Wältmeister skrev:Men det märkliga är att 5:an hoppar i så mycket tidigare - 10 - 15 km/t.
Och hur kan förbrukningen ha sjunkit så pass mycket. Visserligen bara kollat efter de 2 senaste tankningarna, men ändå.
Iom att du nu har mindre däck, så rullar ju din bil lättare. Och eftersom styrsystemet hela tiden söker den mest ekonomiska körningen, och då du trampar lite mindre på gasen nu, så ploppar 5:an i tidigare....
Wältmeister skrev:De svarade bl a att växellådan är adaptiv, d v s lär sig mitt körsätt, och anpassar växlingspunkterna efter mitt körsätt som den så småning om lär sig.
Är detta unikt för Jeep 2.8 CRD 2006?
Noppe!
I stort sett alla moderna automater är addaptiva...
5L35-ES-lådan (96:a) i "Damen" är addaptiv... Rätt kul för om man gav fullgas från stillastående så kugga den 1-3-5...
Wältmeister skrev:Jag frågade även på VEHO BIL om "Guvernören" var justerbar.
Men det visste dom inte ens vad det är.
Han blev avskedad i juli 1999 efter många års trogen tjänst. Och precis som dom flesta andra statstjänstemän gjorde han ett kort inhopp som landshövding över HarstaPinke län. Enligt rykten har han numera flyttat till Malaga i Spanien där han ligger på stranden och dricker fjolliga "paraply"drinkar...
Om han är justerbar???
Det vet jag inte, men det är ju inte helt otänkbart att han tar mutor....
Om du däremot menar "centrifugal governor" så slängdes den på soptippen när elektroniken började hitta in i växellådorna. Finns ju ingen anledning att ha en massa strulande mekanik när man kan lösa det jätteenkelt med lite elktronik...
Wältmeister skrev: men finns det ingen enkel mekanisk justering på "moderna" automatväxellådor.
Öh!
Varför?????
Man kan ju justera bromsbanden men den är ju inget som brukar behövas...
Wältmeister skrev:De svarade bl a att växellådan är adaptiv, d v s lär sig mitt körsätt, och anpassar växlingspunkterna efter mitt körsätt som den så småning om lär sig.
Ahhh!
Köra vinglande fram o tillbaka, mitt på vägen i 30km och totalvägra att släppa fram någon annan...
Nä! Usch.....
Nu var jag elak... FÖRLÅT!!!!!!