vad har ni gjort för ert offroadåk idag!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Veteran
Re: vad har ni gjort för ert offroadåk idag!
Jag har börjat rita på min nya leksak
Det ska bli en willys cj3 börjat göra ritningar så jag satsar på att börja skära ut karossen i vattenjeten nästa vecka
Det är va jag har gjort idag har rotat fram vkr rör till ramen också

Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
Men du...
Det ska följas ordentligt! Berätta om planerna? Donatorbil med ram/motor/axlar eller blir allt hembyggt?
SKREV OBELIX
Det ska följas ordentligt! Berätta om planerna? Donatorbil med ram/motor/axlar eller blir allt hembyggt?
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Veteran
Det hela började för några år sen när jag hittade en gammal Power magazin från 1981 när syrran och jag städade efter våran bortgångna pappa då hitade jag en artikel om en cj3 som en kille Mika Larsson från stockholm hade byggt, då kom drömen om att bygga en egen jeep. Sen har jag börjat sammlat på mig lite grejer till bygget och nu tänkte ja dra igång. Tanken är att stoppa i en Chevrolet 305 eller 350 motor och en th 350 eller 400 sen valpfördelningslåda och en mekanisk vinsch från en dodge och axlarna från Volvo valp. Ramen blir hemmabygge 100x50x5. Tänkte ta det som en kul utmaningOBELIX skrev:Men du...
SKREV OBELIX
Chevrolet k1500 -89
Har du redan valpaxlarna eller...cheva k1500 skrev:Det hela började för några år sen när jag hittade en gammal Power magazin från 1981 när syrran och jag städade efter våran bortgångna pappa då hitade jag en artikel om en cj3 som en kille Mika Larsson från stockholm hade byggt, då kom drömen om att bygga en egen jeep. Sen har jag börjat sammlat på mig lite grejer till bygget och nu tänkte ja dra igång. Tanken är att stoppa i en Chevrolet 305 eller 350 motor och en th 350 eller 400 sen valpfördelningslåda och en mekanisk vinsch från en dodge och axlarna från Volvo valp. Ramen blir hemmabygge 100x50x5. Tänkte ta det som en kul utmaningOBELIX skrev:Men du...
SKREV OBELIX
annars skulle jag satsa på tex viewtopic.php?f=14&t=41192" onclick="window.open(this.href);return false; eller nåt liknande då, så som jag förstått det, delar är dyra/svåra att få tag på till valpaxlar
Tråkigt med eran far, beklagar.
Det låter lite liknande som mitt eget projekt ju! Jag har kopierat valpens ram som har måtten 100x60x3, och jag skulle faktiskt tro att tjockleken räcker till mer än väl i det materialet. Men du ska ju ha sne-åtta och betydligt mer vrid än vad jag har.
Och jag håller med optodsl, det kommer kosta mer i slutänden med valpaxlar än att skaffa "riktiga" grejer från början. Det som talar för valpaxlarna är väl utväxlingen. Dessutom skulle jag inte satsa på valpen FD-låda heller, utan FD-51 från en 11/13/20 bil. JAg vet fler som matat dom med kraften från V8 utan bekymmer.
SKREV OBELIX
Det låter lite liknande som mitt eget projekt ju! Jag har kopierat valpens ram som har måtten 100x60x3, och jag skulle faktiskt tro att tjockleken räcker till mer än väl i det materialet. Men du ska ju ha sne-åtta och betydligt mer vrid än vad jag har.
Och jag håller med optodsl, det kommer kosta mer i slutänden med valpaxlar än att skaffa "riktiga" grejer från början. Det som talar för valpaxlarna är väl utväxlingen. Dessutom skulle jag inte satsa på valpen FD-låda heller, utan FD-51 från en 11/13/20 bil. JAg vet fler som matat dom med kraften från V8 utan bekymmer.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- 4x4xnerd
Köpt ett par burkar svart fälgfärg till fälgarna som är på väg från sydligare breddgrader.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Fått min packning mellan grenrör och avgassystem... Bilen plöddrar så infernaliskt 

Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- Veteran
Tack så mycketOBELIX skrev:Tråkigt med eran far, beklagar.
SKREV OBELIX
Ja juste du håller ju också på att bygga

Chevrolet k1500 -89
Starta en byggtråd i garage delen annars kan många missa bygget,de vill vi ju inte,o mkt bilder... 

Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
-
- Veteran
vilken passformKlemenz skrev:OBELIX skrev:Inte till mitt bygge då, har skurit ut lite delar till en luring som bygger om sina fälgar och behövde nya centrum:
http://i1090.photobucket.com/albums/i36 ... 544eb3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Vilken dålig bild.....
SKREV OBELIXooh vad han kommer få svetsa

och vad klemenz får måla

Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Ford ala hillbilly f150
x2olle67 skrev:Starta en byggtråd i garage delen annars kan många missa bygget,de vill vi ju inte,o mkt bilder...

Gjorde en kontroll besiktning på Vitaran i dag.
Fick justera ena halvljuset, men det var också det enda felet
Fick justera ena halvljuset, men det var också det enda felet

-
- Veteran
börjat laga rost..... golv ska man visst ha på passagerargolvet
3mm bör räcka.... nu är inte kaross infästningen 5 cm över golvet
men noterade att dom främre karossinfästningarna på terranon finns inte
jaja tar det med vinchmonteringen

men noterade att dom främre karossinfästningarna på terranon finns inte

jaja tar det med vinchmonteringen

Nås på 0708-691945.
Ford ala hillbilly f150
Ford ala hillbilly f150
Har fått på en frontbåge på fronteran och även bygt om stötdämparfästena.