Postat: lör mar 29, 2008 11:19
Skulle kunna tänka mig att hardtop:en kanske kan ta in vatten i skarvarna om den är mycket av- och påmonterad. Detta gäller förstås alla öppna bilar, inget speciellt Pajero-problem.
Den öppna Pajero:n är ju rolig eftersom den är så ovanlig i Sverige, enda anledningen att välja den bilen som i övrigt ser lite sliten ut (med bucklig framskärm?).
Bränsleförbrukningen kan variera, min 2,5TDI kan klara sig med 0,8 l/mil på långkörning och sällan över 1,0 l/mil på väg. 2,8:an är likvärdig i förbrukning, kanske något högre. Sen spelar ju däckvalet och hastigheten in väldigt mycket...
Bensinarnas faktiska förbrukning finns det säkert de (Mattebigge, kanske?) som kan svara bättre på. En kompis ´92 Pajero 3.0 12V (manuell) drog ca. 1,1 l/mil i snitt när den var ny, ganska bra för en så stor och tung bil.
Eftersom du redan bestämt dig för automat är det nog bensinarna du ska rikta in dig på, även om jag tycker att dessa bilar ska vara dieseldrivna. Kör du inte så mycket "äter" dessutom den högre vägskatten på dieseln upp vinsten med diesel, om du inte har tillgång till billig diesel såklart...
Den öppna Pajero:n är ju rolig eftersom den är så ovanlig i Sverige, enda anledningen att välja den bilen som i övrigt ser lite sliten ut (med bucklig framskärm?).
Bränsleförbrukningen kan variera, min 2,5TDI kan klara sig med 0,8 l/mil på långkörning och sällan över 1,0 l/mil på väg. 2,8:an är likvärdig i förbrukning, kanske något högre. Sen spelar ju däckvalet och hastigheten in väldigt mycket...
Bensinarnas faktiska förbrukning finns det säkert de (Mattebigge, kanske?) som kan svara bättre på. En kompis ´92 Pajero 3.0 12V (manuell) drog ca. 1,1 l/mil i snitt när den var ny, ganska bra för en så stor och tung bil.
Eftersom du redan bestämt dig för automat är det nog bensinarna du ska rikta in dig på, även om jag tycker att dessa bilar ska vara dieseldrivna. Kör du inte så mycket "äter" dessutom den högre vägskatten på dieseln upp vinsten med diesel, om du inte har tillgång till billig diesel såklart...