Sebbes garage, nu byggs det igen!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Sebbes garage, stelaxlad s10 med mera!
Ok då va de en del gjort med den oxå!
Nänä man måsre ha en av varje! Själv kör ja golf kombi som har ca 3-4cm till backen! Lite jobbigt när man kört jeep i skogen en heldag å sen sätter sig i golfen å tror man kan köra på samma sätt... de går inte... hahaha
Nänä man måsre ha en av varje! Själv kör ja golf kombi som har ca 3-4cm till backen! Lite jobbigt när man kört jeep i skogen en heldag å sen sätter sig i golfen å tror man kan köra på samma sätt... de går inte... hahaha
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
Lär va spännande med bara 3cm frigång, jag tycker jag skrapar i ofta 

Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

Med risk för att bli lynchad...
Har vibrationer som heter duga i höga bilen, troligtvis ifrån bakre kardan, då det är lite spännande knutkorsvinklar där. Nu funderar jag på om man helt enkelt kan sänka ner stödlagret, och "fördela" vinklarna lite bättre, då det är en 3-delad kardan. Eller är det helt idiotiskt tänkt, och kommer vibrera satan?
Ska man dra till med en "hack and tap" direkt, och sen bort med stödlager och sätta dit en kardan med splines ist?
Har inge spännande 4x4-bilder att bjuda på, men det pysslas på i garaget, idag rullades sommarbrukisen/vinterprojektet in, och trångt vare!

Den blöta diffkåpan beror på att jag i ren nyfikenhet tryckte tummen igenom den, äre dags att byta kåpan då?
Har vibrationer som heter duga i höga bilen, troligtvis ifrån bakre kardan, då det är lite spännande knutkorsvinklar där. Nu funderar jag på om man helt enkelt kan sänka ner stödlagret, och "fördela" vinklarna lite bättre, då det är en 3-delad kardan. Eller är det helt idiotiskt tänkt, och kommer vibrera satan?
Ska man dra till med en "hack and tap" direkt, och sen bort med stödlager och sätta dit en kardan med splines ist?
Har inge spännande 4x4-bilder att bjuda på, men det pysslas på i garaget, idag rullades sommarbrukisen/vinterprojektet in, och trångt vare!

Den blöta diffkåpan beror på att jag i ren nyfikenhet tryckte tummen igenom den, äre dags att byta kåpan då?
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor

Borde gå och sänka stödlagret.
På min iveco så är kardan 3delad
På min iveco så är kardan 3delad
Händer inte så mycket 4x4-relaterat i garaget, men jag håller på och gör iordning Blazern för vintern, ska ställa på och börja köra den nu i månadsskiftet när man för börja med dubb
Lyckades dock med en sån där amatörgrej som att stoppa fingrarna i fläkten på brorsans beeemer i helgen, hade väl tur att det var när den stod på tomgång och inte när han låg på 7-8000rpm
Lurat på farsan en s10:a också, en 93:a med samma ägare sen 96, grymt fräsh bil! Ska bara kika på en fuktig diffkåpa och tvivelaktig instrumentbelysning.
Håller tummarna för mycke snö i vinter

Lyckades dock med en sån där amatörgrej som att stoppa fingrarna i fläkten på brorsans beeemer i helgen, hade väl tur att det var när den stod på tomgång och inte när han låg på 7-8000rpm

Lurat på farsan en s10:a också, en 93:a med samma ägare sen 96, grymt fräsh bil! Ska bara kika på en fuktig diffkåpa och tvivelaktig instrumentbelysning.
Håller tummarna för mycke snö i vinter

Ja, så fort jag petar lite på pickisen får jag ju lite ny energi att lägga på den, så nu har det äntligen hänt lite!
La några kvällar på att svarva nya centrum till fälgarna som fläskdäcken satt på, svetsade i dom ikväll, så nu passar fälgarna på s10:an
Ska bara se till å kränga på däcken nu.
Här provmonterar vi på brorsans BMW, dom grabbarna brukar ju gilla breda fälgar

La några kvällar på att svarva nya centrum till fälgarna som fläskdäcken satt på, svetsade i dom ikväll, så nu passar fälgarna på s10:an

Här provmonterar vi på brorsans BMW, dom grabbarna brukar ju gilla breda fälgar

Kul du får energi!
Vill ju se den färdig och inte i en säljes annons..... 

Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Haha, enda gångerna jag blir sugen på att bygga är ju när jag får för mig att sälja
Men nu är det ju riktigt nära till körbart, ska försöka kränga på däcken imorrn, men vet inte riktigt hur jag ska bete mig. Äre svårt å kränga på stora däck manuellt? Fick ju av däcken från fälgarna, borde gå på också
Sen får vi väl se hur man ska lyckas få luft i dom, spränga på dom är jag inge sugen på:/

Men nu är det ju riktigt nära till körbart, ska försöka kränga på däcken imorrn, men vet inte riktigt hur jag ska bete mig. Äre svårt å kränga på stora däck manuellt? Fick ju av däcken från fälgarna, borde gå på också

Sen får vi väl se hur man ska lyckas få luft i dom, spränga på dom är jag inge sugen på:/

ordentligt med diskmedel o mycket vilja borde lösa ditt däck problem
och de tuffa grabbarna använder ju startgas men de går ju lägga ett spännband runt däcket o tvinga ut det mot fälgen....

lift your truck fat chicks can´t jump!
Ska prova spännbanden, verkar smart! Efter att ha blåst ur ett oljefat tidigare i höstas så håller jag mig borta ifrån explosioner ett tag 

Ju större däck desto lättare att få på dom, och det är lättare att kränga på än av. Skulle även tro att det går att få luft i dom genom att bara pumpa när dom är så pass stora, ta ur ventilen bara så det tar sig in så mycket luft som möjligt och ha däcket stående.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Fick tipset att sätta en lös, öppen Cejn-kopplings hane i tryckluftsslangen, och blåsa in när man har skruvat ur ventilen. Bör bli samma effekt som att chocklufta, och vi har(kommer greja med det här på jobbet) manuella ventiler sitter vid varje luftuttag, så tycker att det + spännband borde göra susen.
Nu är jag skitsugen på att åka till jobbet imorrn
Nu är jag skitsugen på att åka till jobbet imorrn

Krängde på däcken idag, var ju skitlätt
Lite diskmedel, sen trycka på dom på fälgen, jag, brorsan och ett litet biltema däckjärn räckte!
För att få dom att sluta tätt så la vi dom på truckgafflarna med ventilen uppåt, och lagom emellan gafflarna för att fälgen skulle få plats. Brorsan hoppade lite i fälgen som gled över clinchen(Heter det så?) på ventilsidan, och det räckte för att kunna pumpa så dom kröp över på andra. behövde inte ens ta ur ventilen
Tyvärr så har jag planer imorrn kväll, så ni får vänta ända tills på lördag innan dom hängs på bilen, och skärmarna kapas upp

Lite diskmedel, sen trycka på dom på fälgen, jag, brorsan och ett litet biltema däckjärn räckte!
För att få dom att sluta tätt så la vi dom på truckgafflarna med ventilen uppåt, och lagom emellan gafflarna för att fälgen skulle få plats. Brorsan hoppade lite i fälgen som gled över clinchen(Heter det så?) på ventilsidan, och det räckte för att kunna pumpa så dom kröp över på andra. behövde inte ens ta ur ventilen

Tyvärr så har jag planer imorrn kväll, så ni får vänta ända tills på lördag innan dom hängs på bilen, och skärmarna kapas upp

gick de så fort att du inte ens fick fram kameran 

#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
Kameran på mobilen har sagt upp sig, har funderat på å skaffa en "garagekamera" så man kan dokumentera allt man gör. Är mycket som man skulle velat fota som inte blivit av.