Hallå! Nu var det ett tagsedan jag skrev något här, men det betyder inte att det inte har hänt något; tvärt om. Jag har haft fullt upp dag och natt så jag har inte hunnit uppdatera.
Vi börjar där jag slutade. Plockade av kofångaren.
Helsvetsade allt.. Det blev TIG på de flesta rören där det syns mest, sen blev det pinne här och var.
Började kapa till infästningsbalkarna så att de lutar lite uppåt och blev runda på slutet.
Borrade 13mm hål i dem för schacklar. Min borrmaskin orkade faktiskt utan större problem, men ett och ett halvt hål så var batteriet slut...

Tog en makita skruvdragare sen av lite dyrare modell, oj vilken skillnad. Sån skulle man haft
den ena sidan hade jag kapat av för mycket på så det blev för lite gods kvar utanför hålet. Bara att kapa ut en bit och svetsa tillbaks..
svetsade 5mm stålplattor innanför hörnrören. Dels för utseendet men framförallt för att göra dem stabilare vid ev kollisioner.
Även slutbitarna på rören fick bli i 5mm plåt.
Eftersom jag inte har något bakstycke på kofångaren satte jag en gumiduk framför tvärbalken på bilen för att dölja den och slangarna till aut.låde kylaren.
Kofångaren blev svartmålad.
Penslade den med hammarlack. Visserligen sjuuukt dyr, 150kr för 2,5dl. Men snygg blir den och en 2,5dl burk räckte till 2-lager på hela kofångaren + att det blev lite kvar. Verkar hålla riktigt bra också.
sedan kom kofångaren på plats!
Som jag skrev i min expeditionstråd (länk längre ner) så var jag och impulsköpte mig ett gammalt taktält. Eftersom tiden alltid är en bristfaktor (och jag hade inget stål hemma) fick jag bygga ihop ett temporärt takräcke i trä.
Taktältet på plats.
Eftersom vi skulle köra nattorientering tog jag tag i min ljusramp och drog klart alla kablar där samt drog kablar genom torpedväggen.
Min 12v-24v omvandlare ligger tydligen kvar i skåne, för här är den inte.. Så jag fick göra en temporär lösning till arbetsbelysningen med ett extra 7Ah blybatteri. en 2-polig 2-läges strömbrytare kopplar om så att när den är på ON så är det lilla batteriet seriekopplat med bilens. Man har då ca 60 minuter drifttid (med fyra 35W lampor) innan det lilla batteriet är slut. När man slår om strömbrytaren till OFF så kopplas lamporna bort och batteriet parallellkopplas med bilens så att det laddas upp igen. Om någon är intresserad så kan jag lägga upp ett kopplingsschema.
Sjukt bra ljus i dessa 35w xneonlamporna. (lite koncentrerad ljusbild dock om ni frågar mig)
Sen beslöt jag mig för att ha med cykeln på semestern och upptäckte då att alla cykelhållare var kvar i Skåne. Så jag fick slänga ihop en egen. Började med ett fäste i takräcket.
och sedan byggde jag en träkonstruktion som man trär över dragkroken och sedan sätter fast i takräcket med ett spännband.
Cykeln på plats.
Slängde ihop ett massonittak till tältet så att grenar osv inte skulle peta sönder tyget när jag kör i terräng..
Fixade kablage till två extra arbetsbelysningar där bak..
Klart. Dock dog den ena lampan där fram..

Har inte hunnit undersöka varför, om det är lampan som är trasig eller om det är någon kabel.
Efter att ha kollat väderprognosen bestämde jag mig för att impregnera taket så jag inte skulle bli blöt..
De gamla gummibanden på taktältet var också dåliga efter alla år, så jag tog en lång elastisk lina (finns i järnaffärer eller båtbutiker) och drog slalom genom hålen. S-krokar (slaktarkrokar?) fick hålla fast gummibanden när man kör.
Sen åkte jag på semester. Tråd finns här:
LÄNK
Semestern avslutades på Ren Väg Offroad meet i borås.
Här var jag garanterat den som hade minst däck av alla! (Möjligtvis någon husvagn som hade mindre

)
Fantastiskt kul terräng var det! Mycket utmanande ställen och ett enormt område!
Nattorienteringen var riktigt kul! Här hade jag äntligen lyckats vinscha mig fram till nummer 11. Klockan var väll runt halv två också, så det var ORDENTLIGT sönderkört

Fick nog flytta vinschen mellan 10-15 träd innan jag kom tillräckligt nära trädet så det tog sin goda tid...
På vägen ut igen så dog batteriet, så jag fick ligga i friläge och värva den till 3000rpm för att motorn inte skulle dö när jag körde igång vinschen. Men ut kom jag tillslut.
Var är hjulet??
Sen var det tipsrunda dagen efter. Den lätta versionen var inte direkt lätt men den gick att ta sig igenom utan problem. Ganska lagom alltså!
Efter tipsrundan var det frikörning. Efter en stund körde jag upp för en brant klippa som försvann under min motorhuv. Så jag gick ut och inspekterade. "Näääeee, här kan man inte köra oavsett vad man har för bil...!". Sen växte djävulshornen fram i pannan på mig. "Fast det är ju klart, allt går ju om man bara vill tillräckligt mycket..."
Här är en film där jag sakta men säkert (Ok, ganska osäkert... Jag var sjuuukt nära att rulla runt i sidled efter att kameran stängt av sig (minnet blev fullt

)) tar mig ner för klippan.
http://www.youtube.com/watch?v=fd-VxPxi8m8
Efter klippan var det en rasbrant ner där man var tvungen att köra slalom mellan stena och träd. Normalt sett hade jag tyckt att denna var sinnesläskig, men efter adrenalinkicken från att kört ner för de branta klippavsatserna så tappade jag lite koncentrationen. Här genade jag för mycket runt en rot vilket gjorde att ena bakhjulet hoppade ner för ett ca 60cm högt lodrät fall. Bilen landade på dragkroken vilket gjorde att balkarna som går längst med hela bilen bröts av precis bakom bakhjulen.. Då var det bara bensintanken kvar mellan bilen och roten. Och ja, efter detta var det inte mycket kvar av den heller. Bensinen rann ut i en cirka 1cm tjock stråle... Snabbt körde jag ner i ett hål för att luta bilen så att de flesta sprickorna skulle komma så högt upp som möjligt, men det gjorde ingen större nytta eftersom tanken var halvfull. Sån tur var så kom en annan kille vandrandes i närheten så jag började hojta och vifta. Medan jag kastade diskbaljor och kastruller under bilen så hämtade han hjälp. 20 liter bensin samlade vi upp. resterande som sugits upp i jorden grävdes upp och absorb spreds ut.
Snart dök den enorma svarta land cruisern från Olerum offroaders upp. Utrustade med allt en offroader kan drömma om hjälpte dem mig att hissa upp bilen så att vi kunde tömma ut den sista bensinen. Med den ute bogserade de ut mig till den platta grusplanen. Att köra med en såhär låg cherokee mellan 30-50cm höga stenbumlingar var inga problem, men att bli bogserad utan servostyrning eller möjlighet att ta det lugnt, det var en annan femma. Lätt som en vante släpades jag helt enkelt över de flesta stenar, men allt höll

Väl ute på grusplanen vinschade de upp mig på en stor stock så att jag kunde komma åt tanken. Efter att ha lossat på plastskyddet uppdagade en mängd sprickor sig.. Funderingarna gick på att försöka använda en reservdunk som tank för att ta sig hem, men detta försvårades av att bensinpumpen sitter inne i tanken. Den välutrustade toyota land cruisern hade också med sig kemisk metall, den modellen som är en korv som man knådar ihop. Denna kletade de ut över min tank, och sim-sallabim så var det tätt. Ja, efter andra lagningen så droppade det minimalt i alla fall. Efter en lång dag körde jag tillbaks till campingen, pallrade upp mig på en sten så att det slutade droppa och gick till sängs. (Efter att ha lagat mat en bra bit ifrån bensintanken). Dagen efter körde jag hemåt. Tankade 15 liter först, men efter bara fyra mil fick jag soppatorsk... ett nytt hål hade uppdagat sig och jag insåg varför så många bilar tutat på mig.. Hålet tätades med en disktrasa och ett spännband så körde jag vidare hemåt
Nu ska alltså bensintanken bytas. Jag tänker lägga den uppe i bagaget så att jag inte råkar ut för samma sak igen.. Frågan nu är vad för tank jag skall ha. En originaltank har ju sjukt osmidig form för att ha inne i bilen. Funderar på antingen en fuelcell i aluminium eller en plasttank för båtar, typ denna:
http://www.byggplast-batprylar.se/Motor ... _PLAST_42L
Två frågor: Måste tanken vara CE-märkt eller ha annat godkännande?
Hur löser man det med att pumpen nu sitter i tanken? Köpa någon inline-pump eller bygga om tanken så att min nuvarande insats passar?
Tacksam för snabba svar eftersom jag gärna vill till HighChaperall offroad meet!
/Daniel