Sida 2 av 2

Re: Råd om expeditionsbil

Postat: fre feb 06, 2015 20:02
av Danne
Det är helt klart bättre än en bil med endast full time men jag föredrar när man kan välja bägge, alltså att den har en mittdiff som underlättar svängande när man kör normalkörning men som går att låsa 50/50. Tex. Pajero gen två har den lådan.

Re: Råd om expeditionsbil

Postat: fre feb 06, 2015 22:41
av farcry
Se denna gosse! och du vet vad du ska åka med!!!

https://www.youtube.com/watch?v=zLe53n7PB7Y" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Råd om expeditionsbil

Postat: fre feb 06, 2015 23:01
av farcry
https://www.youtube.com/watch?v=9qp05xSw2ls" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Råd om expeditionsbil

Postat: lör feb 07, 2015 9:13
av Wältmeister
Mjaa, en Defender skulle jag nog inte välja i första hand p g a följderna vid en ev olycka om bilen, som har mycket hög tyngdpunkt original och ännu högre med taklast, skulle wälta.
Har sett flera bilder på wälta/rullade Deffar. Ingen trevlig syn.
Om man prompt vill åka Land Rover så skulle jag i stället välja en Disco 1 - eller kanske Disco 2.
För den som framhärdar med Deffe rekommenderar jag i s f a förse den med utvändig bur + invändig "hockeymål".

Re: Råd om expeditionsbil

Postat: lör feb 07, 2015 17:07
av Niklas.L
Då lät inte Pajeron som något riktigt alternativ heller. Defendern är en fin bil, men i mina ögon betalar du ofta för mer än du får gällande utrustning och komfort.

Re: Råd om expeditionsbil

Postat: lör feb 07, 2015 17:56
av Danne
Varför gick Pajeron bort?

Re: Råd om expeditionsbil

Postat: sön feb 08, 2015 14:35
av Niklas.L
Danne skrev:Pajero sport har den enklaste modell av drivlina, samma som min L200:a och första generationens Pajero dvs så har den inte någon mittdiff som Pajero Mk2 och nyare L200 har, den har helt enkelt 2wd Hög, 4wd hög och 4wd låg att välja på.

2.5:an är mycket slö och blir inte bättre om man slänger på större däck.
Den är inte särskilt trimvänlig då den redan är ganska uppskrämd från fabrik och rasar lätt om man trimmar mer.

Finns inte med diffspärr heller vad jag vet utan bara med LSD och vet inte hur vanligt det är heller.
Lät inte som något att satsa på enligt vad du skrev och en fullstor Pajero känns lite stor och klumpig. Sedan vill jag gärna ha manuell låda också vilket inte verkar finnas till den större Pajeron.

Re: Råd om expeditionsbil

Postat: sön feb 08, 2015 16:54
av Danne
En Pajero sport och en pajero wagon har samma storlek om man kollar regbevisen.
Dessutom så finns wagon med 2.8:an som har lite mer pulver.
Annars kan man ju leta reda på en Shogun som är en två dörrars.

Fast att hitta en manuell är lite klurigt men dom finns både på Sport och Wagon modellerna.

Re: Råd om expeditionsbil

Postat: mån feb 09, 2015 18:48
av Niklas.L
Ska inte utesluta Pajeron helt. Kommer det upp en fin bil till salu skall jag givetvis testa och se om det är något för mig. Fast just nu stämmer inte magkänslan.

Re: Råd om expeditionsbil

Postat: fre mar 06, 2015 21:48
av Engholm
Galloper då kanske?
Licensbyggd gen 1 Pajero enkel och robust, rätt låga priser.
Oftast med manuell låda.

Jag har ingen koll på hur de är men har varit frestad av och till av dem men vart en cherokee bensinare för min del, till stor del för de låga priserna på delar och utrustning.

Annars så tror jag på Disco 1 (om man kan hitta en fräsch 98 idag) eller HJ60 Land Cruiser.