Drog på mig någon sjukdom nu så jag fick ställa in denna semestern.. Tråkigt, men då kommer uppdateringen nu istället.
Min snorkel var som sagt för lite böjd. Om ni kollar på denna bilden där den sitter som den ska enligt mallen så ser man att jag har vridit hela snorkeln motsols men trots det så lutar den övre biten mindre än A-stolpen vilket gör att den går i backspegeln och att dörren ej går att öppna..
Jag löste detta genom att flytta fram hela snorkeln 2cm. Skärmen ser ut som en schweizerost, inget som syns från utsidan dock..
Sen nitades fästet på A-stolpen fast. Här var passformen också extremt dålig.. Plåten ha tre hål för skruvar och i snorkeln är tre muttrar ingjutna. Med våld kan man lyckas få i två av dessa skruvar...
Nästa steg var att plocka loss luftburken. Mycket tomrum blev det!
I snorkelpaketet ingick en adapter för att sätta slangen på luftburken. Denna fungerade helt perfekt. Utmärkt passform, jag fick trycka riktigt hårt för att den skulle glida på så nu sitter den som berget! Jag kapade i alla fall bort så mycket som möjligt av röret så att jag skulle kunna få en böj på slangen direkt efter.
På luftburken kapade jag också bort en bit av insugsröret för att adaptern skulle få plats mellan luftburken och plåten framför.
Den smidigaste lösningen jag kom på var att dra ner slangen genom "golvet" under luftburken. Ingen snyggt hål, jag vet, men svårt att komma åt med vinkelslipen!
För att skydda slangen från de vassa plåtkanterna i hålet virade jag in den i en tjock gummimatta..
Såhär drog jag slangen sen inne i sidoskärmen.
När det var klart behövde blinkersen ha en ny plats också. Enligt mallen skulle man bara flytta fram den så den kom framför snorkeln men eftersom jag tänker kapa upp mina hjulhus sen så flyttade jag den längre bort direkt. Den nya placeringen blev under "Cherokee" loggan bakom framhjulet.
Gör inte samma fel som mig och sätt blinkersen upp-och-ner...
Sen tog jag med mina systerbarn på en runda i sjön. Fungerade bra, vattnet var nog som högst vid luftburkens botten dock, så inget riktigt dränk-test
Golvet var inte tätt...
Utvärdering av snorkeln:
+ BILLIG
...................................................-Dålig passform
+ Fyller sin funktion
..............................-Inga instruktioner/manual
+ Ok kvalitet på plasten.
Slutsats: Väl värd sitt pris men vid installations inser man snabbt att den inte var den dyraste.
Efterlyser fortfarande svar på vad jag bör göra med dräneringshålen..
// Daniel
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5