Postat: fre apr 11, 2008 20:47
Golf cabben jag hade förra sommaren köptes med brandskada i motorrummet,blev rätt många följdfel efter det tex kass fläktmotor,läckande värmepaket mm
allt utspritt på ganska lång tid(ett år)

Nää.. märker det...turbomicra skrev: Men bilarna är ju bara att högtryckstvätta så blir man ju av med pulvret om man behövt släcka så där förstår jag inte problemet
Skicka dom till oss, vi nekar ingen som har bra täckning på kontot...virto skrev:Fick in en scania för många år sedan på lastbilsverkstan där ägaren/chauffören hade tömt en 6kg pulversläckare inne i hytten av en oförklarlig anledning !!![]()
![]()
![]()
Behöver väl knappast säga att vi nekade det saneringsjobbet![]()
Klorider...Mathias T skrev:Golf cabben jag hade förra sommaren köptes med brandskada i motorrummet,blev rätt många följdfel efter det tex kass fläktmotor,läckande värmepaket mmallt utspritt på ganska lång tid(ett år)
Glöm inte bara att släcka med pulver.......Marcus skrev:. eller varför inte prova på ett löst kretskort du är rädd om... räcker med kanske 10 minuter... koppla i och njut av brasan...)
tydligen hade lite pulver letat sig ner i vent insuget,hela värmeelementet i alu var helt uppätetMarcus skrev:Klorider...Mathias T skrev:Golf cabben jag hade förra sommaren köptes med brandskada i motorrummet,blev rätt många följdfel efter det tex kass fläktmotor,läckande värmepaket mmallt utspritt på ganska lång tid(ett år)
Blir många luriga fel väldigt fort... visar sig oftast med tiden... som du säger kanske efter väldigt lång tid...
Det förutsätter ju att försäkringen täcker allt på bilen. Som exempel min SJ, kan jag rädda däck, stenkrypare o liknande så är helt ny el o inredning o kanske motorn inte så farligt att byta.Marcus skrev: Pratar du bil så löper du stor risk att få den skrotad för pulversanering i bil är dyrt och pilligt... så värdet på bilen avgör där... i hus så är det självklart bättre med pulver överallt och huset och grejorna kvar...
kolsyra fungerar mkt mkt fint sån kör jag i garaget för att släcka om man svetsar osvAtEase skrev:http://www.raddningsverket.se/templates ... __879.aspx
En kolsyresläckare borde funka ok i en bil eller?
AtEase skrev:http://www.raddningsverket.se/templates ... __879.aspx
En kolsyresläckare borde funka ok i en bil eller?
Kolsyra är skitbra, men man skall läsa hur man gör, pulver förlåter mycket mer... därav att det är det mest rekommenderade för amatörer.turbomicra skrev: kolsyra fungerar mkt mkt fint sån kör jag i garaget för att släcka om man svetsar osv
Slå upp klorider så förstår du varför det resonemanget haltar. Lera kan inte jämföras med klorider direkt... lera ger rost på 2-3 år, klorider inom 2 timmar i värsta fall.turbomicra skrev: jag skulle aldrig tveka att tömma min pulversläckare i bilen om den skulle slå eld i övrigt inredning kan jag byta karossen är bara att högtryckstvätta
min bil har haft en 30cm lervatten inne sen förut så jag ser det som ok att högtrycka även insidan även om man får vara lite försiktig på vissa ställen
Pulver är inte heller att bara köra på, det ska spridas över brandhärden.Marcus skrev: Kolsyra är skitbra, men man skall läsa hur man gör, pulver förlåter mycket mer... därav att det är det mest rekommenderade för amatörer.
Skum och vatten funkar kanon med, men du löser risk att du förångar allt i stället för att släcka...
Pulver söker sig mot värmen och släcker mycket effektivt.
Men jag håller i sak med dig, en billig bil kan man som Hööken säjer offra till förmån för liv, lem och hus. Helt klart ett billigare allternativ att få pulver överallt och ev skrotning av en äldre bil med lågt värde.
Pulver är det släckningsmedel förutom brandfilt som är det enklaste att bruka och mest förlåtande i hur du lägger pulvret mot elden.AtEase skrev: Pulver är inte heller att bara köra på, det ska spridas över brandhärden.
Nja... om det förångas i lågorna så har det inte släckt nån eld. Prova en gång med trädgårdslangen när du luntar. Spridarmunstycke och vatten mot lågorna så händer inte mycket. Du måste lägga vattnet mot ytan där det brinner.AtEase skrev: Vatten släcker just genom att det förångas, läs själv i länken jag klistrade in ovan.
Vad jag menar är att pulver i axlar, växlelådor motor med mera förstör dom snabbt, rost. Ännu värre ihop med klorider, som bildas i massor när en bil som har mycket plast brinner.AtEase skrev: Vad Hööken menade var att han gärna "förstör" kaross och motor med pulver än låter elden sabba mer på bilen, eftersom axlar och nedväxlingar i lådan är värt mer än bilen själv i stort sett.
För att återvända till din kärnfråga, klart du skall ha puvlersläckare i bilen, du som kör så mycket med hästar och familj.mattebigge skrev:Har en 2kg släckare bak i bilen, men den kommer man inte åt om man blir kvar i bilen efter en olycka , pga lastgallret..och jag vill inte ha den stora,inne i kupe´n, så den blir en projektil om man voltar tex..
Men jag har för mig att jag sett små släckare typ 0,5 kg eller liknande.
Inte dom som är som en vanlig sprayburk, utan en riktig släckare fast liten, en sån tänkte jag fästa inne i bilen nånstans, men jag hittar ingen på nätet...nån som vet?
Sen en annan sak, Pulver,skum eller kolsyresläckare, Prio 1 är att släcka typ en elbrand inne i kupen med folk där..
Finns väl en Brandman på forumet som kan upplysa om bästa uppsättning släckare för bilbruk..
En brandfilt ska jag skaffa åsså..![]()
Och om nån undrar så har jag inte brandfobi, men har råkat ut för ett par elbränder i bilar, och det går FORT..