Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
elste
- Guru
- Inlägg: 2680
- Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
- Ort: Köping
Inlägg
av elste » mån nov 12, 2012 23:16
varför gör man så
orginal montage är väll mycket bättre

-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » tis nov 13, 2012 9:04
Appropå bonnmek så trädde jag röret från High Lift:en över vänstra styrstaget på TJ -05:an, när det brast där yttre styrleden är igängad, samt spände ihop styrspindelarmarna med spännband.
Kunde ta mig hem på detta sätt.
Men äran för det fiffiga bonnmeket ska Kjelle från Järna ha. Det var hans idé.
Tack än en gång Kjelle.
Ursäkta o t.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
Dave King
- Hemmastadd
- Inlägg: 116
- Blev medlem: tis apr 03, 2012 18:27
Inlägg
av Dave King » tis nov 13, 2012 9:10
elste skrev:varför gör man så
orginal montage är väll mycket bättre

I det här fallet så var orginal inte alls bra.

Grand Cherokee ZJ. Projekt.
Dodge WC, V8, delfinlack & traktorhjul.
Suzuki Jimny -06. Projekt
-
OBELIX
- OffroadGeek
- Inlägg: 4729
- Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
- Ort: Söderköping
Inlägg
av OBELIX » tis nov 13, 2012 15:29
Nästan så det känns som tråden skulle behöva delas upp nu. Starta en ny tråd där vi kan ge tips på bra-dåliga-nödvändiga-roliga och tråkiga "bonnmek" och nödreparationer, och sen flytta över inläggen dit så kan vi fylla efterhand.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » tis nov 13, 2012 15:48
I dag har jag riktat högra delen av framstötfångaren på SVX:en med hjälp av Lille Skutt och en bandstropp.
Tur man har en Suzuki.
Hur skulle man annars klara sig.
Går det här också in i kategorin bonnmek?

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
MattisH
- Guru
- Inlägg: 2821
- Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
- Ort: Vinslöv
Inlägg
av MattisH » tis nov 13, 2012 16:36
Fått rutan utbytt. Finast på hela bilen nu ju...
Nu lite småfix kvar innan bes!
-
elste
- Guru
- Inlägg: 2680
- Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
- Ort: Köping
Inlägg
av elste » tis nov 13, 2012 19:14
och vill ni ha bond mek
i helgen svarvade jag bmv nav men hjälp ar 5an 2000rpm och en vinkelslip på aktern
och i fören vinkelslip hylsa slägga förlängare och en skruvdragare
-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » fre nov 16, 2012 23:01
Hade i dag egentligen behövt 4x4 för ett uppdrag att hämta metallprofiler.
Men eftersom 2CV:n är längst (378 cm) så fick det bli den före Defendern (367 cm)
och Samuraien (345 cm).
4-dörrars limousinen tog sig fram bra trots att den sjönk till fälgarna i leran.
Tur att man i alla fall har
en rymlig bil.
Men jag fick backa några gånger och ta sats.
Så även 2CV är en duglig offroadbil (= nöden har ingen lag

).

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
Hagberg
- Forumräv
- Inlägg: 516
- Blev medlem: fre mar 02, 2012 18:03
- Ort: Älvängen
Inlägg
av Hagberg » lör nov 17, 2012 0:09
Idag har jag sålt Compacten. Om ni undrar vad en gammal moppe har med offroadbilen att göra så kommer svaret här: Vinsch!!
Äntligen kan man köpa sig en vinsch så man kan rädda sig själv.
Tjo!!
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
-
Klemenz
- Forumräv
- Inlägg: 552
- Blev medlem: mån dec 20, 2010 15:47
- Ort: Ulricehamn
Inlägg
av Klemenz » lör nov 17, 2012 23:14
Skämt bort lill-zukkan men 12000Lbs Winch montering och nya 10" breda fälgar
Sen upptäcktes att anledningen att hon sett lite hängig ut vänster bak var för främre bladfjäder fästet hadde rostat av
Passade även på att klämma in en halv amazon bakfjäder som hjälpfjäder på vardera sida ibak

lite högre blev hon

Vw Caddy 1.9d -00 Äcklig å ful, men billig!
Sj413w -86 lite längre än genomsnittet
-
Danne
- OffroadGeek
- Inlägg: 4758
- Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
- Ort: Arboga/Västmanland
-
Kontakt:
Inlägg
av Danne » mån nov 19, 2012 20:06
Kört med den första gången efter kamrems bytet, nervigt

Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
Strömmen
- Beroende
- Inlägg: 1131
- Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
- Ort: Hölö
Inlägg
av Strömmen » mån nov 19, 2012 20:44
Danne skrev:Kört med den första gången efter kamrems bytet, nervigt

Har du dragit vevaxel bulten tills det smaka skit och lite till?
Mvh anders
-
Danne
- OffroadGeek
- Inlägg: 4758
- Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
- Ort: Arboga/Västmanland
-
Kontakt:
Inlägg
av Danne » mån nov 19, 2012 21:40
Drog så hårt jag kunde, det är svårt när man har automat eftersom man inte kan låsa motorn med hjälp av lådan.
Drog på rejält med locktight också.
Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
elste
- Guru
- Inlägg: 2680
- Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
- Ort: Köping
Inlägg
av elste » mån nov 19, 2012 21:44
pratat med en som har pratat med en om 33"
