Sida 2 av 2
Re: Ska besikta min C-reggade pickup
Postat: ons apr 20, 2016 22:11
av cherokeex2
Säker på det med avgasröret?
På min 2500 så går det ut på höger sida orginal och dom har aldrig sagt något om det.
Bra info med lamporna då borde min 82:a klara sig eller det gäller inte om dom är eftermonterade i tex ett solskydd.
Har ju iofs en knapp till dom på den med ifall det skulle bli problem.
På den andra får dom väl fortsätta vara släckta under ca 20 min varje år eller byter jag bara glasen till vita.
Re: Ska besikta min C-reggade pickup
Postat: ons apr 20, 2016 22:22
av Klemenz
Jag körde Gröna glödare i extraljus monterade på flakbåge på min Navara -04. Frågade bes mannen om detta var okej? Han svarade då att besiktningen har inget att göra med belysning som sitter över 1.5m över marken
Han var dessutom petig med tanke på att han gav mig 2a på "4hjulsdrift saknar möjlighet att fungera" då jag inte hadde framkardanen monterad vid besiktningen.. han sa att han kunde satt reg bes på det också..

Re: Ska besikta min C-reggade pickup
Postat: tor apr 21, 2016 16:49
av Frasse i Lammhult
Jag har besiktigat både en cheva silverado och en cheva s10 båda två lb reggade och båda med rör ut på högersidan utan dämpare på nån av bilarna och de har gått igenom, Allting hänger till 100procent på vilken besiktningsgubbe man får... Tyvärr men sån är verkligheten... Jag brukar nog ha tur

Re: Ska besikta min C-reggade pickup
Postat: tor apr 21, 2016 17:38
av sebringZ28
Mitt kommer ut på höger sida framför bakhjulet och det har aldrig varit någon diskution om det, inte när det slutade under flaket framför bakaxeln heller.
Magnus
Re: Ska besikta min C-reggade pickup
Postat: tor apr 21, 2016 20:34
av Klarrre
Man kan säga som såhär, alla är vi människor och minns regelverk olika och bedömer lite olika.
Sen skiljer reglerna mellan lätt lb som någon nämnde och en riktig C reggad lb.
Re: Ska besikta min C-reggade pickup
Postat: tor apr 21, 2016 20:51
av Mathias T
cherokeex2 skrev:Säker på det med avgasröret?
På min 2500 så går det ut på höger sida orginal och dom har aldrig sagt något om det.
Bra info med lamporna då borde min 82:a klara sig eller det gäller inte om dom är eftermonterade i tex ett solskydd.
Har ju iofs en knapp till dom på den med ifall det skulle bli problem.
På den andra får dom väl fortsätta vara släckta under ca 20 min varje år eller byter jag bara glasen till vita.
På lätt lb är det ok men tung nej!min gick igenom regbes med det åt höger och kontrolbes i sex år innan en övernitisk hittade det
Re: Ska besikta min C-reggade pickup
Postat: tor apr 21, 2016 20:54
av Mathias T
Att kapa röret under flaket är helt ok vilket jag gjorde så numera får dom klättra in under bilen för att mäta k-värdet,liten hämnd så att säga
Re: Ska besikta min C-reggade pickup
Postat: ons sep 28, 2016 0:21
av Hakansson
Klarrre skrev:Kolla upp instansat chassinummer (besiktningsmän blir väldigt glada om dem slipper kräla och leta).
Släck eventuella lampor på taket och glödljus i extraljus osv.
Däcken kollas inte för bärighet vid normal besiktning, det är polisen och regg gubbarnas jobb så kolla du har ok mönsterdjup och inga synliga skador så är du i hamn där
Reflexerna bak som sagt.
katalysator / partikelfilter behöver du inte ha på den modellen,
och beroende på motor så får den inte avgasmätas (cheva 6.2/6.5 diesel, cummins 5.9 (upp till en viss årsmodell jag inte minns i huvudet) samt ford's 7.3 v8.
Lycka till, va go och glad så blir du oftast lika bemött

Detta var intressant. Gäller det bara c-reg?
Re: Ska besikta min C-reggade pickup
Postat: ons sep 28, 2016 6:19
av sebringZ28
Vad, lampor, chassinummer, avgasrening eller däck?
Magnus
Re: Ska besikta min C-reggade pickup
Postat: ons sep 28, 2016 18:20
av Mathias T
Min 98 cummins har dom alltid röktestat utom när gubben vart för lat att krypa under bilen då systemet numera slutar under flaket pga dom inte gillade det åt höger,viss hämnd så att säga
Re: Ska besikta min C-reggade pickup
Postat: fre feb 17, 2017 22:24
av Hakansson
Hakansson skrev:Klarrre skrev:Kolla upp instansat chassinummer (besiktningsmän blir väldigt glada om dem slipper kräla och leta).
Släck eventuella lampor på taket och glödljus i extraljus osv.
Däcken kollas inte för bärighet vid normal besiktning, det är polisen och regg gubbarnas jobb så kolla du har ok mönsterdjup och inga synliga skador så är du i hamn där
Reflexerna bak som sagt.
katalysator / partikelfilter behöver du inte ha på den modellen,
och beroende på motor så får den inte avgasmätas (cheva 6.2/6.5 diesel, cummins 5.9 (upp till en viss årsmodell jag inte minns i huvudet) samt ford's 7.3 v8.
Lycka till, va go och glad så blir du oftast lika bemött

Detta var intressant. Gäller det bara c-reg?
sebringZ28 skrev:Vad, lampor, chassinummer, avgasrening eller däck?
Magnus
Oj jag missade det. Jag syftade på delen jag förstorade upp om avgasmätning. Har en 6.5td med problem att klara de otroligt lågt ställda kraven.
Re: Ska besikta min C-reggade pickup
Postat: lör feb 18, 2017 23:00
av Klarrre
Ska kolla lite mer exakt vad som står i handboken om just 6.5an på måndag och hoppas jag kommer ihåg det.
Men de flesta äldre usa truck motorer som bränner olja är undantagna kravet på mätning med partikelmätare på grund av dess konstruktion (saknar mekanism för avreglering av varvtal och risk för motorskada vid övervarv)
Och nej, det gäller inte någon speciell Regg klass av fordon utan går enbart på vilken maskin som sitter under huven

Re: Ska besikta min C-reggade pickup
Postat: sön feb 19, 2017 10:13
av Mathias T
Nja nog finns det varvregulator i usa spisarna,gissningsvis har väl bilprovningen lyckats döda lite för många av dessa motorerna fast dom usa dieslar jag haft har dom minsann varvat och röktestat.
Tror iofs husbilens ford 7,3 idi fick vara i fred för detta förra året
Re: Ska besikta min C-reggade pickup
Postat: mån feb 20, 2017 15:58
av Klarrre
Alternativ kontrollmetod miljömätning dieselfordon.
Cheva (alla gm ink Pontiac, gmc etc)
:Alla till och med 1995 års modell
Ford tristar och USA: Alla 7.3L
Dodge 5.9 cummins fanns med förut men har tagits bort från listan. Varför vet jag ej.
Dubbelkollade på jobbet idag.