Sida 13 av 15

Re: Chevrolet Duramax

Postat: tis apr 30, 2013 22:34
av berlin.osc
Chrille_91 skrev:Då va de gjort en chackleflip och tagits en massa bilder men klockan börjar vara lite väl mycke så jag får lägga in alla bilderna imorrn istället.

Nu lär vi få bilder Chrille!!!!
:mrgreen: :tumbup: :mrgreen: :beer: :woot:

Re: Chevrolet Duramax

Postat: ons maj 01, 2013 10:12
av Rössvik
men de e ju ledigt idag så bilder vill vi ha nu!!!! :tumbup:

Re: Chevrolet Duramax

Postat: tor maj 02, 2013 20:28
av Chrille_91
De har vart liiiite smått körigt de senaste men nu blir de lite bilder iaf :)

Nya klossar och u-bultar.
Bild

Börjar med att skaffa vettig arbetshöjd :mrgreen:
Bild

Ser inte så kul ut med dom gamla klossarna.
Bild

Hur det ser ut innan jag börjar.
Bild
Bild

Nya mot gamla klossar.
Bild

Något vettigare höjd på kossarna.
Bild

Lite skillnad.
Bild

Någon idiot som har satt bulten till chackeln på fel håll så jag fick demontera nästan hela draget :aargh:
Bild

Chackel demonterad från bilen.
Bild

Här ska det kapas ur för chackeln.
Bild

Färdigkapat.
Bild
Bild
Bild

Chackel på plats i sin nya postion.
Bild
Bild
Bild

Fjäder ditsatt för test så inte chackeln tar emot nånstans.
Bild

Förstärkning tillverkad, jag satte den i pressen så den blev lite lagom bockad. Plattorna är 12x13cm och det går åt 4 stycken.
Bild
Bild

Första plattan på plats.
Bild
Bild

Förstärkningar klara, dock inte så snygga svetsfogar för det var svårt att få bort all gammal skit men det brände ihop rejält iaf.
Bild
Bild

Färdigt och målat.
Bild
Bild

Även klossarna på plats så nu är allt klart.
Bild

Hela projektet tog 6,5 timmar från att jag parkerade bilen tills provturen, det tog extra lång tid för jag fick hålla på och testa klossarna för att få rätt vinkel på kardanen men det slutade med att klossarna skulle ha den smalaste delen bakåt för att få ner pinjongen tillräkligt.

Det blev även lite tråkigt för klossarna som satt där innan var bara 5" höga så nu blev bilen ytterligare en tum högre bak, det i sig spelar ju igentligen ingen som helst roll men draget kom ju även högre upp så nu sitter det för högt för att vara bra för släpkärran men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det problemet.

Re: Chevrolet Duramax

Postat: tor maj 02, 2013 20:41
av Joel_Vbg
Som alltid :tumbup:

Re: Chevrolet Duramax

Postat: tor maj 02, 2013 20:52
av kenny_69
Dax för en undredsbehanling snart va.. :D

Re: Chevrolet Duramax

Postat: tor maj 02, 2013 21:56
av Rössvik
ser bra ut :tumbup: men inte för o verka dum men förstärkningen såg lite "billig" ut om du för står mej??? kom du inte åt o kunde göra rent innan du svetsade???

Re: Chevrolet Duramax

Postat: tor maj 02, 2013 22:21
av berlin.osc
kanon bra med bilder och allt.! förstod inte att de var så man gjrode! men de där såg väl bra ut!!! ska börja kränga på min höjning näst nästa helg :jump:

Re: Chevrolet Duramax

Postat: fre maj 03, 2013 13:41
av Silverado
vart ju kanon! nice med bra bilder på hur man gör :tumbup: har alltid inbillat mig att det skulle vara mer avancerat och krångligt.

:tumbup:

Re: Chevrolet Duramax

Postat: fre maj 03, 2013 21:16
av Chrille_91
Rössvik skrev:ser bra ut :tumbup: men inte för o verka dum men förstärkningen såg lite "billig" ut om du för står mej??? kom du inte åt o kunde göra rent innan du svetsade???

Självklart gjorde jag rent så gott som gick innan jag svetsade men det var inte lätt att komman åt precis allt och en migsvets e ju ganska känslig så det ser sämre ut så fort det är minsta lilla skräp.

Jag vet inte vad du menar med "billig"? Visst jag kunde lagt ner nån timme mer än jag gjorde för att få finishen bättre men jag bryr mej inte det minsta om det för fästet är nu många gånger starkare än vad det var orginal plus att alla som ser bilen står inte o stirrar på förstärkningarna på chackelfästena.

Re: Chevrolet Duramax

Postat: fre maj 03, 2013 21:21
av Chrille_91
berlin.osc skrev:kanon bra med bilder och allt.! förstod inte att de var så man gjrode! men de där såg väl bra ut!!! ska börja kränga på min höjning näst nästa helg :jump:
Ja det är inte så värst avancerat, det vore ju kul om någon faktiskt kan få lite nytta av att se hur man gör :D

Re: Chevrolet Duramax

Postat: fre maj 03, 2013 21:35
av Lundgren
Har du nån aning om hur mycket det höjer med enbart en schakleflip?
Tänkte slippa klossa på min Tahoe men vill inte ha upp den mer än ca 3" då den har sackat ihop lite sen -97.

Så min tanke är att spänna upp torsionen 2" fram och höja den 3" bak så den blir i "level" så att säga!

Så därav min fråga!

Re: Chevrolet Duramax

Postat: fre maj 03, 2013 21:41
av Chrille_91
Lundgren skrev:Har du nån aning om hur mycket det höjer med enbart en schakleflip?
Tänkte slippa klossa på min Tahoe men vill inte ha upp den mer än ca 3" då den har sackat ihop lite sen -97.

Så min tanke är att spänna upp torsionen 2" fram och höja den 3" bak så den blir i "level" så att säga!

Så därav min fråga!
4" ger en chackleflip så det blir nog lite för mycke då.

Re: Chevrolet Duramax

Postat: lör maj 04, 2013 6:21
av Lundgren
Humm. Ok ja det är nog i mesta laget! Jag vill ju inte ha EPA stuk ;)
Men det borde ju gå fint att göra egna 1.25" kortare schaklar så kan jag nog få den lika hög bak som fram utan att klossa och bara spänna upp den fram 2".

Sorry för lite OT i din tråd...

Re: Chevrolet Duramax

Postat: lör maj 04, 2013 10:20
av Rössvik
Chrille_91 skrev:
Rössvik skrev:ser bra ut :tumbup: men inte för o verka dum men förstärkningen såg lite "billig" ut om du för står mej??? kom du inte åt o kunde göra rent innan du svetsade???

Självklart gjorde jag rent så gott som gick innan jag svetsade men det var inte lätt att komman åt precis allt och en migsvets e ju ganska känslig så det ser sämre ut så fort det är minsta lilla skräp.

Jag vet inte vad du menar med "billig"? Visst jag kunde lagt ner nån timme mer än jag gjorde för att få finishen bättre men jag bryr mej inte det minsta om det för fästet är nu många gånger starkare än vad det var orginal plus att alla som ser bilen står inte o stirrar på förstärkningarna på chackelfästena.
tja jag tänkte mest på svenska spels fordons avdelning kanske har nått att säga om det?? och du som alltid gör saker så seriöst så verkade detta bli lite snabbt ihopslängt om du förstår mej?

Re: Chevrolet Duramax

Postat: lör maj 04, 2013 21:50
av henke_99
Lundgren skrev:Humm. Ok ja det är nog i mesta laget! Jag vill ju inte ha EPA stuk ;)
Men det borde ju gå fint att göra egna 1.25" kortare schaklar så kan jag nog få den lika hög bak som fram utan att klossa och bara spänna upp den fram 2".

Sorry för lite OT i din tråd...
Sätta kortare schacklar än original skulle jag avråda ifrån, då riskerar du att dom bottnar vid kraftig in eller utfjädring. Bara 2" klossar är inga problem att köra med.