Helt annan materialtjocklek där. då den delen av axeln är "bärande". Plåten fram på diffen är ju egentligen bara ett skydd som ser till att smuts inte kommer in o att oljan stannar där den ska vara. Precis som dom löstagbara diffkåporna på mina (och många andra) bilar. från fabrik är det ju inte gjort för körning i skog o mark...MattisH skrev:Ok, men så underdelen på diffen är inte så känslig då? (helt novis på det)henke_99 skrev:det är ju den delen han förstärkt som får smaka stenar...MattisH skrev:Är det bara den delen på diffen som är känslig? Jag trodde man skulle skydda hela diffen.
The Sidekick project
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: The Sidekick project
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: The Sidekick project
Tack för det svaret!henke_99 skrev:
Helt annan materialtjocklek där. då den delen av axeln är "bärande". Plåten fram på diffen är ju egentligen bara ett skydd som ser till att smuts inte kommer in o att oljan stannar där den ska vara. Precis som dom löstagbara diffkåporna på mina (och många andra) bilar. från fabrik är det ju inte gjort för körning i skog o mark...
Har sett på en klubbkompis diffskydd på disco. Sånt man skruvar dit, ser smidigt ut.
Sorry Ernie för lite OT men ändå inte..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: The Sidekick project
Det var väl inget OT det där.MattisH skrev:
Sorry Ernie för lite OT men ändå inte..
Själva kåpan över diffen är ganska stabil på Toyota axlarna men det skadar inte att förstärka det lite.
Stenarna på bröt hade redan varit o gnagt på diffkåpan

-
- Veteran
- Inlägg: 1533
- Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
- Ort: Ulricehamn
Re: The Sidekick project
ernie skrev:Det var väl inget OT det där.MattisH skrev:
Sorry Ernie för lite OT men ändå inte..
Själva kåpan över diffen är ganska stabil på Toyota axlarna men det skadar inte att förstärka det lite.
Stenarna på bröt hade redan varit o gnagt på diffkåpan
Den är inte så stabil som folk säger

Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Re: The Sidekick project
Klart det går att knöla till dom om det vill sig illa, men jämfört med tex Sj413 så är dom väldigt stabilaChrille_91 skrev: Den är inte så stabil som folk säger

Det blev många timmar i garaget i dag, men nu är det nästan klart


Fullt utfjädrad.

Ridehight ungefär.

Nästan fullt infjädrad. Det är lite dåligt med frigång vid oljetråget o ena fästet fortfarande


Re: The Sidekick project
Ser bra ut!
Hur blir det när du flexar?
Hur blir det när du flexar?
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: The Sidekick project
J Landin skrev:Ser bra ut!
TackMrHawk skrev:Ser bra ut!

Det blev många hål i styrstaget.


Det funkar fint när det flexar.J Landin skrev: Hur blir det när du flexar?

Hitta ingen högre sten


Blev några mil på vägen också o det är mycket bättre väghållning nu än innan sänkning o styrnings ombyggnaden. Om man nu kan snacka väghållning på en skogsbil.
Det är fortfarande lite frigångs problem men nu funkar det iaf. Tur man inte behöver bygga om styrningen o de för ofta, för det va nästan lika tråkigt som att bygga avgassystem

Re: The Sidekick project
Har fått dit nya stötdämpare bak så nu blev den mycket stabilare. Det blev terrafirma bak dämpare till Defender istället för Sunny oljedämpare från biltema.

Har bytt till ett bättre kyl men det var från en manuell Vitara o det va 2 cm smalare än automatarens kyl. Hade vart synd om allt bara fungera o va bult on
Fundera på att montera en större behållare till servo oljan så den inte blir så varm. Finnt det några nackdelar med en större behållare istället för en oljekylare ?
Tänkte ta ett expansionskärl.


Har bytt till ett bättre kyl men det var från en manuell Vitara o det va 2 cm smalare än automatarens kyl. Hade vart synd om allt bara fungera o va bult on

Fundera på att montera en större behållare till servo oljan så den inte blir så varm. Finnt det några nackdelar med en större behållare istället för en oljekylare ?
Tänkte ta ett expansionskärl.

Re: The Sidekick project
Kör med oljekyl! ska du ha nån kylande effekt genom större behållare så blir den löjligt stor
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: The Sidekick project
Då får det bli ett kyl eller en rör slinga istället.Mathias T skrev:Kör med oljekyl! ska du ha nån kylande effekt genom större behållare så blir den löjligt stor
Re: The Sidekick project
Gjorde en reservkardan förra veckan. Det är halv svårt att få tag på Samurai kardaner så det fick bli lite hopaplock. Splines delen från en 413 bakkardan ihop med en bit av en Vitara bakkardan blir en Samurai framkardan, eller iaf en halva.
Det satt papprullar i Vitara kardanen

Har fortfarande endel obalans i däcken, så i förrgår så pallade jag upp o körde bilen på pallbockar för att se vilka däck som vobbla värst. Såg då att bakre kardanen hade blivit krokig så ja fick ha ihjäl en till Vitara kardan för att få ihop en Samurai framkardan till. Idag blev det till att skruva loss däcken o försöka centrera dom bättre. Blev lite bättre men det saknas fortfarande personbilskomfort över 90 knyck
Har beställt 4 nya bussningar av olika sort för jag måste byta ut dom jag har till 4-länken. Har kört snart 100mil + några träffar så nu känns dom för mjuka för vägbruk
Skulle vilja ha flex joints men dom kostar tyvärr 400-500:-/st.
En kraftigare styrsnäcka är på gång också. Vitara originalsnäckan gillar inte urluftade 35or
Har skämt bort bakaxeln med hjullager o packboxar på ena sidan, andra sidan ska bytas i helgen.
I fredags

I dag


Det satt papprullar i Vitara kardanen


Har fortfarande endel obalans i däcken, så i förrgår så pallade jag upp o körde bilen på pallbockar för att se vilka däck som vobbla värst. Såg då att bakre kardanen hade blivit krokig så ja fick ha ihjäl en till Vitara kardan för att få ihop en Samurai framkardan till. Idag blev det till att skruva loss däcken o försöka centrera dom bättre. Blev lite bättre men det saknas fortfarande personbilskomfort över 90 knyck

Har beställt 4 nya bussningar av olika sort för jag måste byta ut dom jag har till 4-länken. Har kört snart 100mil + några träffar så nu känns dom för mjuka för vägbruk

Skulle vilja ha flex joints men dom kostar tyvärr 400-500:-/st.
En kraftigare styrsnäcka är på gång också. Vitara originalsnäckan gillar inte urluftade 35or

Har skämt bort bakaxeln med hjullager o packboxar på ena sidan, andra sidan ska bytas i helgen.
I fredags

I dag



Re: The Sidekick project
Idag så försökte vi bärga en skotare som kört fast strax nedanför Ernies hus, vi fick inte upp den men det va jäkligt nära.
Slänger upp några bilder som jag tog.




Det gjorde ju inte saken bättre att skotarens diffspärrar inte fungerade och den totala avsaknaden av mönster i däcken på den
.
Slänger upp några bilder som jag tog.




Det gjorde ju inte saken bättre att skotarens diffspärrar inte fungerade och den totala avsaknaden av mönster i däcken på den

Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Re: The Sidekick project

4 schacklar o den bakre vinschen blev Obra

Det är nog dags o köpa riktiga schacklar istället för temas top notch prylar

På bilderna så står min bil ett par meter från sjön så det är svårt o få ner någon större maskin.
Vi drog av en wire i kväll med men i morron kommer kraftigare wire så då ska det nog gå att köra loss den

Har bytt hjullagret på andra sidan i dag med så snart är den klar för Bergunda träffen.
Senast redigerad av ernie den sön apr 29, 2012 21:50, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Guru
- Inlägg: 3287
- Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
- Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
- Kontakt:
Re: The Sidekick project
Ohh
Trodde knappt att det fanns några Mini Bruunetter kvar i skogarna.
Nåväl.. Friskt vågat heter det ju

Trodde knappt att det fanns några Mini Bruunetter kvar i skogarna.
Nåväl.. Friskt vågat heter det ju

AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Mail: enesberg[A]gmail.com
Mail: enesberg[A]gmail.com