Cherokee/Liberty KJ Sport CRD2.8 -06

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » ons nov 12, 2008 21:14

Wältmeister skrev:Bytte för några veckor sedan "sommarhjulen" 245/75-16 Cooper Discoverer A/T till vinterhjulen 235/60-16 Kuhmo.
Bränsleförbrukningen sjönk från 1.6 lit/mil till drygt 1 li/mil.
Förut lades inte 5:an i förrän vid 105 km/tim. Nu går 5:an i vid 90-95 km/tim.
Konstigt eller? Orkade den inte med de stora däcken?
räkna lite på dom så får du följande resultat

Däck skillnad
orginal, nytt, cm , %
77.3 , 68,8 , -8,5 , -10,9 ,
18,3 , 14,1 , -4,2 , -22,9 ,
243,1 , 216,2 , -26,9 , -11,0 ,

http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » ons nov 12, 2008 22:16

Tack Mattebigge.
Men nog är det konstigt. Jag har dessutom börjat köra fortare. Högre fart = lägre förbrukning. Jag talar om höjning från 100 till 120 km/tim.
Den kanske är gjord för högre fart. Det här med inkörning och därefter lägre förbrukning har jag aldrig trott på. Måste kanske tänka om. :rodnar:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » ons nov 12, 2008 22:58

mätaren visar för mycket med mindre hjul, har 265/70-15 på Pajeron som orginal, nu kör jag med 33"/12,5"-15. räkna på det får du se..
med 33"så visar mätaren exakt lika mycket som gps:en
Så du kör inte så mycket fortare som du tror, och att det går lite fortare beror nog på att det går lite lättare med mindre hjul..men det måste vara en otroligt klen motor som reagerar på så små skillnader..
med 3L V6:an på Pajeron med 150 kusar märker man ingen skillnad på hjulen , kanske något mindre förbrukning, med orginal dim, men styrkemässigt är det ingen skillnad

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » ons nov 12, 2008 23:25

Mattebigge.
Motorn är en italiensk VM Motori 2.8 CRD.(samma som i FIAT, Iveco, Peugeot och Citroen - tror jag)
177 hk (tror jag)
400 Nm (tror jag)

turbomannen
Forumräv

Inlägg av turbomannen » tor nov 13, 2008 9:59

hastigheten e nog den samma men sträckan blir olika per varv eller e det helt galet jag tänker nu omkretsen alltså

större däck mera omkrets längre sträcka per varv

e det detta som lurar en då?? så man tycker exvis att det går fortare?? :?
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » tor nov 13, 2008 11:51

turbomannen skrev:hastigheten e nog den samma men sträckan blir olika per varv eller e det helt galet jag tänker nu omkretsen alltså

större däck mera omkrets längre sträcka per varv

e det detta som lurar en då?? så man tycker exvis att det går fortare?? :?
Hastighetsmätaren funkar i alla fall på äldre bilar att den drivs från ett drev eller en givare i vxl-lådan, om du byter till mindre hjul, diametern alltså, så ändrar du utväxlingen och bilen går långsammare vid samma varv som tidigare, och mätaren visar därmed för mycket, eftersom den går på varvet i vxl-lådan..hade man haft en sumlogg som på en båt, så hade mätaren visat bilens hastighet istället för varvtalet i växel-lådan..

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor nov 13, 2008 12:02

mattebigge skrev:Hastighetsmätaren funkar i alla fall på äldre bilar att den drivs från ett drev eller en givare i vxl-lådan,
Gör dom iofs ofta på nyare också...
En annan metod är att ta signalen från ABSgivarna och räkna summasignal på dom...
mattebigge skrev:om du byter till mindre hjul, diametern alltså, så ändrar du utväxlingen och bilen går långsammare vid samma varv som tidigare, och mätaren visar därmed för mycket, eftersom den går på varvet i vxl-lådan..
:tumbup:
mattebigge skrev:hade man haft en sumlogg som på en båt, så hade mätaren visat bilens hastighet istället för varvtalet i växel-lådan..
Hade kanske sett lite konstigt ut, men va fan.....
Och sumloggen visar ju inte den rätta hastigheten, utan båtens hastighet i förhållande till vattnets rörelse...

Enda riktigt exakta mätmetoden är ändå GPS...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tor nov 13, 2008 12:55

Jag har en GPS-1.
En s k fartkamera varnare.
Vid t ex 110 km/t / 2.000 rpm verklig/GPS-fart visar hastighetsmätaren bara c:a 3 km/tim högre fart nu än med de större däcken.
Men det märkliga är att 5:an hoppar i så mycket tidigare - 10 - 15 km/t.
Och hur kan förbrukningen ha sjunkit så pass mycket. Visserligen bara kollat efter de 2 senaste tankningarna, men ändå.
Som jag berättat tidigare så har jag frågat VEHO BIL, där jag köpt bilen, om det var normalt med 1.6 lit/mil och att 5:an inte gick i förrän vid 105 kmt.
De svarade bl a att växellådan är adaptiv, d v s lär sig mitt körsätt, och anpassar växlingspunkterna efter mitt körsätt som den så småning om lär sig.
Är detta unikt för Jeep 2.8 CRD 2006?
Jag vet att t ex Mitsubishi för flera år sedan gjorde stor affär av att deras automatväxellåda var adaptiv.
Jag frågade även på VEHO BIL om "Guvernören" var justerbar.
Men det visste dom inte ens vad det är.
Det är väldigt länge sen jag mekade Chrysler/MOPAR TorqueFlite-automater - men finns det ingen enkel mekanisk justering på "moderna" automatväxellådor.

Nu förväntar jag mig en utförlig redogörelse som jag kan vidarebefodra till Chrysler-Jeep - Lasse Suzucían!!!!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor nov 13, 2008 14:45

Wältmeister skrev:Men det märkliga är att 5:an hoppar i så mycket tidigare - 10 - 15 km/t.
Och hur kan förbrukningen ha sjunkit så pass mycket. Visserligen bara kollat efter de 2 senaste tankningarna, men ändå.
Iom att du nu har mindre däck, så rullar ju din bil lättare. Och eftersom styrsystemet hela tiden söker den mest ekonomiska körningen, och då du trampar lite mindre på gasen nu, så ploppar 5:an i tidigare....
Wältmeister skrev:De svarade bl a att växellådan är adaptiv, d v s lär sig mitt körsätt, och anpassar växlingspunkterna efter mitt körsätt som den så småning om lär sig.
Är detta unikt för Jeep 2.8 CRD 2006?
Noppe!
I stort sett alla moderna automater är addaptiva...
5L35-ES-lådan (96:a) i "Damen" är addaptiv... Rätt kul för om man gav fullgas från stillastående så kugga den 1-3-5...
Wältmeister skrev:Jag frågade även på VEHO BIL om "Guvernören" var justerbar.
Men det visste dom inte ens vad det är.
Han blev avskedad i juli 1999 efter många års trogen tjänst. Och precis som dom flesta andra statstjänstemän gjorde han ett kort inhopp som landshövding över HarstaPinke län. Enligt rykten har han numera flyttat till Malaga i Spanien där han ligger på stranden och dricker fjolliga "paraply"drinkar...
Om han är justerbar???
Det vet jag inte, men det är ju inte helt otänkbart att han tar mutor.... :lol:

Om du däremot menar "centrifugal governor" så slängdes den på soptippen när elektroniken började hitta in i växellådorna. Finns ju ingen anledning att ha en massa strulande mekanik när man kan lösa det jätteenkelt med lite elktronik...
Wältmeister skrev: men finns det ingen enkel mekanisk justering på "moderna" automatväxellådor.
Öh!
Varför?????

Man kan ju justera bromsbanden men den är ju inget som brukar behövas...

Wältmeister skrev:De svarade bl a att växellådan är adaptiv, d v s lär sig mitt körsätt, och anpassar växlingspunkterna efter mitt körsätt som den så småning om lär sig.
Ahhh!
Köra vinglande fram o tillbaka, mitt på vägen i 30km och totalvägra att släppa fram någon annan... :twisted:

Nä! Usch.....
Nu var jag elak... FÖRLÅT!!!!!! Bild
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tor nov 13, 2008 15:07

Jaa du Lasse. Jag gillar dig. Du är både extremt kunnig och har en härlig lite bitsk humor.
Jo men visst kallade vi centrifugalregulatorn på utgående axeln för guvernören förr i tiden. Och den var justerbar!
Tack för svaren. :wink:

4x4
Hemmastadd

Inlägg av 4x4 » tor nov 13, 2008 19:08

:P 8)
Senast redigerad av 4x4 den sön mar 29, 2009 20:28, redigerad totalt 1 gånger.

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tor nov 13, 2008 19:25

Jönsson-Ligan. :naughty:
Jag har inte köpt någon TJ ännu. :think:
Har du kvar din gröna "RUBICON"? :nailbite:
PM:a om du närmat dig. :wink:
Puss&kram på dig själv. :lol2: :rock: :naughty: :haha: :notworthy:

Skriv svar