Sida 14 av 32
Postat: fre jan 23, 2009 21:43
av Nutti
Postat: mån jan 26, 2009 17:32
av turbomannen
det elite tungrott i bland va??? man vet det ja har hört att kaffe brukar hjälpa en del men inte hur mkt (LER) well kavla upp ärmarna och spotta i nävarna så går det säkert bra sen det fixa la du...
en fråga vart fick du tag på den där gummitätningen vet inte vad den heter men hittade inte ngn i min låda är det original packning av ngt slag???
Postat: lör jan 31, 2009 9:38
av Nutti
turbomannen skrev:
en fråga vart fick du tag på den där gummitätningen vet inte vad den heter men hittade inte ngn i min låda är det original packning av ngt slag???
gummitätning? vilken menar du riktigt?
Jag har svetsat ihop en växellådslyft som jag får direkt på en 3t donkraft nu, så det ska väl nog gå bra med demontering/montering...men huh vad den manuella lådan väger mycket! 80kg enbart lådan! jag som inte är direkt någon biff med min egenvikt på 60kg så vrålade rätt så högt när jag skulle lyfta in lådan i huset ensam

Postat: lör jan 31, 2009 9:42
av Nutti
såhär ser det ut för tillfället, och det ser inte ljust ut för framtiden

fick veta i onsdags att det är 475pers som blir permitterade från jobbet, så man kan ju anta att man blir det. Kan inte göra annat då än montera växellådan och sen blir det stop i bygget pga. pengabrist då. Får bara sitta och vänta tills man får återgå till jobbet och få lite cash för att sen köpa en d60 och lite annat smått. Ser inte bra ut i världens ekonomi just nu heller så får se vart allt vänder sig

Postat: lör jan 31, 2009 11:51
av henke_99
Det var ju trevligt att lådan kan komma på plats nu då.
Synd med jobbet, är verkligen många som är drabbade. Jag har mitt jobb kvar, men har inte så fet lön. Så även min blazer står hemma utan att nåt händer. Hoppas du får komma igång o jobba snart igen, så du kan fortsätta bygga.
Postat: lör jan 31, 2009 20:54
av Nutti
jo, det är tråkigt. I några veckor nu har jag spanat på ett hus med 250kvadrat uthus till som är till salu här nära var jag bor. Tänkte att det skulle vara perfekt tidpunkt nu att ta huslån då räntorna ligger runt 3% här i landet. Hade färdigt fantiserat om hur jag skulle isolera ett vackert (och stort) garage inne i uthuset osv. Hade inplanerat att åka på husvisning i torsdags också, men så kom permitteringsbomben i onsdags när man kom till jobbet. Suger svårt när man har hunnit fantisera och planera ihop en framtid som krossas i ett klick

Men det är väl bara att vänta tills nästa tillfälle dyker upp. Men f*n vad det irriterar, det är ju inte varje dag som ett hus är till salu som har ett 250kvadrats uthus! Det är ju guld värd i lagringsmöjligheter och möjligt att ta på sig fler projekt då dom ändå kunde bevaras innom 4 väggar och under tak! ATTANS!
Men, för att lugna min irritation så tog jag med mig min dotter och åkte iväg till ett vattenparadis hela dagen. Så nu är man på bra humör igen

Postat: lör jan 31, 2009 21:25
av Joel_Vbg
Jävligt tråkigt när det blir så...
Får hoppas det löser sig ändå, hus kommer det fler av.
Försöker intala mig själv det just nu, fastnat fullständigt för en gård, sammanlagt ca 700kvm förvaringsutrymme men pengar och tid.
Vem anser en 23årig chaufför har råd med ett sånt ställe...
Ne, det kommer fler ställen Nutti.
Och hoppas det löser sig med jobb...
Och att bilen finns kvar.
mvh Joel
Postat: sön feb 01, 2009 15:17
av Sten
Nutti skrev:...för att lugna min irritation så tog jag med mig min dotter och åkte iväg till ett vattenparadis hela dagen. Så nu är man på bra humör igen

Tjänare! Var ute och spanade lite och då dök ditt projekt upp. Tja ,vad kan man säga om allt, eller ska man bara konstatera att det kunde ha varit värre som en gammal gubbe brukade filosifera för sig själv

. Din Blazer ser lite ensam o övergiven ut för tillfället. Men det är bara att hålla humöret på topp om det så hjälper med vatten även om jag hellre håller mej på torra landbacken.
Postat: sön feb 01, 2009 20:28
av Nutti
Sten skrev:
Tjänare! Var ute och spanade lite och då dök ditt projekt upp. Tja ,vad kan man säga om allt, eller ska man bara konstatera att det kunde ha varit värre som en gammal gubbe brukade filosifera för sig själv

. Din Blazer ser lite ensam o övergiven ut för tillfället. Men det är bara att hålla humöret på topp om det så hjälper med vatten även om jag hellre håller mej på torra landbacken.
hehe min bil e med överallt

som tur är så har jag satsat så mycket pengar i denhär bilen, så den byter ju inte ägarskap iaf.

Postat: tis feb 03, 2009 12:15
av Nutti
Postat: tor mar 05, 2009 19:02
av Nutti
nu har jag varit ute i "garaget" en stund. Det började med att jag skulle byta vevaxelstefan (packbox), men slutade med att jag beställde efter nya lager till vevstakarna och ramlagren. Och topplocksrenovering när pengen tillåter.
när jag gick under bilen så såg jag att det var lekage även vid båda topparna längst bak på motorn, så det blir att ta lös dem och plana dem i något skede
efter att jag hade konstaterat det så såg jag detta, en spricka i startmotorn...hoppsan!
så sket jag i allt och tog lös oljetråget (med många slag med gummiklubba+ett antal svordomar), och vad finner man då? jo, ännu ett bevis på finnarnas fantastiska förmåga att fixa allt med silvertejp och sikaflex! här har dom limmat fast packningen i motorn och oljetråget. hurraa för det finska folket!
så nu skulle jag pilla dit min nya stefa då...gissa om man hade fått fel! jag ringde till firman och dom sa att dom kanske har i hyllan. Så jag fick åka nästan 40km för att få som svar: vi har tyvärr inte den du behöver, får in den i nästa vecka...hurraa tänkte jag
så jag åkte hem och fick för mig att kolla närmare på ramlageröverfallet och ramlagret...det såg inte alls bra ut. Feta revor i lagret så kopparskicktet kom fram (syns dåligt på bild). Jag gled under bilen och kollade på vevaxeln, men som tur hade den klarat sig.
Så nu kommer jag att göra nåt som vi här kallar för tattarrenovering, dvs. byta både ramlagren och lagren i vevstakarna underifrån utan att ta lös motorn. Nu tänker många: idiot, det kommer aldrig att sluta väl. Men jag har en plan: ta lös alla lager som håller vevstakarna och knuffa upp kolvarna en liten bit. Sen så tar jag lös ramlageröverfallen så jag får lös vevaxeln helt och så byter jag alla lager. Det kommer att vara pilligt att få dit allt på plats och få rengjort allt ordentligt men det måste gå, har inget annat val för tillfället.
Postat: tor mar 05, 2009 19:46
av henke_99
Brukar vara så att alla små enkla jobb på ett par timmar drar med sig en massa och man har helt plötsligt flera dagars arbete framför sig... "intressant" packning...
Det beror ju lite på hur noga du är, men du kan ju mäta upp vevaxeln när den ändå är nere. Den i min motor såg jättefin ut men var ordentligt sliten ändå, den klarade sig med 0.010 öd på vevlagrena men det gick åt 0.020 på ramlagrena. Och då såg det som sagt inte ut som att den behövde slipas alls förrän jag började mäta på den...
Kul att se att du har inspiration till att vara ute o greja lite. Det brukar kunna kännas lite motigt när det uppenbarar sig typ 3 nya fel för varje sak man lagar...
Postat: tor mar 05, 2009 20:23
av Nutti
det vore ingen dum idé att mäta den faktiskt, ska se om jag kommer mig för att göra det när jag väl har lös den. Men borde det inte synas nåt spår då där ramlagret var ordentligt slitet? Tänkte bara då revorna i lagret är ordentligt djupa, tycker dom borde synas på veven då också...fast här snackar vi ju olika material också så kanske lagren ger efter innan veven påverkas av en sådan reva.
Postat: tor mar 05, 2009 21:03
av henke_99
Inte säkert att det syns nåt, mina lager var oxå ganska repiga (har visst missat att fota dom) Men så här såg vevaxeln ut iaf, inte så bra bild men den såg ut ungefär så i verkligheten. (bortsett från "prickarna" som syns på en del ställen, det är lite grus som har kommit dit i efterhand)

Postat: tor mar 05, 2009 21:46
av Nutti
men var finner jag vad den ska ha för toleranser då?