MVH//Klirre
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Inte lite - Wrangler mycket mer sportbil och Defendern myyyycket traktor.messner skrev:Hej
"Den har en riktig fördelningslåda med låsbar mellandifferential (vilket Jeep saknar)."
Helt sant men bör förklaras, defendern har ju permanent 4x4 vilket är ju bättre och man kan ju köra på ytor med mycket friktion som asfalt när man svänger. vid tuffare terräng så låser man mellan diffen på deffendern och skall bara då köras på slirigt underlag om man svänger
Inte sant. Då man behöver svänga i tuff terräng kör man med öppen mellandiff.
Wranglern är normalt sätt bakhjulsdriven men när man sätter den i 4x4 så blir det en stum överföring mellan främre och bakre hjulpar precis som den låsta mellandiffen på Defendern och man får bättre terräng framkomlighet men skall köras så på slirigt underlag. Men då man behöver svänga är det en stor nackdel med stumt mellan axlarna.
Så terrängmässigt blir det lika bra med stum överföring som låst mellandiff.
Om man bara kör rakt fram, ja. Med de flesta spår i skogen svänger. Att vintertid köra en bil med stumt mellan axlarna och mellan axlarnas hjul när det svänger, det kräver in man - eller tid.
Dock har Rubicon både främre och bakre diffspärrar samt bättre hjulflex som Defendern saknar. Defendern har dock något bättre markfrigång, på något vis, fastän ungefär samma höjd på däcken. Defendern har bättre frigångsvinklar.
Defenders "electroniska diffspärrar" är väl så effektiva som stum sammankoppling av hjulen på en axel. Härutöver tillkommer att man i förväg = innan det börjar slira, måste lägga i spärrarna(har själv haft Wrangler med axelspärrar)
Wranglern är lite mer sportbil och Defendern lite mer traktor
messner skrev:Som expeditions bil är nog en patrol mycket bättre, större och kan lasta mer.
Är det någon som vet om man kan sova 2 adulta i en y61 Patrol när man fäller sättena. Man kan ju inte det i en landcruier 70 serie eller en defender 110. Jag skulle tro det, men hittar inga data på det.
Är kanske jag men jag gillar det, här själv en morgon![]()
Kort film från Skåneland https://www.youtube.com/watch?v=EMzKHG_3JcU" onclick="window.open(this.href);return false;
Coolt och vad bra, men går det på golvet när baksättet är i, dvs utan sov plattformen? Dvs utan modifieringarzurfer skrev:messner skrev:Som expeditions bil är nog en patrol mycket bättre, större och kan lasta mer.
Är det någon som vet om man kan sova 2 adulta i en y61 Patrol när man fäller sättena. Man kan ju inte det i en landcruier 70 serie eller en defender 110. Jag skulle tro det, men hittar inga data på det.
Är kanske jag men jag gillar det, här själv en morgon![]()
Kort film från Skåneland https://www.youtube.com/watch?v=EMzKHG_3JcU" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=15&t=38787&start=105#p419462
visst kan man sova i en patrull:) iaf om man är 180.
Tackzurfer skrev:golvet är inte plant om det är de du menar. o jag tror inte att man kan fälla baksätet på nått sett så du får till det. (slängde ut det så fort jag fick hem bilen)
det är en 99 så den är helsvensk(köpt beg.)
Patrol y61 har diffspärr bak också urkopplingsbar krängningshemmare å kostar inte en förmögenhet som en jeep liknande dennamessner skrev:Hej
Vad jag känner till så är det bara Jeep Wrangler rubicon som har urkopplingsbara krängningshämmare vilket ökar fjädringsvägen avsevärt och då lättare att däcket har kontakt med marken och inte snurrar i luften samt att fordonet blir mer plant, dvs lutar inte så mycket och detta är ju bra i terräng
Orginal här