
Franks Garage.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Franks Garage.
Grymt!!
Re: Franks Garage.
Fått klart bränsleledningarna nu och fått dit pump och filter.
Gjorde en provstart i fredags och den small igång så fint så
Så nu ska kylarslangar dit och lite slangar till servopump och hydroboost ska fixas, samt dra lite bromsrör så ska man kunna ut och provköra skapelsen.
Gjorde en provstart i fredags och den small igång så fint så




Så nu ska kylarslangar dit och lite slangar till servopump och hydroboost ska fixas, samt dra lite bromsrör så ska man kunna ut och provköra skapelsen.

Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Re: Franks Garage.
Länge sen det blev uppdaterat här.
Va ju iväg till King of the hammers för några veckor sen, förbaskat kul som alltid.
Passade på att ta med mig lite delar hem.

Blev en uppsättning förstärkta drivaxlar och knutar från Lonfield som vi va och hämtade hos Yotamasters.
Blev även några limit straps från PRP som köptes i hammertown, sparade in en bra slant på att slippa tull och moms på detta.
Började kika på bromsarna häromdagen, märkte att jag behövde bygga en spacer till hydroboostern för att få till rätt avstånd till bromspedalen.

Fick svarva till en pinne/ skruv eller vad man vill kalla det för att koppla ihop hydroboostern med pedalen.


Har fått dit oljekylaren till automatlådan fram på kylaren.

Ska bara förlänga slangarna lite innan det kan kopplas in.
Tänkte jag skulle använda bmw:ns kylarslangar men dom va inte i närheten av att passa, så det fick bli en sväng till Biltema och inhandla universalslangar.(38x430mm)

Fick svarva till en skarvadapter från 22mm-19mm slang för slangen mellan expansionstank och motor.
Fick dit den sista slangen idag, så nu ska kylsystemet vara klart i alla fall.
Har beställt alla bromsslangar, hoppas dom kommer imorron, ska åka och köpa lite bromsrörsnipplar med, sen kan jag börja dra alla bromsledningar.
Så provkörningen kommer allt närmare nu.

Va ju iväg till King of the hammers för några veckor sen, förbaskat kul som alltid.
Passade på att ta med mig lite delar hem.
Blev en uppsättning förstärkta drivaxlar och knutar från Lonfield som vi va och hämtade hos Yotamasters.
Blev även några limit straps från PRP som köptes i hammertown, sparade in en bra slant på att slippa tull och moms på detta.

Började kika på bromsarna häromdagen, märkte att jag behövde bygga en spacer till hydroboostern för att få till rätt avstånd till bromspedalen.
Fick svarva till en pinne/ skruv eller vad man vill kalla det för att koppla ihop hydroboostern med pedalen.
Har fått dit oljekylaren till automatlådan fram på kylaren.
Ska bara förlänga slangarna lite innan det kan kopplas in.
Tänkte jag skulle använda bmw:ns kylarslangar men dom va inte i närheten av att passa, så det fick bli en sväng till Biltema och inhandla universalslangar.(38x430mm)
Fick svarva till en skarvadapter från 22mm-19mm slang för slangen mellan expansionstank och motor.
Fick dit den sista slangen idag, så nu ska kylsystemet vara klart i alla fall.
Har beställt alla bromsslangar, hoppas dom kommer imorron, ska åka och köpa lite bromsrörsnipplar med, sen kan jag börja dra alla bromsledningar.
Så provkörningen kommer allt närmare nu.


Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Re: Franks Garage.
Heja heja! Blir tokfränt! 

Re: Franks Garage.



"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
Toyotan
Toyotan
Re: Franks Garage.
Dags för en liten uppdatering igen.
Fick hem bromslangar för ett tag sen, va en sväng på AD center och köpte en kartong bromsrör och lite nipplar. Tog och körde fram ett par nipplar som passar i hydroboostern med, så man slipper reduceringsnipplar där.

Har varit på Odal maskin och fått slangar pressade till servopump/ hydrobboster/ styrsnäcka.

Slangarna är monterade och jag har fått dit reservoaren till servooljan, är bara returslangen kvar innan det är klart.
Håller på med bromsrör för tillfället, är lite jobb kvar på det i veckan som kommer, har beställt nya skivor och belägg runt om som bör komma i veckan, så jag hoppas att bromssytemet bör bli klart i slutet på veckan.
Har pillat lite mer med elen också, har kopplat klart framlamporna ska bara hitta nån lämplig blinkers också.
Sen fick jag modda spjällhuset en del då det va väldans tight mellan rattaxeln som går ner till snäckan och slangen som ska på spjällhuset, så jag fick köpa en bit alurör och snedkapa spjällhuset för att komma bort från rattaxeln, hade en kollega till att tig:a ihop det sen.

Kom på att jag behövde ha dit en givare till elfläkten, så fick göra om den undre kylarslangen lite.

Det va väl allt för nu.
Fick hem bromslangar för ett tag sen, va en sväng på AD center och köpte en kartong bromsrör och lite nipplar. Tog och körde fram ett par nipplar som passar i hydroboostern med, så man slipper reduceringsnipplar där.
Har varit på Odal maskin och fått slangar pressade till servopump/ hydrobboster/ styrsnäcka.
Slangarna är monterade och jag har fått dit reservoaren till servooljan, är bara returslangen kvar innan det är klart.
Håller på med bromsrör för tillfället, är lite jobb kvar på det i veckan som kommer, har beställt nya skivor och belägg runt om som bör komma i veckan, så jag hoppas att bromssytemet bör bli klart i slutet på veckan.
Har pillat lite mer med elen också, har kopplat klart framlamporna ska bara hitta nån lämplig blinkers också.
Sen fick jag modda spjällhuset en del då det va väldans tight mellan rattaxeln som går ner till snäckan och slangen som ska på spjällhuset, så jag fick köpa en bit alurör och snedkapa spjällhuset för att komma bort från rattaxeln, hade en kollega till att tig:a ihop det sen.
Kom på att jag behövde ha dit en givare till elfläkten, så fick göra om den undre kylarslangen lite.
Det va väl allt för nu.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Re: Franks Garage.
Öka nu....vill se den i action!!!frank skrev:Dags för en liten uppdatering igen.
Fick hem bromslangar för ett tag sen, va en sväng på AD center och köpte en kartong bromsrör och lite nipplar. Tog och körde fram ett par nipplar som passar i hydroboostern med, så man slipper reduceringsnipplar där.
Har varit på Odal maskin och fått slangar pressade till servopump/ hydrobboster/ styrsnäcka.
Slangarna är monterade och jag har fått dit reservoaren till servooljan, är bara returslangen kvar innan det är klart.
Håller på med bromsrör för tillfället, är lite jobb kvar på det i veckan som kommer, har beställt nya skivor och belägg runt om som bör komma i veckan, så jag hoppas att bromssytemet bör bli klart i slutet på veckan.
Har pillat lite mer med elen också, har kopplat klart framlamporna ska bara hitta nån lämplig blinkers också.
Sen fick jag modda spjällhuset en del då det va väldans tight mellan rattaxeln som går ner till snäckan och slangen som ska på spjällhuset, så jag fick köpa en bit alurör och snedkapa spjällhuset för att komma bort från rattaxeln, hade en kollega till att tig:a ihop det sen.
Kom på att jag behövde ha dit en givare till elfläkten, så fick göra om den undre kylarslangen lite.
Det va väl allt för nu.






//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Re: Franks Garage.
Jaha, har blivit lite mer gjort i verkstan, började med det dötråkiga arbetet med att fixa knucklarna på framaxeln, har bytt alla packningar och tätningar dock ej hjul/kingpin lager, fast det märkte jag att det hade behövts med, får ta och beställa nya.
Bytte även bromskivor och dit med nya belägg, hade många timmars jobb innan jag fick liv i oken och okhållarna med glidpinnar.


Sen va det dags för bakaxeln att få nya bromsar, samma sak där med ok och okhållare, mycket våld/ svordomar innan jag fick liv i dom.


Drog även bromsrör när jag fixade axlarna, samt fyllde på olja i axlarna och f-lådan.
Va och köpte en huvudströmbrytare som monterades och kopplades in.

Av nån konstig anledning så vill inte soppapumpen gå med orginalkablarna från bmw:s elsystem så jag har fått dra om elen till pumpen via en knapp och ett relä, har kopplat så att tändningen måste va på för att kunna köra soppapumpen. Hittade ingen lämplig dekal till knappen så det fick en annan sorts soppapump som dekal.

Drog klart elen till kylfläkten också, även den kopplad via relä och får signal från givaren i undre kylarslangen.
Sen va det bara att lufta bromsarna fylla på servoolja, kylarvatten och hälla i lite bensin.
Startade den och lät den gå en stund så att jag fick ur all luft ur kylsystemet och så vrida ratten från ändläge till ändläge några gånger för att få ur luften där med.
Sen kom den stora stunden när man la i driven och bilen körde ur garaget för egen maskin.
FY SATAN va gött det kändes!!!!
Här kommer lite bilder på bilen ute ur garaget.
Syrrans ungar ville gärna provsitta...




(synd att det va ett räcke ivägen, hade velat köra längre för att testa sidostabiliteten)
Har vart ute och kört lite under eftermiddagen och det känns riktigt bra, bromsarna tar så in i hel&%#ete bra.
Den känns grymt stabil och stadig.
Den gick dock inte helt rent och misstände lite, så ska kika över stift och spolar.
Men återigen, fy satan va gött att äntligen kunna provköra!
Fredagsölen har aldrig smakat såhär bra
Bytte även bromskivor och dit med nya belägg, hade många timmars jobb innan jag fick liv i oken och okhållarna med glidpinnar.
Sen va det dags för bakaxeln att få nya bromsar, samma sak där med ok och okhållare, mycket våld/ svordomar innan jag fick liv i dom.
Drog även bromsrör när jag fixade axlarna, samt fyllde på olja i axlarna och f-lådan.
Va och köpte en huvudströmbrytare som monterades och kopplades in.
Av nån konstig anledning så vill inte soppapumpen gå med orginalkablarna från bmw:s elsystem så jag har fått dra om elen till pumpen via en knapp och ett relä, har kopplat så att tändningen måste va på för att kunna köra soppapumpen. Hittade ingen lämplig dekal till knappen så det fick en annan sorts soppapump som dekal.

Drog klart elen till kylfläkten också, även den kopplad via relä och får signal från givaren i undre kylarslangen.
Sen va det bara att lufta bromsarna fylla på servoolja, kylarvatten och hälla i lite bensin.
Startade den och lät den gå en stund så att jag fick ur all luft ur kylsystemet och så vrida ratten från ändläge till ändläge några gånger för att få ur luften där med.
Sen kom den stora stunden när man la i driven och bilen körde ur garaget för egen maskin.






FY SATAN va gött det kändes!!!!
Här kommer lite bilder på bilen ute ur garaget.
Syrrans ungar ville gärna provsitta...
(synd att det va ett räcke ivägen, hade velat köra längre för att testa sidostabiliteten)
Har vart ute och kört lite under eftermiddagen och det känns riktigt bra, bromsarna tar så in i hel&%#ete bra.
Den känns grymt stabil och stadig.
Den gick dock inte helt rent och misstände lite, så ska kika över stift och spolar.
Men återigen, fy satan va gött att äntligen kunna provköra!
Fredagsölen har aldrig smakat såhär bra

Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Re: Franks Garage.
Faan va kul!
Ett tips, koppla soppapumpen på generatorn lr oljetryck, så den stänger av sig om motorn dör, kan ju ha knapp för att primea å för ev. felsökning!
Ett tips, koppla soppapumpen på generatorn lr oljetryck, så den stänger av sig om motorn dör, kan ju ha knapp för att primea å för ev. felsökning!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Franks Garage.
Bytte stift igår, dom gamla va inte vackra, men den gick inte bättre för det. Den får alldeles för mycket soppa. Funderar på om pumpen är för "bra" ska ju palla med 5-600hk eller om orginal bränsletrycksregulator inte pallar med pumpen.
Skaffade en annan pump idag som är till vovlo 7/900serien, den går mycket bättre nu, men fortfarande inte helt hundra, ska fixa en annan bränsletrycksregulator och se om det hjälper.
Och givetvis när jag va ute och provkörde idag så gick kylaren sönder, ena anslutningen gick av
jäkla skitplast.
Får bli en ny alukylare istället.
Skaffade en annan pump idag som är till vovlo 7/900serien, den går mycket bättre nu, men fortfarande inte helt hundra, ska fixa en annan bränsletrycksregulator och se om det hjälper.
Och givetvis när jag va ute och provkörde idag så gick kylaren sönder, ena anslutningen gick av

Får bli en ny alukylare istället.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Re: Franks Garage.
Kul å se bilen utomhus! Grattis!!frank skrev:Bytte stift igår, dom gamla va inte vackra, men den gick inte bättre för det. Den får alldeles för mycket soppa. Funderar på om pumpen är för "bra" ska ju palla med 5-600hk eller om orginal bränsletrycksregulator inte pallar med pumpen.
Skaffade en annan pump idag som är till vovlo 7/900serien, den går mycket bättre nu, men fortfarande inte helt hundra, ska fixa en annan bränsletrycksregulator och se om det hjälper.
Och givetvis när jag va ute och provkörde idag så gick kylaren sönder, ena anslutningen gick avjäkla skitplast.
Får bli en ny alukylare istället.
Ang. Soppapump, va kör du med för btr å returledning? Har du grov returledning å en ställbar btr så kan du ju ställa bränsletrycket som motorn har org. Å då bör de även funka med en pump som levererar mer än org.
#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
Re: Franks Garage.
Tackar.
Jäkligt skoj att äntligen kunna få köra den.
Just nu kör jag med original btr som sitter på fuelrailen, returen är 8mm.
Va en sväng på KL-racing idag och inhandlade en ställbar btr samt en adapter för att koppla bort original.

Ska koppla in detta och hoppas att det löser problemet.
Blev även en ny kylare, dock inte en helaluminium, blev en original med plastgavlar då den va bra mycket billigare.
Nya vs gamla kylaren.

Nya kylaren monterad.

Har byggt ett provisoriskt avgassystem då den brötade nåt djävulskt, nu går det i alla fall köra den utan att bli döv.

Va ute en sväng till och provkörde ikväll, och kan konstatera att bromsoken är kass, bromsarna ligger på rejält mycket, men ska beställa renoveringskit till oken och då bör dom bli bra, är kolvarna dåliga så gör jag nya på jobbet.

Just nu kör jag med original btr som sitter på fuelrailen, returen är 8mm.
Va en sväng på KL-racing idag och inhandlade en ställbar btr samt en adapter för att koppla bort original.
Ska koppla in detta och hoppas att det löser problemet.
Blev även en ny kylare, dock inte en helaluminium, blev en original med plastgavlar då den va bra mycket billigare.
Nya vs gamla kylaren.
Nya kylaren monterad.
Har byggt ett provisoriskt avgassystem då den brötade nåt djävulskt, nu går det i alla fall köra den utan att bli döv.
Va ute en sväng till och provkörde ikväll, och kan konstatera att bromsoken är kass, bromsarna ligger på rejält mycket, men ska beställa renoveringskit till oken och då bör dom bli bra, är kolvarna dåliga så gör jag nya på jobbet.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.