Allt som handlar om JEEP här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Olof
- Beroende
Mattias77 skrev:Ska beställa ptylarna på 4wd.com men hittar ingen dropad pitmanarm där.
Var hittar man en sådan?
Kan man sänka ramfästet till panhardstaget?
Jag har för mig att Wranglern har en rätt rak original styrarm. Vill man ha en droppad, så plockar man en från XJ / ZJ. (Cherokee / Grand Cherokee). Den droppar nånstans 50-70mm. Passa på att köpa hela snäckan, såna är bra att ha i reserv

Beyond bolt-on. Beyond recond.
-
Sdkfz251
- Guru
Skummade bara igenom alla bra inlägg men såg inte någon som svarat på "kardanfrågan".... När jag höjde min gamla YJ så var det ok med en sänkning av balken till fördelningslådan för att kompensera höjningen... jag höjde dock bara 2.5" och jag tror att du kanske behöver en "slip yoke eliminator" om du traskar över 3" på fjäderhöjning.
Jag hade 33" Thornbirds på min bil (numer såld men till min glädje åter till salu på blocket för 65 papp...det är den i Blekinge) och det tog i lite vid flex, men det fixar man med body lift. 33" & 3" borde vara ok men för att vara på den säkra sidan så är ju en bodylift helt ok.
Edit: Såg att JBT hade svarat på "kardanfrågan"... sök och du skola finna Sdkfz....

Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
Tobbe
- Rutinerad
Fanns ett svar om kardan, inte det exakt det han frågade om då det inte är längden på kardanen som är problemet utan vinklarna för knutkorsen.
Det är därför man köper SYE kitet och en CV kardan, dubbelknuten klarar av mer vinkel och för att få dit den så måste man bygga om fördelningslådan.
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261
-
Sdkfz251
- Guru
Tobbe skrev:Fanns ett svar om kardan, inte det exakt det han frågade om då det inte är längden på kardanen som är problemet utan vinklarna för knutkorsen.
Det är därför man köper SYE kitet och en CV kardan, dubbelknuten klarar av mer vinkel och för att få dit den så måste man bygga om fördelningslådan.
Japp så rätt så! Såg föresten en YJ på blocket som var till salu. Han hade rasat bakkardanen, dvs den hade dragits ut ur splines. Bilen hade 3" höjning och vad jag såg så hade bilen varesig sänkt fördelningslådebalk eller Slip Yoke... Så det är på sin plats att tänka till lite när man höjer sin bil. Jag provade att köra (var tvungen att flytta bilen) när jag höjt men inte sänkt balken... det lät lite mysko men det fixade sig med en sänkning av balken, sen klarade YJ:n Ränneslätt med glans.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.