I helgen monterade jag nya dämpare fram med en annan setting som jag tagit fram från utvärderingen av första provkörningen. Det blev en enorm förbättring och nu börjar jag hitta en setting som funkar bra på väg och som gör att bilen "flyter" fram i terrängen i lite högre hastighet än "crawl". Riktigt kul!
Vi inledde helgen med lite iskörning. 3.5mm bestgrip dubben gav riktigt bra grepp! Ett gäng bilder.
Tjejen fick åka med och tyckte det var skitkul! Så förhoppningsvis får jag vara i garage några timmar i veckan
Tjejens kusinbarn var på besök hos oss i helgen och hon fick åka med också! Fast inte på isen om något skulle hända. Hon fick åka med på grusvägar och lite kalhygge. Det var väldigt uppskattat där med vilket känns kul
Några bilder och lite filmklipp från provkörningen på väg och terräng kommer senare!
/Robin
Re: Robes Wrangler "Recon"
Postat: sön feb 26, 2017 18:54
av Robe
Lite mera "rally" Lät sällskapet som var med under dagen få sig en åktur. 100 blås grejar den lilla fyran! Men det vore mycket roligare med 200 häst till
Re: Robes Wrangler "Recon"
Postat: sön feb 26, 2017 19:40
av Lars 9k
Robe skrev:
Lars 9k skrev:Jag bläddrar, tittade innan om du skrivit ngt om just bakvinsh men hittade inget. Jag letar en runda igen
Ser ju ut att "föra sig bra" och låter trots den lilla motorn riktigt ettrig eller kanske just därför
Re: Robes Wrangler "Recon"
Postat: sön feb 26, 2017 21:09
av Zovix
Hehe det där ser underbart ut! Fint ljud du fått i den och den ser ut att gå bra i spenaten också!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Robes Wrangler "Recon"
Postat: mån feb 27, 2017 9:41
av Robe
Några fler klipp. Ska öka dämpningen fram lite grann. Den är lite för mjuk i lågfart nu.
I bak sitter det inte Öhlinare än så där har jag inte börjat med dämpningen ännu. Dämpningen i bak behöver ökas på då den bottnar ur så bilen "kickar" upp. Får se om jag börjar med den ombyggnationen i helgen eventuellt.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Postat: mån feb 27, 2017 18:58
av frank
Jädrar va skoj det ser ut. Gott ljud du har fått till i maskin, låter ju riktigt ettrig.
Längtar tills jag kan ut å åka med mitt bygge, ser så gött ut när man kan ha lite fart ute i spenaten.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Postat: tis feb 28, 2017 10:06
av Robe
Ligger man några hundra varv från varvstopp konstant så låter det lite kul
Ja det kommer bli grymt fett när du får igång din. Förstår att du är sugen att köra!
Re: Robes Wrangler "Recon"
Postat: tis feb 28, 2017 21:59
av mateks
Lägg till Öhlins bak och en diffspärr fram så blir det en riktig dräpare.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Postat: tis feb 28, 2017 22:58
av Robe
mateks skrev:Lägg till Öhlins bak och en diffspärr fram så blir det en riktig dräpare.
Ikväll så har jag skurit bort alla fästen bak och börjat måtta in fästen till öhlinare där med. I fram sitter det en automatisk diffspärr, en spartan locker. Sen är det dags att ta tag i styrningen
Re: Robes Wrangler "Recon"
Postat: tis mar 07, 2017 10:16
av Robe
Har påbörjat coilover-konverteringen i bak på jeepen nu.
Kapat bort fästen på ram.
Mäter full bump och vilken vinkel dämparen får vid full bump och full droop. Det är tight för dämparen mellan ram och däck.
Nästan full bump.
Pga svåråtkomlighet till komp justeringarna på piggybacken så fick det bli slang till reservoaren istället. Piggyback är dock bättre än slang.
Provmonterat dämparen. Full droop.
Övre fästet punktat på plats. Det blir justerbart både i sidled och fram/bak.
Ride height.
Här är dämparen i ride height. Det kommer bli tight när det flexas. Testflex blir till helgen.
/Robin
Re: Robes Wrangler "Recon"
Postat: tis mar 07, 2017 20:14
av Tim
Fäster du bakdämparna i buren eller ser jag fel? Blir det regbesiktning på nytt efter detta?
Ser riktigt bra ut!
Re: Robes Wrangler "Recon"
Postat: ons mar 08, 2017 10:20
av Robe
Stämmer. De sitter i buren. Buren i sig sitter fast i ramen på 8 ställen så min kaross är inte längre gummiupphängd. Den är stumt monterad i ram och bur vilket förbättrar vridstyvheten i chassiet.
Re: Robes Wrangler "Recon"
Postat: mån mar 13, 2017 8:16
av Robe
Blev ett flextest i helgen och det blev över förväntan. Trodde att det skulle ta i mer, men allt går fritt. Vid fullt inflex på ena sidan och fullt utflex på andra sidan så gnuggar däcket lite på fjädern. Men med den nya axeln som ska på så försvinner det problemet då den axeln är lite bredare.
Började med att ta bort reservhjulet från fälgen då det ska bli en beadlock fälg istället.
Sen fick jag besök av Bullen med kollega från Larpers Garage! Trevliga prickar, tack för besöket
Flextestet!
Så näst på tur står att helsvetsa fästena och lacka.