Patrol vs jeep vs defender???

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

klirre
Beroende
Kontakt:

Re: Patrol vs jeep vs defender???

Inlägg av klirre » mån aug 17, 2015 18:50

Det jag tror messner vill säga är att du ska satsa på en patrol :poke: :mrgreen:

MVH//Klirre
If in doubt, Flat out!

messner
Hemmastadd

Inlägg av messner » mån aug 17, 2015 19:15

Som expeditions bil är nog en patrol mycket bättre, större och kan lasta mer.

Är det någon som vet om man kan sova 2 adulta i en y61 Patrol när man fäller sättena. Man kan ju inte det i en landcruier 70 serie eller en defender 110. Jag skulle tro det, men hittar inga data på det.

Är kanske jag men jag gillar det, här själv en morgon :jump:

Kort film från Skåneland https://www.youtube.com/watch?v=EMzKHG_3JcU" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » mån aug 17, 2015 19:30

Om man(jag), som vanligt :rodnar: , spetsar till frågan och i stället söker bland Stock Car så är Defender 90 att föredra.
Den har höga smala däck(235/85-16" som endast är 10 mm lägre än 33") som standard.
Hjulhusen rymmer utan problem 33":or för den som vill byta till andra/grövre däck.
Den har en riktig fördelningslåda med låsbar mellandifferential (vilket Jeep saknar).
Den har elektroniska antislirbromsar på alla hjul(har nyare Wrangler också).
Den har en 6-växlad manuell låda med lägre etta(än äldre 5-växlade).
Den har bättre markfrigång.
Defender är ju en militärbil, med vad det för med sig. Wranger är ett lågbudgetalternativ för amerikanska hemmafruar och pizzabud i hemlandet. I Sverige är den oförskämt högt prissat jämfört med på hemmamarknaden och därför förmånligast för den som gör en import för eget bruk.

Tyvärr har Defender så ohemult högt andrahandsvärde.
Så ur budgetsynpunkt är Jeep bästa valet om ekonomin bestämmer.

Fakta/sanning är att ingen bil blir trevlig när den höjs p g a a framhjuls- och kardanvinklar ändras. Men är man, eller vill vara, fakir så........

Ur kvalitetssynpunkt är det egalt vilken av Defender eller Wrangler man väljer. Ingen av dem är några kvalitetsprodukter.

Tycker jag som ägt 15-talet olika 4x4-bilar(inkl 3 Jeepar & 2 Deffar) :lol:
Senast redigerad av Wältmeister den mån aug 17, 2015 19:49, redigerad totalt 1 gånger.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

messner
Hemmastadd

Inlägg av messner » mån aug 17, 2015 19:46

Hej

"Den har en riktig fördelningslåda med låsbar mellandifferential (vilket Jeep saknar)."

Helt sant men bör förklaras, defendern har ju permanent 4x4 vilket är ju bättre och man kan ju köra på ytor med mycket friktion som asfalt när man svänger. vid tuffare terräng så låser man mellan diffen på deffendern och skall bara då köras på slirigt underlag om man svänger

Wranglern är normalt sätt bakhjulsdriven men när man sätter den i 4x4 så blir det en stum överföring mellan främre och bakre hjulpar precis som den låsta mellandiffen på Defendern och man får bättre terräng framkomlighet men skall köras så på slirigt underlag.

Så terrängmässigt blir det lika bra med stum överföring som låst mellandiff.

Dock har Rubicon både främre och bakre diffspärrar samt bättre hjulflex som Defendern saknar. Defendern har dock något bättre markfrigång, på något vis, fastän ungefär samma höjd på däcken. Defendern har bättre frigångsvinklar.

Wranglern är lite mer sportbil och Defendern lite mer traktor

messner
Hemmastadd

Inlägg av messner » mån aug 17, 2015 19:49

Om man nu pratar nya fordon så passar en Wrangler bättre till vanlig vardags bil då den är så mycket mera modern med tex krockkuddar, automatlåda. Så har man en Volvo V70 säljer man den snabbt som ögat och har bara en Wrangler som man gullar med :mrgreen: dvs man behöver inte ha två fordon

messner
Hemmastadd

Inlägg av messner » mån aug 17, 2015 20:04

Som jag visade innan och det man läser skall man ta med en nypa salt men Wranglern vann här över Defendern i terräng i två tester.

Den äldre Rubicon

http://www.chryslergroup.co.za/jeep/int ... egends.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Inte ens en Rubicon, utan enklare Sahara eller sport utan diffspärrar, urkopplingsbar hämningskrängare samt inte så låg kryplåda som rubicon

http://www.leisurewheels.co.za/shootout ... s-g-class/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » mån aug 17, 2015 20:10

messner skrev:Hej

"Den har en riktig fördelningslåda med låsbar mellandifferential (vilket Jeep saknar)."

Helt sant men bör förklaras, defendern har ju permanent 4x4 vilket är ju bättre och man kan ju köra på ytor med mycket friktion som asfalt när man svänger. vid tuffare terräng så låser man mellan diffen på deffendern och skall bara då köras på slirigt underlag om man svänger
Inte sant. Då man behöver svänga i tuff terräng kör man med öppen mellandiff.

Wranglern är normalt sätt bakhjulsdriven men när man sätter den i 4x4 så blir det en stum överföring mellan främre och bakre hjulpar precis som den låsta mellandiffen på Defendern och man får bättre terräng framkomlighet men skall köras så på slirigt underlag. Men då man behöver svänga är det en stor nackdel med stumt mellan axlarna.

Så terrängmässigt blir det lika bra med stum överföring som låst mellandiff.
Om man bara kör rakt fram, ja. Med de flesta spår i skogen svänger. Att vintertid köra en bil med stumt mellan axlarna och mellan axlarnas hjul när det svänger, det kräver in man - eller tid.

Dock har Rubicon både främre och bakre diffspärrar samt bättre hjulflex som Defendern saknar. Defendern har dock något bättre markfrigång, på något vis, fastän ungefär samma höjd på däcken. Defendern har bättre frigångsvinklar.
Defenders "electroniska diffspärrar" är väl så effektiva som stum sammankoppling av hjulen på en axel. Härutöver tillkommer att man i förväg = innan det börjar slira, måste lägga i spärrarna(har själv haft Wrangler med axelspärrar)

Wranglern är lite mer sportbil och Defendern lite mer traktor
Inte lite - Wrangler mycket mer sportbil och Defendern myyyycket traktor.
Komfortmässigt är Wranglern att föredra.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

messner
Hemmastadd

Inlägg av messner » mån aug 17, 2015 20:50

"Defenders "electroniska diffspärrar" är väl så effektiva som stum sammankoppling av hjulen på en axel. Härutöver tillkommer att man i förväg = innan det börjar slira, måste lägga i spärrarna(har själv haft Wrangler med axelspärrar)"

Hur bra de olika elektroniska diffspärrarna är beror på de olika märkena, de varierar. Ingen aning hur defenders står sig mot Wrangler i den frågan. Även Rubicon har elektroniska diffspärrar (BLD)

Dock smidigt med elektroniska diffspärrar då man inte behöver koppla in något i förväg utan det sköts automatiskt.

Dock sett många Defenders som stoppat in tex ARB diffspärrar.

De jag har sett på bla Jeep är att vid ett hinder måste man acca relativt mycket och de spinner och skapar hjulspår och hjulen låses senare och man kan flyga fram lite väl snabbt och okontrollerat när de andra hjulet fått fäste.

Inget jag direkt testat själv men vad jag läst och sett så är det mycket säkrare i vissa lägen att köra med mekaniska diffspärrar då man kör lugnt och sansat över ett hinder utan att "flyga" över ev okontrollerat och där fordonet kan få skada.

Jag visar två filmer här som visar det jag menar

Från ARB, dock reklam

https://www.youtube.com/watch?v=C2wkW05Pc6c" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=YNFacsKnswM" onclick="window.open(this.href);return false;

messner
Hemmastadd

Inlägg av messner » mån aug 17, 2015 21:01

Denna film är intressant men den ju inte vetenskaplig på någotvis och det är många variabler och olika förare, men visar rubicon som mekaniska diffspärrar tar sig lätt upp medan Sahara som har elektroniska diffspärrar har problem.

De kommer i denna ordningen, så Rubicon har mekaniska diffspärrar och Sahara saknar det.

Så de två första är rubicon sedan kommer det 3 Sahara och den sista har airlockers. Så det är rätt imponerande att den första Rubicon som inte är modifierad, dvs direkt från handlaren klarar sig så bra med mekaniska diffspärrar. De som har elektroniska diffspärrar, dvs Sahara får en del skador

JK Unlimited Rubicon Auto - stock
JK Unlimited Rubicon Auto - 3" Zone Lift w/ BFG MT 285/70
JK Unlimited Sahara CRD Manual - 3" Old Man Emu HD Lift w/ BFG AT 285/70
JK Sahara Auto - 3" Old Man Emu HD Lift w/ BFG AT 285/70
JK Unlimited Sahara Hemi 6.4L Auto - 4" Lift w/ BFG MT 35/12.50, Air Lockers

Film här

https://www.youtube.com/watch?v=RO4DXXYBoGY" onclick="window.open(this.href);return false;

zurfer
Forumräv

Inlägg av zurfer » mån aug 17, 2015 21:21

messner skrev:Som expeditions bil är nog en patrol mycket bättre, större och kan lasta mer.

Är det någon som vet om man kan sova 2 adulta i en y61 Patrol när man fäller sättena. Man kan ju inte det i en landcruier 70 serie eller en defender 110. Jag skulle tro det, men hittar inga data på det.

Kort film från Skåneland https://www.youtube.com/watch?v=EMzKHG_3JcU" onclick="window.open(this.href);return false;

viewtopic.php?f=15&t=38787&start=105#p419462

visst kan man sova i en patrull:) iaf om man är 180. :)

messner
Hemmastadd

Inlägg av messner » mån aug 17, 2015 21:26

Som ni ser på filmen så är den röda wranglern Sahara nr 4 en 2 dörrars som då har en kortare hjulbas än 4 dörrars unlimited Wrangler och kommer då normalt ha det svårare att ta sig upp pga av den kortare hjulbasen. Nu var det ju så också att den saknade mekaniska diffspärrar och fick skador på frontaxeln enligt info texten under filmen.

Men normalt är ju ett kortare fordon bättre i terräng, bättre frigångsvinkel etc men ofta inte bättre på branta slutningar

messner
Hemmastadd

Inlägg av messner » mån aug 17, 2015 21:30

zurfer skrev:
messner skrev:Som expeditions bil är nog en patrol mycket bättre, större och kan lasta mer.

viewtopic.php?f=15&t=38787&start=105#p419462

visst kan man sova i en patrull:) iaf om man är 180. :)
Coolt och vad bra, men går det på golvet när baksättet är i, dvs utan sov plattformen? Dvs utan modifieringar

Vad är det för årsmodel och har du kunnat köpa den i Sverige? nog Tyskland?

zurfer
Forumräv

Inlägg av zurfer » mån aug 17, 2015 21:34

golvet är inte plant om det är de du menar. o jag tror inte att man kan fälla baksätet på nått sett så du får till det. (slängde ut det så fort jag fick hem bilen)

det är en 99 så den är helsvensk ;) (köpt beg.)

messner
Hemmastadd

Inlägg av messner » mån aug 17, 2015 21:41

zurfer skrev:golvet är inte plant om det är de du menar. o jag tror inte att man kan fälla baksätet på nått sett så du får till det. (slängde ut det så fort jag fick hem bilen)

det är en 99 så den är helsvensk ;) (köpt beg.)
Tack

Fin bil och intressant tråd. Synd att de to bort dena Y61 patrol från svenska och europeiska marknaden

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » mån aug 17, 2015 21:44

messner skrev:Hej

Vad jag känner till så är det bara Jeep Wrangler rubicon som har urkopplingsbara krängningshämmare vilket ökar fjädringsvägen avsevärt och då lättare att däcket har kontakt med marken och inte snurrar i luften samt att fordonet blir mer plant, dvs lutar inte så mycket och detta är ju bra i terräng

Orginal här

Bild
Patrol y61 har diffspärr bak också urkopplingsbar krängningshemmare å kostar inte en förmögenhet som en jeep liknande denna
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar