Sida 2 av 3

Re: Mpowers LJ70

Postat: lör jul 25, 2015 22:19
av Mpower520
Här är bild på regulatorn iaf plus en på bilen.

Bild

Bild

Re: Mpowers LJ70

Postat: sön jul 26, 2015 16:08
av Mpower520
Vart får jag tag på en ny regulator som passar? Euro4x4 ska ha 85 euro, millner offroad har bara med runt stift och reservdelar24 har varken någon hemma eller setup skriven..

Min heter new era avr 598 och under det står 357! Google är inte till nån hjälp för mig.

Hitta 2 på ebay men dom har avr 551 och 578 va de nu betyder för skillnad vet ja inte men de ser iaf lika ut utvändigt

Re: Mpowers LJ70

Postat: sön jul 26, 2015 16:18
av Mathias T
Misständer den på tomgång och ryker blåaktigt samt luktar sur gammal diesel så är nog pumptimingen lite sen,2liter milen bör verkligen inte en sådan dra för det gör knappt min 5ton fordhusbil med 7,3 diesel v8a.
Ventiljustering kan vara bra att kolla också

Re: Mpowers LJ70

Postat: sön jul 26, 2015 16:56
av Runekebab
här kanske http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... 0&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=27 ... 0&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan det va nått?

Re: Mpowers LJ70

Postat: sön jul 26, 2015 17:12
av Mpower520
Runekebab skrev:här kanske http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... 0&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=27 ... 0&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan det va nått?
Den första har ja sett, men vad är det som skiljer då denna hette 551 å min heter 598??

Beställde från skruvat nyss iaf, skulle de inte funka lämnar ja tillbaka den, för enligt spec så var land cruiser med iaf.. Bara hoppas på att stifthuvudet är likadant.. Just sånna elmojänger har ja inte en susning om vad som skiljer på

Re: Mpowers LJ70

Postat: sön jul 26, 2015 20:17
av Mpower520
Mathias T skrev:Misständer den på tomgång och ryker blåaktigt samt luktar sur gammal diesel så är nog pumptimingen lite sen,2liter milen bör verkligen inte en sådan dra för det gör knappt min 5ton fordhusbil med 7,3 diesel v8a.
Ventiljustering kan vara bra att kolla också

Nä misständer gör den inte men missar på en cyl vid uppstart (kall motor) och ryker till endast då.. Nu har ja inte kollat mer då laddningen börja krångla ist men oljan va riktigt dålig, rent vatten i motorn, luftfiltret va i stort sett bomtätt och även skitigt i rör till insug,

Så nu ska det väl va bättre kanske, återkommer med det när regulatorn är på plats

Re: Mpowers LJ70

Postat: sön jul 26, 2015 21:10
av Mathias T
Då har du nog bara ett kasst glödstift,fast två liter milen ska den inte kunna dra :wink:

Re: Mpowers LJ70

Postat: mån aug 10, 2015 20:57
av Mpower520
Hämtade ut regulatorn idag och kunde konstatera att stiftkopplingen är fel.. (den till höger) Så fick klippa och använda skarvhylsor då de var nästan identiska invändigt, första starten ville den inte ladda samt att de knäppte i glödreläet med jämnt mellanrum, stängde av å ryckte lite i olika kablar och relä, prova starta igen å vipps va de laddade bra :tumbup:


Bild

Bild

Re: Mpowers LJ70

Postat: ons aug 12, 2015 20:19
av Mpower520
Gjorde en sväng upp till vedskjulet för och testa vinschen, så drog ner en björkstam utan bekymmer med lite varv på bilen, andra stammen drog jag på tomgång med vinchen ( stammen väger kanske 100kg) och laddlampan tändes.. Jaha suck tillbaka på ruta ett tänkte ja, stängde av och på bilen igen med samma symtom fast med knäppande i glödreläet med kanske 5 sek intervaller, ryckte lite i kontakten som är kopplad till generator å vipps funkade det igen, satte på mätinstrumentet och det visade 15,1 volt på generatorn vid tomgång :shock:

Vad kan va fel tro?

Samt att ja såg nästa fel på dreten, främre utgående packning läcker vid f-lådan.. Inga små mängder heller verka det som, bukplåten täcker allt så såg det nu när den var framåtlutad..

Suck suck och åter SUCK

Re: Mpowers LJ70

Postat: tor aug 13, 2015 13:12
av Mpower520
Ingen som vet vad det kan bero på? Eller är det ingen som läser tråden helt enkelt :?

Re: Mpowers LJ70

Postat: tor aug 13, 2015 14:23
av frank
Självklart så läser folk tråden, tyvärr har jag ingen bra teori om vad som kan va fel...

Men jag har hittat min gamla regulator, så hojta till om du behöver den, har även 3-4st orginal generatorer om du behöver.

Re: Mpowers LJ70

Postat: tor aug 13, 2015 15:19
av Mpower520
De ja vet är ju iaf att regulatorn är för 88 års modell å upp till 9- nånstans men skulle inte tycka den ska ladda mer än 14,4 för det, med den gamla regulatorn var ja nätt å jämt uppe på 13,3 på högre varv.. La märke till också att det sitter ett extra motstånd eller va de nu kan va ihoplött intill det som bara fanns på den gamla regulatorn.. Men om ja fattat det rätt så är det bara för bättre/längre hållbarhet..

Va skadligt är det och åka med så mycke laddning tro, batterierna är ju nya också,

Ok alltid bra å veta vart det finns grejer :tumbup: .. ska iaf beställa ny packning till f-lådan först och främst innan nåt annat..

Re: Mpowers LJ70

Postat: tor aug 13, 2015 17:35
av Runekebab
Läser gör nog folk, men vad det skulle kunna va för fel :think: inte en susning tyvärr :(

Re: Mpowers LJ70

Postat: tor aug 13, 2015 18:13
av sleeper_86
Den har ingen separat kabel från batteriets +pol till regulatorn? Kan isf vara dålig kontakt på den så höjer den laddspänningen på generatorn för att den tror att polspänningen över batterierna är låg.

Re: Mpowers LJ70

Postat: tor aug 13, 2015 21:28
av Mpower520
sleeper_86 skrev:Den har ingen separat kabel från batteriets +pol till regulatorn? Kan isf vara dålig kontakt på den så höjer den laddspänningen på generatorn för att den tror att polspänningen över batterierna är låg.

Inte va ja kunnat se hittills, alla kablar går in i höljen så får väl bli att börja klippa upp, starta den förut en sväng utan laddning igen, vickade på kabelstycket som går till generatorn igen å vips så slockna laddlampan, satte på voltmätarn som visa 14,4v gasade till lite å vipps så vart det 15,2 å där blev det kvar.. Hitta kabelbrott å enkla felsökningar går an men sånt här ä bara ett helvete tycker ja.. Andra frågan är ju varför det knäpper i glödreläet när den inte laddar, dessutom är en kabel kopplad direkt från generator till batteri om det spelar roll

Bild på glödreläet

Bild