Re: Engmans Patrol
Postat: tis sep 08, 2015 15:42
Så ballt
Du gör nog rätt i att flytta ut axlarna, risk för höghus annars

Du gör nog rätt i att flytta ut axlarna, risk för höghus annars

macke skrev:Så ballt![]()
Du gör nog rätt i att flytta ut axlarna, risk för höghus annars
Engman2 skrev:
Många hade säkert nöjt sig såhär, men knäpp som man är så gjorde inte jag det! Mycket vill ha mer eller vad brukar man säga
Engman2 skrev:Dags för en liten uppdatering här då![]()
Ja det har ju hänt en del med patrolen sen jag köpte den, så här såg den ut när jag köpte den... Höjd 2" och uppkapade hjulhus och ett par småhjul på![]()
Tanken var ju att snabb fixa den för besiktning och köpa ett par halvslitna 35 or och ha en skapligt billig och rejäl skogs bil, men det kanske spårade ur lite grann....
Istället för att snabbfixa dom 13:or jag fick på besiktningen så vart det att tillbringa åtskilliga timmar i garaget med svetsen och fixa all rost riktigt seriöst! Trösklarna som var helt bortrostade vart byggda i kraftig fyrkantsprofil och den mesta plåten som vart utbytt blev 1,2 mm!
Lagren och tätningarna i framaxeln byttes, lika så allt som har med bromsarna å göra!
Och några halvslitna 35" blev det ju inte heller... Utan nya 37" Mudzilla med beadlocks fälgar, och för att dom skulle flexa fritt så blev bilen höjd lite till a 4,5" totalt
En bättre begagnad vinsch med syntetlina inhandlades och en vinsch kofångare byggdes ihop lite fort och "fel" Den fungerade bra men var lite osmidig!
Så detta kan man nog kalla version 2, diverse förbättringar och ombyggnationer gjordaOch Lite smått och gott vart monterat, extraljus, ledlampor (vart visserligen stulna) Volvo generator, el vakuumpump till diff och bromsar,snorkel, vinsch, 37" däck och beadlocks
Många hade säkert nöjt sig såhär, men halvgalen som man är så gjorde inte jag det! Mycket vill ha mer eller vad brukar man säga
37" såldes och ett par 42,5 13,5 16" Boggers vart inhandlade![]()
Så det som står på att göra listan nu är följande....
Bygga ny kofångare fram (klart)
Montera ny vinsch fram (Goodwinch med Bow2:a)
Montera dubbla AGM batterier bak
Dra en grov matning från batterierna till vinschen
Svetsa nya Beadlocksfälgar
Bygga nytt förhöjt parallell stag till styrningen
Bygga infjädrings stopp
Montera nya utväxlingar i axlarna för att kompensera 42" däcken! Om jag räknat hyfsat rätt så borde det bli att växla ner typ lika mkt som det skiljer på 37"-42" däcken! Gamla utväxlingen är 4,265 och nya är 5,42 Så om det är nån som är lite klurigare än mig på att räkna kan ju få göra detJag är lite bättre på spett, slägga, svets och vinkelslip än matte
![]()
Flytta axlarna för att däcken inte ska ta i, och det blir ju en lagom operation med att förlänga kardaner och bärarmar och diverse andra prylar...
Förmodligen så kommer även tanken att behöva flyttas då axeln kommer längre bak...
Hjulhusen kommer oxå att kapas upp lite mer, jag vill helst inte höja bilen något mer! Då kommer tyngdpunkten att hamna högt upp och det vill jag inte riktigt! Så om det inte räcker med att flytta axlar och kapa hjulhus så att jag tvingas höja bilen så kommer det bli en kaross höjning för att hålla tyngdpunkten så låg som möjligt!
Så nu väntar jag bara på att få nya beadlocks ringar av Robe, då det vart lite strul med dom jag fick, men det löste han bra ändå! Riktigt bra produkter och nu upptäckte jag att även servicen är riktigt bra hos han
Och när allt som står här ovanför är klart så är planerna att köpa ett stenkrypar-kitt med nya drev till fördelningslådan, för jag saknar ibland en riktig krypväxel! Men detta får bli nån gång nästa år, allt jag köpt på senaste har tagit skapligt på ekonomin om man säger så... Om nu inte nån känner för att donera en stenkrypare till mig då
Det hänger ju på vilken utväxling i lådan så att säga, men om man räknar 1:1 så blir det runt 1500-1600 varv. På ett ungefärolle67 skrev:Om en bil har 3.73 utv o 38 tummare,va har den för motorvarv i 70-80km,t
Hmm det där lät inte å stämma för fem öreJune skrev:
Haha härligt när det spårar ur!;)
Angående utväxlingen så stämmer det hyfsat bra!
Med 37 tum och 4.265 vid 2500 varv på motorn ( 1:1) i växellåda så ska bilen gå i 29 km/h.
Med 42 tum och 5.42 vid 2500 varv på motorn ( 1:1) i växellåda så ska bilen gå i 26 km/h.
Jobba på det kommer bli skitfränt!