonöverdragna stålkulor, har läst på lite nu under dagen och jag har inte läst nåt om att det skulle ge slitage på insidan däcket. Kulorna ligger ju still när de väl hittat balansen i däcket, så jag tror inte det sliter nåt.
En inställd spelning är också en spelning.
-
Tazz
- Rutinerad
- Inlägg: 396
- Blev medlem: lör jun 17, 2006 19:10
- Ort: sjöbo sverige
-
Kontakt:
Inlägg
av Tazz » tor nov 29, 2007 17:55
Har avännt sanden nu i ca 1 år men problemen jag haft är : släppa luft = läckande ventil till 70% och skulle man råka kränga av däcket i skogen tja då måste man till gummi nissen och få ny sand igen = extra utgift
så numerra kör jag med klister vikter i stället dom siter ju ganska bra med super lim

VA sa jag något ?
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis