Svårstartad Ford 7,3- diesel
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Svårstartad Ford 7,3- diesel
Eftersom den inte ryker nåt när du försöker starta så är det på bränslesidan du ska leta fel. Hade det varit glödningen så skulle det ryka vitt när du nöter på startmotorn.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Svårstartad Ford 7,3- diesel
Det låter som det problem vi hade, den släpper dieseln och måste pumpa upp igen. Kolla t.ex. returerna från spridarna för det var gummislangar.
Vad är det för reg-nr förresten? Den vi hade var en F250 med halvlång hytt, svart och silver och höjd, tror det var en 91'a.
Vad är det för reg-nr förresten? Den vi hade var en F250 med halvlång hytt, svart och silver och höjd, tror det var en 91'a.
Re: Svårstartad Ford 7,3- diesel
På min 7,3 90:a som tog tjuvluft monterade jag en liten elbränslepump precis efter tanken,
körde den 20-30 sek innan start, för att få bort luft i ledningarna.
Med mycket felsökande, kunde konstatera att det var en mikroskopisk spricka i membranet
inuti den mekaniska förpumpen, som gjorde att luft kom in i systemet.
Efter ytterligare en tid började den bli svår att starta igen, då hade jag fått dieselbakterier i
tanken, vilket i sin tur kom in i insprutningspumpen, och fick "metring valve" i pumpen att kärva,
så att den inte matade bränsle till spridarna.
Köpte då en fabriksrenoverad pump från USA, men detta var en husbil och det uppstod brand
i den så den fick skrotas.
Pumpen säljes billigt om någon vill ha den, ny i kartong.
körde den 20-30 sek innan start, för att få bort luft i ledningarna.
Med mycket felsökande, kunde konstatera att det var en mikroskopisk spricka i membranet
inuti den mekaniska förpumpen, som gjorde att luft kom in i systemet.
Efter ytterligare en tid började den bli svår att starta igen, då hade jag fått dieselbakterier i
tanken, vilket i sin tur kom in i insprutningspumpen, och fick "metring valve" i pumpen att kärva,
så att den inte matade bränsle till spridarna.
Köpte då en fabriksrenoverad pump från USA, men detta var en husbil och det uppstod brand
i den så den fick skrotas.
Pumpen säljes billigt om någon vill ha den, ny i kartong.
Cherokee XJ 92:a Deitroit Lockers 4,56
Whinch, Snorkel, mm mm.
Range Rover V8
Range Rover TD40
Whinch, Snorkel, mm mm.
Range Rover V8
Range Rover TD40
Re: Svårstartad Ford 7,3- diesel
Ett sätt att kolla kärvande dieselpump är att blanda i en halvliter motorolja i tanken,förändras startandet efter detta så kärvar den
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Användare
- Inlägg: 13
- Blev medlem: fre dec 11, 2015 15:06
- Ort: Österåker
Re: Svårstartad Ford 7,3- diesel
Uppdatering i vintervärmen:
Investerade i nya batterier, vilket gav betydligt bättre fart på startmotorn, men hittade dieselsöl runt slangar o spridare vid cylindern längst in på förarsidan (kan det vara nr 8?). Symptomen stämmer ju in på läckage.Det ser tätt ut på andra ställen. Misslyckas ladda upp bild på ett enkelt sätt (kopiera/klistra in),så frågar: Hur börjar man? Byta slangar, dra åt..... Något som är bra/viktigt att tänka på?
Investerade i nya batterier, vilket gav betydligt bättre fart på startmotorn, men hittade dieselsöl runt slangar o spridare vid cylindern längst in på förarsidan (kan det vara nr 8?). Symptomen stämmer ju in på läckage.Det ser tätt ut på andra ställen. Misslyckas ladda upp bild på ett enkelt sätt (kopiera/klistra in),så frågar: Hur börjar man? Byta slangar, dra åt..... Något som är bra/viktigt att tänka på?
Re: Svårstartad Ford 7,3- diesel
På din filterhållare går det en svart slang till närmaste spridaren. Det är en retur och kylning av spridarna.
Plugga slangen och utgången från filtret.
Har kört pluggat där ett år nu och det funkar perfekt.
Det ska nog från början funkat som en självavluftare men de börjar släppa in luft istället.
Return line kit hittar du på Hansen racing eller ebay.
Plugga slangen och utgången från filtret.
Har kört pluggat där ett år nu och det funkar perfekt.
Det ska nog från början funkat som en självavluftare men de börjar släppa in luft istället.
Return line kit hittar du på Hansen racing eller ebay.
Ford F250 7.3 -88
Re: Svårstartad Ford 7,3- diesel
Slangarna mellan spridarna har inget med varken lufnikng eller kylning att göra utan är bara för att returnera läckaget mellan spridarnålen och dess lopp.
På friska spridare kommer det nästan inget alls ur dom
På friska spridare kommer det nästan inget alls ur dom
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Svårstartad Ford 7,3- diesel
Men de brukar släppa in luft genom den anslutningen på filtret.
Ford F250 7.3 -88
Re: Svårstartad Ford 7,3- diesel
Ja det är helt korrektjerryb skrev:Men de brukar släppa in luft genom den anslutningen på filtret.

"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Användare
- Inlägg: 13
- Blev medlem: fre dec 11, 2015 15:06
- Ort: Österåker
Re: Svårstartad Ford 7,3- diesel
Läste först idag...har inte orkat ta tag i det p.g.a "andra" skäl... Sist jag kikade så... bytte jag en slang, som var kass. Där är fortfarande fukt/vått, liksom vid och på spridaren, så halt klart läckage av bränsle/luft där. Är det annars svårt att byta tätningar/ packningar/ dysor , eller vad det heter? Finns någon hyfsat lättbegriplig instruktion? Något spec. att tänka på? Ska absolut titta på det sistnämnda tipset när orken o lusten återvänder. Är det förresten bättre/enklare att börja med ert senaste tips
(retur/filtervarianten) Ledsen för alla nybörjarfrågor....Tack för ert engagemang!
(retur/filtervarianten) Ledsen för alla nybörjarfrågor....Tack för ert engagemang!
Re: Svårstartad Ford 7,3- diesel
har även varit med om att oljefilmen i cylindern spolades bort då vi försökte nöta igång en d24 med startgas, i början hoppade den igång på startgasen, men efter en liten stund blev den stendöd fast vi gav den startgas. i med olja i insuget och då hoppade den igång direktsleeper_86 skrev:En diesel på startgas och framförallt med glödstift kan resultera i lösa förkammare, komprimerade ringland, hål i kolvar krokiga vevstakar osv.
Den antänds inte av en gnista i rätt läge som en bensinare, utan av kompressionen, vilket blir åt h*vete för tidigt.